Vi skall byta ut vår kombinerade kyl/frys i köket och sätta frysen i källaren. Inte optimalt, men vad gör man. Redan idag har vi en frysbox i källaren, och jag är oftare där än i frysfacken under kylen.

Frågan är, skall man ha frysbox eller frysskåp i källaren? Vi skall ju dit in varje dag, så vilket är lättast att få överblick i? Lutar åt frysskåp faktiskt. Synpunkter?
 
Sitter och funderar på samma sak, frysbox eller frysskåp, vad skall man ha?
 
Vi har side-by-side i köket och frysbox i källaren, funkar kalas.
Skulle jag bara ha en frysenhet så skulle det vara ett skåp tack vare överblicken, däremot är boxen överlägsen när det kommer till fyllnadsgraden.
 
Snailman
Kolla hur kallt ni har i källaren, nyare kyl frysar måste ha väldigt varmt i rummet där de står, var inte alls så med äldre kyl/frysar
 
Snailman skrev:
Kolla hur kallt ni har i källaren, nyare kyl frysar måste ha väldigt varmt i rummet där de står, var inte alls så med äldre kyl/frysar
verkligen? varför? Vi har ett gammalt 50-tals kök, där vi funderar på att flytta frysskåpet till källaren, för att kunna få plats med ett barbord i köket, men det är alltså ingen bra idé?
 
hur varmt bör man ha det i källaren för att kunna ha frysen där?
 
Det bör vara 10gr för att frysen ska funka optimalt men det viktigaste är nog att det iaf är plusgrader.
 
Snailman skrev:
Kolla hur kallt ni har i källaren, nyare kyl frysar måste ha väldigt varmt i rummet där de står, var inte alls så med äldre kyl/frysar
Vad beror detta på? Har alltid tänkt att det bara är bra att ha frys i källaren.. Då jag tänker att den drar mindre (lägre temp diff mot omgivning -> mindre förluster), samt att det ger lite spillvärme till källaren.
 
  • Gilla
Bngth
  • Laddar…
Hemmakatten
Det står i manualen till frysen vilka max- och minimigrader inomhus som gäller. Vet att det är skillnad på olika frysar och/eller märken. När vi köpte frysbox för att stå i ett förråd där temperaturen går ner till ca 10 grader å vintern fanns det märken som inte klarade/var avsedda för så låg temperatur. Likadant med kylskåp till bastun/gäststugan som bara har 10 grader när ingen är där. Vet inte heller varför, men troligtvis är det billigare komponenter numera som inte tål lika låga temperatur.

Som svar på MH's fråga så skulle jag absolut köpa ett stående skåp för det vardagliga öppnandet och ha boxen för längre förvaring.
 
stoif skrev:
Vad beror detta på? Har alltid tänkt att det bara är bra att ha frys i källaren.. Då jag tänker att den drar mindre (lägre temp diff mot omgivning -> mindre förluster), samt att det ger lite spillvärme till källaren.
Generellt är det mig veterligen smörjningen till kompressorn som gör att det inte bör vara alltför kallt. Marginalerna är väl tilltagna så har man någon plusgrad brukar det inte vara några problem.

Källare är oftast inga större problem utan det är värre med frys i uthus där man i vissa fall kan få en hel del minusgrader.

Håller med Hemmakatten - frysskåp för vardagligt bruk men gärna frysbox om man köper mkt på en gång som skall långtidsförvaras (hel älg eller liknande)
 
RoTe
Jag är uppväxt med frysboxar och har aldrig förstått poängen med dessa i hemmet. Man hittar aldrig någonting mer än det som ligger överst. Att stå och gräva i den gör ont i händerna och det är bökigt att komma längst ner i dom.
Om man ska frysa in hela årets köttbehov som man fått från t.ex. älgjakten kan jag förstå det. Men inte om man bara månadshandlar.
 
Snailman
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201007/20100729125524687/DA68-02440H_RL40_SV.pdf

är en vanlig kyl/frys från samsung i 3:e sidan från slutet står det

Rumstemperaturbegränsningar
Denna kyl/frys är utformad för att fungera i rumstemperaturer som anges av den
]temperaturklass som finns angiven på märkplåten.Temperaturklass Rumstemperatur

Milt klimat SN 32°C (90F) 10°C (50F)
Ljummen N 32°C (90F) 16°C (61 F)
Subtropisk ST 38°C (100F) 18°C (64F)

och jag har för mig att det klimat som gällde för den svenska markanden var den i mitten, alltså min + 16 grader celcius i det rum som den ska stå...

jag tror att det har mer med de nya kylmedierna att göra än något annat... alltså att det inte är freon längre..
 
Redigerat:
Problemet lär vara att kylmediet är ju till en del gas och en del vätska, blir det för kallt så blir allt kylmedium vätska och då går det inte runt i systemet. Kyl och frys har fasta expansionsventiler och få lite begränsningar i temperaturerna.

En VP har en ställbar automatisk expansionsventil som anpassar trycket till temperaturen.

Detta är knyckt från http://www.plrorteknik.se/ordlista.asp
<<EXPANSIONSVENTIL:

Fungerar som en gaspedal och justerar köldmediets flöde från kondensorn till förångaren, en del av vätskan förvandlas till ånga. För att bilda denna ånga tas värmen ifrån den kvarvarande vätskan. Vilket ger en snabb sänkning av både tryck och temperatur. Hos både vätskan och ångan. Den enklaste expansionsventilen är ett kappilärrör mellan kondensor och förångare.

I värmepumpar används oftast termiska expansionsventiler. I en termisk expansionsventil finns en bulb ansluten till kappilärröret. I bulben finns en lättförgasad vätska. När suggastemperaturen stiger ökar trycket i bulben och via kappilärröretet påverkas expansinsventilen. Mer köldmedia släpps fram, flödet i förångaren ökar och trycket i bulben sjunker. På så sätt kan en önskad överhettning upprätthållas.

Det finns också expansionsventiler med yttre tryckutjämning, ett kappilärrör är då anslutet mellan sugledningen och ventilen. En fjäder sitter på expasionsventilen. Fjädern kan spännas med en skuvmejsel, och överhettningen kan hållas på en önskad nivå. Ofta fabriksinnställd på 4-8 grader.
>>
Protte
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Problemet lär vara att kylmediet är ju till en del gas och en del vätska, blir det för kallt så blir allt kylmedium vätska och då går det inte runt i systemet. Kyl och frys har fasta expansionsventiler och få lite begränsningar i temperaturerna.
Det kan väl inte stämma? Förångningstemperaturen styrs av temperaturen inne i frysen och inte temperaturen utanför. Jag har också hört att slitaget ökar när oljan är kall i kompressorn.

För kombinerade kylskåp och frysar finns en detalj till. Den kan inte reglera kylskåpet och frysen individuellt. Är det kallare i rummet än skåpet är gjort för så blir det för varmt i frysen när det är kallt i rummet eftersom termostaten bara reglerar temperaturen i kylskåpet.

Mitt förra kylskåp reglerade inte temperaturen bra. Jag var hemifrån en dryg vecka och sänkte värmen till 5 grader i huset. När jag kom hem var det -10 grader i kylen och -46 grader i frysen.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.