Länge sedan jag höll till här nu. Kan kallt konstatera att det var mer att göra med eget hus än vad jag trodde - så särskilt mycket tid att läsa på forum har det inte funnits.


Hur som helst - precis som rubriken säger... Få mig att förstå lite mer kring puts och prissättning.

Vi har ett 1,5 plans hus på ca 19,5x7 meter (ca 5,5 meter upp i nock från grunden). Huset är från början (gammalt hus, runt 1900) teglat som sedermera putsat, och på 80-talet dessutom klätts med träpanel (gissningsvis för att putsen börjat bli dålig och för att det var vad som stod på modet just då).

För att få lite mer original-känsla så vill vi nu alltså putsa det igen, men det verkar inte vara lätt att få någon rätsida på saker och ting.
Vi har, hittills, haft hem tre firmor som kollat på huset:

Nummer 1 - Den enda som vi, ännu så länge, fått en riktig offert ifrån säger att vi ska riva ner den gamla putsen först, därefter lägger de på puts som måste målas. Detta beräknas ta ca 4-6 veckor med 6 heltidsgubbar (låter helt fantastiskt i mina öron).
Av dessa har vi som sagt fått en offert - 150-200' exkl moms för putsarbetet (exkl. nedrivning av den gamla; det fixar vi själv) + 40' för material. Vill vi att de även fixar målning så tillkommer det ytterligare 40'.
Säger även att vi bör låta bli att tilläggsisolera - hellre i så fall lägga pengarna på kamin eller liknande uppvärmning.

Nummer 2 - Säger istället att vi kan behålla putsen eftersom den är bra (riva ner där den är dålig givetvis). Man bättrar istället på den befintliga och lägger helt ny på tillbyggnaden (Leca-block idag). Han vill använda sig av genomfärgad puts istället för att måla den det sista man gör. Detta kostar "några hundratusen" och han klarar sig istället med tre veckor på tre personer.
Lite kluven och kan inte ge något klart besked om tilläggsisolera eller inte.

Nummer 3 - Samma sak som nummer två, han tycker att putsen är tillräckligt bra för att bara bättras på och att man bara lägger ny puts på tillbyggnaden. Ger inget klart besked om genomfärgat eller målning. Beräknar någonstans kring fyra veckor för att få arbetet klart. Vill absolut tilläggsisolera...


Är man, som vi, totala noviser på detta så står man verkligen kvar på ruta ett. Nu har jag bara pratat med de senare två (min sambo med den första), men båda dessa verkade hur kunniga som helst.
Jag behöver alltså hjälp med lite idéer kring vad som är rimligt att betala för ett liknande jobb, hur mycket tidsåtgång man kan räkna samt hur man går tillväga med själva putsen (bör man börja från noll, alltså med rent tegel? använder man genomfärgat eller målar man? ...etc, etc).
 
Numero Uno-

Grovt räknat 165 kvm inkl. fönster och dörröppningar för 190-240' kr exkl. moms. Alltså ~1400-1800 kr/m2 inkl. moms, inkl. arbete och material. Något dyrt, med tanke på att det med största sannolikhet är fråga om KC-puts.

Huruvida du ska behålla nuvarande puts, kan ingen svara på utan att ha sett fasaden. Vad du däremot bör göra är att isolera. Finns det någon isolering överhuvudtaget i väggarna? I vilket skick befinner sig husets fönster?


Numero Duo-

Genomfärgad tjockputs kan ge färgskiftningar i fasaden, beroende på blandningsförhållanden. Jobbar man med stora satser, eller silo med pump, eliminerar man risken. Fråga hur han tänker gå tillväga. Att han är "kluven" inför isoleringen kan bero på att varken cellplast eller mineralull är lämpliga (tjock)putsbärare.
Att putsa och sedan måla är mera jobb än att bara putsa med genomfärgad, men ger större frihet, att måla själv, och att kunna välja bland fler kulörer. Vilka putsmärken jobbar han med?


Numero Tre-

Kommer man att se var putsen är lagad? Stor risk för det, ja. Kommer du att acceptera utseendet? Det får du vänta med tills jobbet är slutfört. 3-4 veckors jobb, och med vädrets makter på er sida.


Om man nu bestämmer sig för att putsa om huset, skulle jag satsa på rejäl isolering, och tunnputs, genomfärgad förstås. Självrengörande, kostar inte så mycket mer än standard silikon/silikat. Fasaden förblir fräsch mycket länge. Ibland kan man se att relativt nybyggda hus med putsad fasad, förslagsvis vit sådan, får fula missfärningar där putsen möter sockeln. Vattenstänk från marken som aldrig får torka ut. Norrläge.
 
Nej, jag förstår så klart att ingen här kan ge några klockrena lösningar på mitt problem... Bara ute efter lite fler tankar så att jag kan sammanställa någon slags statistiskt underlag.
Jag trodde att jag skulle kunna göra det i och med att jag bjöd hem tre hantverkare - men jag står som sagt fortfarande som ett frågetecken.


"Nummer två" ska för övrigt komma tillbaka en andra gång för att kika på hur det såg ut under de sidor som fortfarande var täckta av träpanel då han var på besök. Vilket så klart känns seriöst - även om det inte var någon skillnad på gaveln mot långsidorna som redan var rena från panelen.
Klart att det är lite sprickor här och var samt att det förmodligen kommer att behöva fixas till en del runt fönstren... Men annars ganska schysst!

Varför vi tvekar kring ytterligare isolering är för att besiktningsmanne (som torde vara den enda som inte har någon ekonomisk vinning i frågan) sade att man skulle vara försiktig med att "överisolera" gamla hus.
Huset är, som jag kan förstå det, tämligen välisolerat (åtminstone håller det värmen dugligt). Fönstren (sånär som på ovanvåningen, dessa ska så klart bytas vid renovering) är nya treglasfönster - så inga konstigheter där heller.
Kopplar även tilläggisolering till alla negativa skriverier som varigt kring nybyggda, putsade, husområden - hur fel det än må vara...


Eftersom jag träffar en hel del hantverkare i mitt yrke (säljer företagsbilar) så passade jag på att prata lite i förbifarten (han höll inte på i området där vårt hus ligger). På frågan om en "mellan-tummen-och-pekfingret-kostnad" så sade han runt 600kr/kvm exkl. moms. Detta ger på 165kvm runt 125.000 totalt, inklusive moms - låt gå för att det var utan att han sett huset, utan ställningsbyggande osv.
Men det är ändå en ganska stor differens mot vad vi fått offererat.
Å andra sidan hade vi nog räknat med en kostnad på "fel" sida 200.000kr, men att man kan få så olika "bud" gör ju onekligen att det blir svårare ändå att ta något beslut.
 
AndersMMÖ skrev:
Varför vi tvekar kring ytterligare isolering är för att besiktningsmanne (som torde vara den enda som inte har någon ekonomisk vinning i frågan) sade att man skulle vara försiktig med att "överisolera" gamla hus.
Sa han också om gränsen gick vid 10 cm eller 15 cm eller 20 cm isolering? ;)
Han tänkte nog på att det är svårt att göra ett gammalt hus tätt, och då framförallt problematiken kring varm fuktig luft som tar sig upp på vinden och kondenserar. Nja, men då gör man inte rätt, och påståendet får inte fungera som en ursäkt för att inte isolera.

AndersMMÖ skrev:
Huset är, som jag kan förstå det, tämligen välisolerat (åtminstone håller det värmen dugligt). Fönstren (sånär som på ovanvåningen, dessa ska så klart bytas vid renovering) är nya treglasfönster - så inga konstigheter där heller.
Välisolerat? Om det är ett telgelhus från år 1900, som sedan har putsats, direkt på teglet, var finns då isoleringen? Kanske något som jag missat. Nya fönster är en stor utgiftspost, så om du har 3-glas, och således inte behöver köpa nya, finns det än större anledning att tilläggsisolera väggarna. Hur är grunden isolerad? Kutterspån?


AndersMMÖ skrev:
Kopplar även tilläggisolering till alla negativa skriverier som varigt kring nybyggda, putsade, husområden - hur fel det än må vara...
Skriverier, myter, halvsanningar som blir till sanningar, och i slutändan förmedlar man bilden att mycket isolering och putsade hus blir en tickande mögelbomb. Klåpare, klåpare och än en gång klåpare. Fördjupar man sig i ämnet ser man direkt varför det gick som det gick i bl a Annehem/Lund.

AndersMMÖ skrev:
På frågan om en "mellan-tummen-och-pekfingret-kostnad" så sade han runt 600kr/kvm exkl. moms.
Ja, då lär det tillkomma ställningar och annat. Minst 1000 kr/m2 inkl. moms för allt.
 
isolde skrev:
Sa han också om gränsen gick vid 10 cm eller 15 cm eller 20 cm isolering? ;)
Han tänkte nog på att det är svårt att göra ett gammalt hus tätt, och då framförallt problematiken kring varm fuktig luft som tar sig upp på vinden och kondenserar. Nja, men då gör man inte rätt, och påståendet får inte fungera som en ursäkt för att inte isolera..
Absolut - jag håller med om "då gör man inte rätt"... Det som då måste till är i så fall att man hittar någon som "gör det rätt" - och hur vet man det?
Lite högre värmekostnad känns som en ganska smidig grej att ta, i jämförelse med fukt och eventuellt mögel som kan bli resultatet om man hittar någon klåpare.


isolde skrev:
Välisolerat? Om det är ett telgelhus från år 1900, som sedan har putsats, direkt på teglet, var finns då isoleringen? Kanske något som jag missat. Nya fönster är en stor utgiftspost, så om du har 3-glas, och således inte behöver köpa nya, finns det än större anledning att tilläggsisolera väggarna. Hur är grunden isolerad? Kutterspån?
Gissningsvis är väl isoleringen på insidan av tegelväggen? ...och ni får verkligen ursäkta min okunskap i frågan - nybliven husägare som sagt!
Kutterspån - ska jag villigt erkänna - var jag tvungen att googla. Fortfarande ingen aning om det är sånt som ligger under golvet dock! ;)


isolde skrev:
Skriverier, myter, halvsanningar som blir till sanningar, och i slutändan förmedlar man bilden att mycket isolering och putsade hus blir en tickande mögelbomb. Klåpare, klåpare och än en gång klåpare. Fördjupar man sig i ämnet ser man direkt varför det gick som det gick i bl a Annehem/Lund.
Jo, jag förstår ju att det är så, problematiken från den första quoten kvarstår ju dock. Hittar man bara rätt person att fixa det så är det ju inga problem, men hittar man samma (eller en likadan klåpare) som gjort de hus som blivit dåliga.
Känns fortfarande som en mindre risk än att betala lite extra för värmen.
...konstaterat en vinter som sällan understigit -5 grader och således inte givit några större överraskningar i form av elräkningar.

isolde skrev:
Ja, då lär det tillkomma ställningar och annat. Minst 1000 kr/m2 inkl. moms för allt.
Men "minst 1.000kr/kvm" är fortfarande en bra bit ifrån 1.400-1.800kr/kvm..?
Åtminstone tillräckligt för att göra mig lite velig!
 
Utan tvekan, det är dyrt med puts, men det som är bra är sällan billigt. Det omvända - inte nödvändigtvis. Dessutom verkar du redan bestämt dig hur du vill göra. Du tycker att det blir för dyrt med ny puts, du är relativt nöjd med nuvarande energikostnad, du vill inte ta risken att eventuellt få en klåpare till hantverkare (fullt förståeligt), och inte beredd på att göra vissa arbetsmoment själv (ångspärr, isolering). Nåja, no pain, no gain.
 
Äsch inte meningen att verka dryg...
Jag är bara sjukt nojig av mig - så några fuktskador har jag inget intresse av, och det som bör vara allra bäst för att förhindra detta är att inte ändra så mycket i isoleringsväg?

Det jag känner mig kapabel att utföra själv (jag har svårt att lita på hantverkare, men jag tvivlar ju starkt på att jag skulle klara någonting bättre än ens den värsta klåpare till hantverkare) är väl närmast att riva ner träpanelen samt att (beroende på om firman nu vill att vi gör det eller inte) hacka ner den gamla putsen.
Från början - alltså innan vi hade pratat med någon firma över huvud taget - så hade vi nog ganska klart för oss att den gamla putsen behövde bort innan "vi" satte upp ny.
Så den biten är jag som sagt inte rädd för. Men jag vet mina begränsningar.

Pengarna är som sagt inte heller någon stor sak - det hade vi också räknat med. Det jag kommer tillbaka till är bara att alla verkade ha lite olika idéer kring saker och ting.
Merkostnaden, om man nu väljer att tilläggsisolera, blev väl dessutom ganska liten i sammanhanget.
 
pratar du bara med svenska firmor?
Det är säkert lite bättre utbud på kunniga svenska firmor i skåne än runt stockholm, men jag hade definitivt vänt mig till en polsk firma. De har mycket mer erfarenhet av denna typ av jobb.
bättre kvalitet och priser får du på köpet. Självklart genomfärgad puts, gärna på tillägsisolering. ingen som river bort gammal puts i polen och söderut. Bort med det som är löst., isolera, och ny genomfärgad puts... kostar 3-400 SEK per M2 i polen,...
 
Fast "i"Polen vill jag inte göra det... Huset står bra där det står! ;)

En av firmorna som jag pratat med använder killar från Polen ja, så det har jag inga problem med! Vi får se vad de återkommer med för pris antar jag!
 
Update...

Efter att ha läst på ytterligare, samt träffat en hantverkare som verkade bra och förklarade allting på ett bra och väldigt tydligt sätt så lutar det nu åt att vi faktiskt passar på att tilläggsisolera.
En förhållandevis låg extrakostnad som rimligtvis bör betala sig inom inte alltför många år (för ingen räknar väl med att elpriset kommer att gå ner? ;) ).

Då återstår det bara att vänta och se hur allting blir!
...peppar, peppar ta i trä och allt det där!
 
Hellu,
Alltid vid tilläggs isolering av gamla hus bör man tänka på minst två saker...
1. Vad händer med fukt som vandrar ut i väggen, man får det sällan tätt ens i nya hus så sannolikheten är relativt stor att det blir än mindre tätt i ett gammalt... Var i väggen kommer kondenseringspunkten ligga, dvs var riskerar man att få problem med kondensutfällning.
2. Hur är bef vägg konstruerad? Underförstått pga byggår är ditt hus ett hus där teglet är stommen med ev block bakom teglet. Men har man som jag ett "Tegelhus" där stommen är trä och en ventilerad luftspalt bakom teglet riskerar man att inte få så mycket nytta av utvändig tilläggsisolering.
/Peter
 
AndersMMÖ skrev:
Efter att ha läst på ytterligare, samt träffat en hantverkare som verkade bra och förklarade allting på ett bra och väldigt tydligt sätt så lutar det nu åt att vi faktiskt passar på att tilläggsisolera.
Kul att det till slut blir tilläggsisolerat. Om priset inte är en affärshemlighet, vore det intressant att höra om prisläget i Skåne.
 
Halloj!

Hur har det gått?

/TMC
 
Hej!

Jag är också nyfiken på vad m2 priset blev på, då jag håller på med en kalkyl där jag funderat på genomfärgad puts.

Hej så länge! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.