Nyss köpt hus. 1 plan med källare byggt -74. Har ett stort intresse för att till sommaren sätta gång med diverse projekt som dränering, bygga hundgård, slå upp och ta ner väggar, byta fönster, för att nämna några saker.

Har stort intresse av att lära mig och göra det mesta själv. Vad har ni för tips? Vad gjorde ni? Tips på bra böcker, kurser att gå?
 
Jag har gått yrkesskola men det är inte där man lär sig saker, det är genom att testa själv. Man kan börja med att läsa, fråga andra om råd men till sist måste man ändå ta fram nävarna och testa. Det kan bli lite läropengar i början.
 
Om du googlar så kan du nog hitta "gör-det-själv" grejer både i filmform och textform. Det finns också lite kurser på hur man gör olika saker som tex laga fönster osv osv. Jag vet inga namn eller länkar för jag har själv haft ganska mkt folk inom olika yrken omkring mig men googla och du skall finna!!!
 
M
Börja dock med en sak i taget och slutför varje projekt innan ett nytt påbörjas. Samt kom ihåg att allt tar minst dubbelt så lång tid som man tror. Men det är kul!
 
  • Gilla
slirsnorkel
  • Laddar…
Några tips:
Var onödigt noggrann i början. Du lär dig efterhand var du kan spara tid.

Håll rent på arbetsplatsen och städa undan skräp och grejer du inte behöver, och gör det ofta.
 
Bästa sättet är att bara sätta igång och göra nått projekt. Ju mer du gör ju mer lär du dig.

Lite tips på vägen:
Logistik påverkar väldigt mycket hur lång tid det tar att göra projekt. Tänkt till med var skall du lägga material, vertyg, skräp. Hur gör jag för att inte hålla på och flytta saker mer än en gång?

Tänk till vilket material du har, vad du kommer att behöva och så vidare. Räkna gärna noggrant så att du inte får för mycket över som du måste lämna tillbaka/lägga i bra att ha lådan, men köp inte för snålt med saker heller. Se till att alltid ha lite 45x45 reglar, OSB-skivor, gipsskivor etc. hemma. Skruv går det åt sjuka mängder av. Se till att ha lite olika slags skruv, jag har 16, 25, 30, 40, 50, 65, 80mm hemma.

Tänk även till på vilka vertyg du kommer behöva, och köp hem lite strategiskt. Jula t.ex. kör mycket kampanjer.

Håll ordentlig ordning, sätt var sak på sin plats, märk gärna upp var hammaren skall sitta osv.

Slarva aldrig med underarbeten, det är det som påverkar slutfinishen mest. Men var inte för noggrann där det inte syns eller märks, då tar det bara lång tid.

Köp ett par riktiga snickarbyxor från t.ex. blåkläder, se till att ha hörselskydd, munskydd och skyddsglasögon.

Lägg mer pengar än du tror är vettigt på verktyg du behöver, med för dåliga verktyg blir man aldrig glad när man jobbar. Vattenpass, kofot, hammare, tumstock, måttband bör du inte snåla på utan köpt t.ex. Hultafors, Bahco eller bättre.
 
Gå till bibblan och låna några årgångar av tidningen "Gör det själv". Då lär du dig massor. Eller skaffa en prenumeration så kan du läsa gamla artiklar på deras hemsida.
 
Learning by doing är bäst tycker jag, gäller att börja med mindre projekt så att man successivt lär sej mer och mer, jag har lärt mej mest genom att fråga dom i nätverket som kan om råd och ibland också om handfast hjälp på plats.
En perfekt svärfar och kunnig far har varit guld värda också.
Men mest av allt krävs modet att våga prova och förmågan att hantera när man gjort fel ;) för fel gör man :)
 
Man blir aldrig perfekt. Så det är bara o köra på o ta lärdom av sig själv.
Tipset med GDS prenumeration och tillgång till deras web sida är bra, ok allt dom gör är kanske inte det optimala men dom har mycket mer rätt än fel.
Själv när jag tittar tillbaka på alla grejer jag har gjort så ser man efterhand att det alltid finns saker man borde gjort annorlunda.
Sedan behöver du bra verktyg, försök undvika att köpa strax innan projektet för då brukar det bli dåliga köp.
 
Instämmer med de flesta talare. Bra verktyg, med tyngd på en stabil skruvdragare, stick & cirkelsåg. Planera materialåtgång noga och kanske viktigast, ha en buffert för oförutsägbara händelser, så inte pengarna tar slut mitt i ett projekt. Avsluta innan nästa grej så inte hela huset blir en arbetsplats.
Learnig by doing. Stöter du på problem finns massor av duktigt folk här på forumet du kan rådfråga. Lycka till!
 
Fråga här på byggahus ! Du lär få snabba svar....finns så otroligt mycket kunskap här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.