Vi ska bygga ett Sleipner, men vi har aldrig sett ett i verkligheten eller på bild ens..
Är det någon här som har lite finfina bilder eller en hemsida där man kan få titta runt lite? Berätta gärna vad ni tycker om det med, och om det är något ni skulle vilja ändra på.
Haha, tänk om vi köpt grisen i säcken.
 
Kul för er! Här är en länk till en sida med ganska många bilder på Sleipner http://www.familjen-andersen.se/pictures/Humlegården/index.html

Prova sök på forumet också, har för mig att det finns fler länkar nånstans.

Får man vara lite nyfiken och fråga vilka tillval ni gjort? Vi tittar väldigt mycket på sleipner oxå och vill gärna höra hur andra tänkt.

/JB
 
Tillval, då ska vi se:
Där vi ska bygga Älvsbyhus (malmöområdet) har de som standard att helkakla badrummet, lägga parkett i hela huset samt installera braskamin. Köket är det vita med frästa luckor, och spegel-innerdörrar.
Vi har inte tittat närmre i tillvalslistan ännu, väntar fortfarande på bygglovet. Men jag antar att vi väljer varmluftsugn tex och att vi vill ha målade väggar, istället för tapetserat. Sedan tänkte vi köpa egen torktumlare och egen duschkabin istället för badkar. (Blir väl att vi sätter upp karet på ovanvåningen i ett framtida badrum.) Vi ska be om lösa garderober för att få golv i hela huset, så att man kan flytta garderoberna någon gång, utan att vi måste lägga om golvet.
Fundrar även på att bygga en klädkammare under trappan, men det är ju inte direkt något tillval.
Synd att man inte kan välja en annan trappa, furutrappan ger mig rysningar....

Var har ni tänkt att bygga?

Mvh Mari
 
Marisen: Vi har tänkt bygga utanför Västerås, om vi kommer till skott nån gång...

Linda.s: Ja, fam andersson har förhöjt väggliv. Jag har för mig att det innebär 60cm högre takhöjd invändigt där väggen möter taket el hur man ska förklara. Sen är takvinkeln 34 gr istället för 38. men hur många kvm det ger har jag ingen aning om.

/JB
 
Är det sant att det finns frästa luckor o kaklat badrum samt ekparkett som standard? Inte här i Göteborg iallafall. Går det att lägga till för att få målade väggar i Malmö?
som sagt, inte här i Göteborg.. De verkar vara lite olika direktiv från olika säljare.
Vill bara veta varför det skulle skilja på standard beroende på vilket län man bor i.
Vi funderar på att bygga HÖNER och där är det sån tråkig standard... Men, det gick inte att t.ex få målade väggar som tillval...
 
Standard och standard, i slutänden är det man själv som betalar för det.... Men, vad Malmö-kontorets säljare menar som standard är att man inte behöver beställa till helkaklat och parkettgolv, det "ingår" i SX-paketet.

Hoppas verkligen att man kan välja målade väggar, på tillvalslistan står det att man kan välja bort tapetsering/målning, alltså måste man kunna välja målat från första början.

Tycker att det är konstigt att de har olika standard beroende på var i landet man bygger, ett ä-hus är väl ett ä-hus.... Förstår att de har plåttak i norra Sverige, istället för betongpannor som vi ska ha, men jag kan inte förstå hur plastmatta kan vara standard i ett hus som byggs 2006.
 
fast det är inte riktigt sant, att det ingår i sx-paketet. i sx-paketet ingår vattenburen värme, tvättmaskin, torkskåp, diskmaskin, sadeltak över entré, spröjsade fönster och ytterförr i tvättstuga.

(i din kalkyl kan du se att det står ingår i sx-paketet i parantes efter dem)

tillvalen som ligger automatiskt i kalkylen från ähus, som jag antar är samma som du har, är:
innerdörr anette, påslag 788/dörr
spårade luckor, påslag 6238 i tyr, mer för dig antar jag.
utdragbart grytskåp, påslag 1325
spis med glaskeramikhäll, påslag 4725 (utan varmluft, du hade rätt ;) )
pivåhängda fönster, påslag 530 per fönster
tomrör o dosa för golvvärme i bad, påslag 438
trägolv anette, 7 mm, påslag 264 kr/m2

sedan är tillvalen från näsets hus och mark, som vi skrivit entreprenadavtal (och som har samma ägare som ähuskuntoret) följande:
kakel i kök
kakel, klinker, golvvärme och kommod i bad
centraldammsugare
kamin
för de tillvalen betalar vi sammanlagt 148625 kr.

tillvalen kostar alltså samma som hos alla andra ähuskontor i landet, men de ligger automatiskt i vår första kalkyl, de ger alltså skenet av att det ingår i grundpriset, vilket det inte gör.

Vi var och hälsade på en kompis föräldrar i förra helgen, osm bor i ett ähus. de är fortfarande totalt förvirrade om vad som egentligen ingick i priset och vad som var tillval. så ähus lyckas uppenbarligen med sitt påprackande av tillval.
 
Håller med dig, isha!
De vill få det att låta som att vi får med allt på köpet, fast det är bara att de har uppgraderat huset på eget bevåg för att kunna konkurrera. Jag fattar ju själv att det är vi som betalar allt i slutändan, men första intrycket är att allt lull-lull ingår i SX i Malmö.

Skit samma, vi ville ha ett ä-hus, och då får vi väl snällt gå med på deras villkor (med vissa protester)
Huset blir förhoppningsvis som vi önskar.
 
Blåtummen skrev:
Marisen: Vi har tänkt bygga utanför Västerås, om vi kommer till skott nån gång...

Linda.s: Ja, fam andersson har förhöjt väggliv. Jag har för mig att det innebär 60cm högre takhöjd invändigt där väggen möter taket el hur man ska förklara. Sen är takvinkeln 34 gr istället för 38. men hur många kvm det ger har jag ingen aning om.

/JB
Jag har för mig att säljaren på Älvsbyhus beskrev det så här. Det förhöjda vägglivet innebär inte att boytan på det övre planet blir större. Däremot blir den lägsta takhöjden 160 cm istället för 120 cm, vilket gör en hel del för volymen där uppe.

/Tomas
 
Det är möjligt att boytan inte blir större eftersom taklutningen är flackare. Annars var väl min tanke att takhöjden torde nå 1,9m "snabbare" eftersom väggen är högre. Detta borde göra en liten liten skillnad (jfr bild nedan) på boytan, iaf med oförändrad takvinkel.

/JB
 
  • boyta.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.