gjorde förra året en energibesiktning på huset, och jag i princip så gick det igenom allt som hade med energi att göra för huset.

Sen när han kom till köket och såg våran Norrahammar köks panna från 1956 (40cm ved) så sa han.


-denhär vedpannan ska ni inte plocka bort, det är många som kastar ut dom för att de tycker det är gammal skit.

Han till lade att dessa pannort nytillverkas idag och dom är inte alls lika bra.

Själv så vet jag inte, Jag är uppvuxen i detta hus och har då inget minne av att man frusit även fast huset är på 280kvm och det varit 30 grader kallt ute. :D

Men till frågan, vad kan en verkninsgrad vara på en sådan vedpanna?

Pannanförblir kvar som en fin inventarier plus att den fungerar perfekt om strömmen är borta en längrestund när systemet är självcirkulerande.d^_^b
 
det varierar säkerligen ordentligt under eldningscykeln. Gissningsvis 35-65%. Det är säkert vits med att behålla den om den inte är i vägen och att man måste använda dragregulatorn när den eldas. Huvudsaken är väl att den inte hjälper till att kyla den ordinarie värmekällan. Ligger det tex en elvärmare i serie med pannan så borde det göras om. Skorstensförluster är inte gratis.Det går att plocka in en tank på systemet och ändå bibehålla självcirkulation.
 
ja d klart, skulle vara tydligare, tänkte verkningrad som bäst när man eldar för fullt. och d är nog inte otroligt att den ligger så pass högt som 65%- har hört 75 på annat håll. men det beror säkert på vem som eldar.

jo jag har det kontinuerliga värmesystemet i ladugården. kökspannan är bara till när det är kris.
Har ingen elpatron som det är nu.. och vette tusan om jag kommer att skaffa en heller. efter som jag kör med flis eldning. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.