Hej,

Satt igår kväll och läste till ögona blödde om min 360P.

Det finns tips om att koppla en acktank till pumpen i seriekoppling, för att få mer varmvatten. Jag blir inte klok på hur det fungerar.

Pumpen värmer väl radiatorvattnet, som i sin tur värmer vv.


Hur är principen, i detalj om någon orkar?


Mats
 
I tanken med radiatorvatten finns en mindre med färsvatten, som i sin tur värms av den omkringliggande tanken.
De som talar om att spara pengar genom att koppla en extra tank till har nog inte så höga kunskaper om hur man ska räkna.
Det man sparar på är de dagar som frånluftvärmepumpen inte behöver gå hela tiden för att hålla värmen uppe. Den skulle då kunna fylla på den extra accumulatortanken som töms på energi då man exempelvis tappar upp ett bad eller annat.
För att det ska vara någon vits med en extra tank måste el-patron kopplas ur, något som du kan göra när det blir ca 5-6 grader PLUS ute. Sen när det är runt 16-17 grader ute så behövs inte någon uppvärmning eftersom spillvärme från hushållsel och annat hjälper till. Förra året var det 130 dygn som stämmer. Summa så kanske kompressorn skulle gå ca 3-500 timmar extra på ett år. Besparingen ligger på ca 1 kr per timme. Du spar alltså 3-500 spänn per år på att sätta in en extra acctank. Om du köper tank med arbete kan du nog snabbt räkna ut att du kan hämta ut besparingen lagom till pensionen.
Om du däremot behöver mycket vatten på en gång så ska du köpa den extra tanken.
 
Acktank kopplad till FLVP är perfekt anser jag.
- Stor tillgång till varmvatten.
- Koppla inkommande vatten via varmvattenspiral i acktank för förvärmning till vvberedare i FLVP
- Elpatronen kan vara bortkopplad tidigare/senare vår och höst. På dagen när det är varmt så hinner FLVP att ladda upp varmvattnet, även värme som behövs på natten hinner att laddas dagtid.

Vi har acktank kopplad till Nibe 360 och vår elpatron är frånkopplad ca 250 dagar per år, hur mycket mindre tid som elpatronengår in vet jag ej.
Innan tanken kopplades in var det ett evigt tryckande för att få extra varmvatten inför bad.
Utöver dessa fördelar så kan du koppla på solfångare, luft-vatten värmepump eller vattenmantlad kamin för att ytterligare minska elförbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.