heisiandiishe
Som rubriken lyder

Kan någon hjälpa mig med tips på helintegrerad diskmaskin som är relativt tystgående och EJ har SLUTSIGNAL..

Läste för någon månad sedan om en maskin som jag tror endast hade LJUS-SIGNAL vid programslut men glömde att lägga på minnet vilken det var.

Står i begrepp att köpa en diskmaskin och det är akut behov, har gått alldeles för lång tid utan att jag tagit tag i detta. Men sitter och kollar produktspecar på tretti.se och fanimej alla har "akustisk" signal eller "ljudsignal" vid prgramslut. Helt fantastiskt!!!:x

Till och med siemens formidabla maskin med "nattprogram" på endast 39db verkar ha ljudsignal vid programslut. Kanske borde kolla upp det, det kanske är så att ljudsignalen inte finns med på nattprogrammet. Det är väl det enda rimliga.
 
Vi har en helintegrerad Siemens (från 2004) med ljudsignal men det var inte några problem att stänga av ljudet. Jag har sett helintegrerade Miele diskmaskiner (ett par tre år gamla) med ljussignal. Både dessa Miele och vår Siemens är väldigt tysta.
 
heisiandiishe
Toppen stort tack för svaret. Mycket snack och lite verkstad från min sida. Men som sagt tack och det borde ju då innebära att man faktiskt kan stänga av ljudet även på en Siemens diskmaskin av nyare årgång!
 
Mikael_L skrev:
Men är det inte lite tokigt då att slutarljudet går att stänga av på kamerorna?
Kameror köpta i japan går det inte att stänga av ljudet om man inte hackar den.
 
Korvgubbe
Skönt att veta att man inte är ensam. Klockor som inte går rätt driver mig till vansinne, att jag sen inte tittar på klockan förens sex månader senare när den går fel igen spelar ingen roll, klockor skall gå rätt!
Sen har vi dessa pip, ljudföroreningen är närmast total i ett modernt hem idag, den enda hushållsapparaten jag kan tycka att det är motiverat med en signal är brödrosten. Men då ska signalen komma fem sekunder innan brödet hoppar upp, för jag blir skrämd varje gång...
 
Sedan kan fundera på varför apparaterna måste pipa ö.h.t? Själva "pip-ljudet" härstammar ju från begynnelsen när det inte var möjligt att spela upp andra ljud än olika varianter på "piiiiip".

Idag kan ju t.o.m. billiga julkort spela riktiga ljud så att man inte lägger in denna funktionalitet i vitvaror som ofta kostar lika mycket som en hel månadslön är för mig en gåta.

Om man nu skall ha ljud skulle jag m.a.o. uppskatta en röst eller liknande som berättade att "Nu är maten klar" eller "Varning, kylen håller inte längre temperaturen, var vänlig stäng dörren", etc.

Nu låter ju alla apparater på samma sätt. D.v.s. "Piiiiip" Sedan skall man lära sig vad de olika pipen betyder.

* Snabba pip från diskmaskinen: Glömt att slå på vattnet
* Långsamma pip från diskmaskinen: Diskning klar
* Svaga pip från kyl: Vet ej, brukar få leta upp bruksanvisning
* osv. osv.

Ibland låter maskinerna likadant och då måste man först lokalisera var ljudet kommer ifrån innan man kan påbörja själva ljud-analysen.

Vi lever trots allt på 2010-talet så man hade ju kunnat kräva lite mer intiutiva ljud än "piiiip", enligt min ringa uppfattning.
 
Redigerat:
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
heisiandiishe
Och den gick att stänga av. Men denna maskin som låter lite för mycket kan man stänga av ljudet på. Det braiga tycker jag är att man istället har en röd ljusprick när den är på och sedan en grön ljusprick (ner i golvet) när den är klar. Smart och skönt att slippa PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP när ungarna precis håller på att somna.

Samma problem har jag dock med denna som med min förra E-lux för 12000 spänn. Den torkar inte disken helt optimalt. Varför kan inte maskinen stå på och mata varmluft i 1 timme så skiten, förlåt disken, blir TORR. Helt TORR vill jag att den ska vara

Varför blir inte disken TORR!!! Kör utan salt och matar i en 3 in 1 tablett av bra kvalitet, plus har även spolglans av bra kvalitutta.

Förövrigt är ju smaken som baken och jag skulle nog ev. kasta ut en brödrost som sa "varsågod nu är brödet färdigrostat" varje gång en macka var klar...
 
heisiandiishe skrev:
Förövrigt är ju smaken som baken och jag skulle nog ev. kasta ut en brödrost som sa "varsågod nu är brödet färdigrostat" varje gång en macka var klar...
Just en brödrost behöver ju inte låta alls eftersom det är ganska påtagligt att brödet är klart när brödbitarna hoppar upp. Men jag kan hålla med om att repetetiva signaler inte skall låta alls p.g.a. irritationsfaktorn.

Min poäng var att vi har kommit så pass långt i utvecklingen att vi inte behöver kryptiska ljud- och ljussignaler som skall avkodas m.h.a. en manual. Man kan ha en röst som berättar vad problemet är istället.

För helt ärligt, vem har inte fått en felkod/felsignal på induktionshällen, kylen eller liknande som man inte vet vad den betyder?

Felkoder använde man när minne var dyrt. Då kunde man allokera upp en byte som fick representera felet (d.v.s. felkoden). Sedan fick användaren slå i en lista (manual) för att ta reda på felorsaken. Idag är minne billigare och vi har råd att kosta på oss en röst som beskriver vad felet är.
 
Redigerat:
kiirus skrev:
Nu fick jag äntligen inspiration att gå igenom manualen till diskmaskinen (AEG), och stängde av ljudet. Tack!
Vi har pipande diskmaskin (ja, inte nu längre), mikro och tvättmaskin. Vi är rätt så många i hushållet, så maskinerna går ofta. Vi håller på att bli galna på pipandet. Diskmaskinen har varit värst, den ger sig inte, utan piper i evigheter tills någon stänger av eländet.
Jag kan inte heller förså vilken funktion pipandet har (förutom mikron kanske). Maskinerna visar ändå hur mycket tid finns kvar, och det hörs och syns när de är klara.
Håller med, i mina ögon är det helt ok att det piper EN gång, men vitvaror som inte slutar pipa förrän man har kvitterat alternativt stängt av dem, eller öppnat luckan osv är ju helt otroligt enerverande.
 
heisiandiishe skrev:
Varför kan inte maskinen stå på och mata varmluft i 1 timme så skiten, förlåt disken, blir TORR.
För att folk hellre köper maskiner med A-rating än maskiner som torkar helt torrt.
 
heisiandiishe
Jag har som forumguden utryckte hellre köpt A.maskin än maskin som torkar torrt. Skulle gärna ha ett bra förslag på maskin som gör jobbet. Gärna som tar mer vatten och energi etc men som då också slipper diska ONATURLIGT länge. Jag menar slå på och displayen visar 170 minuter för en normaldisk. Visst, slänger på 30 minutaren ibland.

Men oavsett program så blir det ju inte, ja ni vet, TORRT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.