Hej!

Har någon tips om någon fasadskiva man kan använda istället för träpanelen som börjar bli dålig?
Många av grannarna har stora eternitskivor, från byggåret 1961. Det skulle vara trevligt med något träutseende på den, eller något man kan måla, för att imitera en putsad fasad. Har sökt lite på nätet, men det jag hittat verkar vara mer för stora lokaler.
Tips mottages tacksamt!
 
Cemberit passar för fasader men det är nästan dubbelt så dyrt som att putsa fasaden.
 
Jaha, jag trodde det var tvärtom. Klarar en lekman att putsa själv? I stora drag, hur gör man?
 
Inte riktigt vad du söker iofs..
Bor i ett område med många LB hus från 50,60talet, etternitens era :)
Vissa har målat sin fasad med en blandning av färg och puts, ett väldigt lätt lager puts som placerar fasaden mitt mellan den släta putasade, och en grov yta.
 
A
Matti_75 skrev:
Cemberit passar för fasader men det är nästan dubbelt så dyrt som att putsa fasaden.
Det tvivlar jag på att det kan bli.

Nog för att Cemberit kostar en del men sedna har du underhållsfritt i minst 25-30 år.

Skulle jag bygga själv nu så skulle jag välja Cemberit alla dagar i veckan.

http://www.cembrit.se/Produkter-5894.aspx?GroupID=GROUP36

Egenskaper

Fasadskiva av genomfärgad fibercement
* Stark och tålig yta utan ytskikt
* Ytbehandling på plats erfodras ej
* Fuktbeständig
* Vatten- och smutsavvisande
* Röt- och mögelresistent
* Brandsäker
* Tål aggressiva miljöer
* Diffusionsöppen
 
Kalas!

det är relativt små ytor som skall ersättas så kvm kostnaden känns inte jätteviktig.
Är det bara att ta ner träpanelen och sätta dit dessa skivor istället??
Hur skarvas de??
 
  • Gilla
Bumbibär112
  • Laddar…
Alfred Jonsson skrev:
Det tvivlar jag på att det kan bli.

Nog för att Cemberit kostar en del men sedna har du underhållsfritt i minst 25-30 år.

Skulle jag bygga själv nu så skulle jag välja Cemberit alla dagar i veckan.

[länk]
Jag tvivlar inte. Jag har monterat några hus med Cemberit och det blev dubbelt så dyrt som att putsa fasaden. Alla tillbehör gör att priset blir väldigt högt. En putsad fasad är också underhållsfri i många år.
 
Ok,

Vad kostar det per kvm att få fasaden putsad av hantverkare?

Vad kostar Cemberitskivor per kvm inkl. tillbehör? Dessa kan jag nog klämma upp själv:)
 
9-5 skrev:
Ok,

Vad kostar det per kvm att få fasaden putsad av hantverkare?

Vad kostar Cemberitskivor per kvm inkl. tillbehör? Dessa kan jag nog klämma upp själv:)
Ta in offerter på dom olika alternativen för att få rätt pris på just ditt hus.
 
A
Matti_75 skrev:
Jag tvivlar inte. Jag har monterat några hus med Cemberit och det blev dubbelt så dyrt som att putsa fasaden. Alla tillbehör gör att priset blir väldigt högt. En putsad fasad är också underhållsfri i många år.
Tycker det låter underligt men..

Jo tillbehören kostar men att få putsat bra är också mycket dyrt och det håller förmodligen sämre.
 
Tänkte ta upp denna tråd igen...
någon som vet företag man kan ta in offerter från gällande fibercement skivor på fasaden? Vet att promonord är ett företag som säljer, men det borde finnas fler...?

är det någon som handlat eller vet om detta finns utomlands! Typ i Polen att handla?
 
Cembrit, Steini
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.