Vilken hustillverkare skall man välja om man vill bygga fort?
Vi vill inte vänta 1 år på huset. Hellst hade vi velat flytta in i sommar men det kanskär är en omöjlighet?
 
I sommar känns som en omöjlighet om ni inte hittar en husleverantör som äger tomten och i princip börjat byggga.

Jag tror att om ni verkligen vill bygga så kommer ni inte flytta in förrän tidigast i jul och det förutsätter att ni hittar en leverantör som är villig att börja nu.

Ett annat alternativ är att köpa ett befintligt men nybyggt hus.
 
SKa man ha nytt hus så vill man ju att det ska vara så som vi vill ha det och inte så som någon annan valt. Det är liksom det som är hela poängen med att bygga... ;-)
 
Räkna då inte med att kunna flytta in i sommar.

Vi bygger nu. Vi började gud vet när och kommer flytta in i höst.
 
Ingenting e omöjligt. Beror kanske på vad ni tänkt er. ::)
Själv så bygger vi med en lokal firma . När vi väl bestämt oss och fått ritningarna upprättade och bygglovet klart så började dom direkt.

Dom började 27mars -06 och det skall vara klart 20aug-06
Husgrunden och garaget e gjutet nu så plattan ska bara torka.
Garaget blir att resa till veckan, men huset blir om ca 5-6veckor. Håller dom tidsplanen så tycker jag att 5-6månader är överkomligt.

Mycket billigare, snabbare byggstart och helt egen personlighet på huset. Ingen annan som har ett lika dant hus än så länge. :)

Hitta en leverantör som har huset ni vill bygga alt lokal byggfirma. Hör hur snabbt dom kan börja erat bygge och vilken tid dom behöver. Vart vill ni bygga?? eller tänkt att bygga??

Lycka till!!

Kan bara säga att jag inte ångrat 1sekund av att vi valde detta sätt att bygga på än så länge.
Större frihet på att välja och utforma sitt hus.

 
Eftersom vi inte har tomt så har vi tänkt husföretaget hitta tomten. Men vi har inte jättehöga krav på läge och så så det bör inte vara något problem att hitta tomt här där vi vill bo. I alla fall sa säljaren från hjältevadshus att det inte skulle bli några problem.
 
Jag säger bara lycka till.

Den dag som jag litar på en säljare är den dag helvetet fryser tíll is
 
Robert_Maria skrev:
Jag säger bara lycka till.

Den dag som jag litar på en säljare är den dag helvetet fryser tíll is

Nu ska man inte dra alla säljare över samma kant. :-/ Om man inte litar på sin säljare där man tänkt att köpa hus, så kan man lika gärna bo i en lägenhet. Så du menar att du inte litar och har förtroende för din säljare då??
 
Räkna med att det snart är semestertider också.. Tro inte dom skjuter på sina semestrar för att bygga ett hus i en hiskelig fart..
 
Familjen skrev:
Vi vill inte vänta 1 år på huset. Hellst hade vi velat flytta in i sommar men det kanskär är en omöjlighet?
Om ni tror att det går så snabbt att få upp ett hus (som håller i längden) så får ni tänka om!
Köp hellre ett färdigbyggt hus.
Om ni tvunget vill ha ett nyproducerat så har en del husföretag visningshus som kan bli inflyttningsbara ganska snabbt.
 
Tänk på att allt tar ganska tid såsom bygglov mm alltifrån kommunen till VA mm minst 3-4 månader innan ens byggnationen är igång allt sånt här tar tid och vill du ha hus snabbt köp ett begat.
 
sask skrev:
Tänk på att allt tar ganska tid såsom bygglov mm alltifrån kommunen till VA mm minst 3-4 månader innan ens byggnationen är igång allt sånt här tar tid och vill du ha hus snabbt köp ett begat.
Håller med Sask, men skulle nog vilja sträcka tiden till minst 8 månader från byggsamråd till slutbesiktning, då har du/ni innan samrådsmötet redan Bestämt er för hustyp, har tomt, stämt av med bank om byggreditiv m.m bestämt och fått klart med kommunen Avlopp/vatten som Slask skrev. Framförallt så tappar ni direkt en månad på semester`n.

Sist men absolut inte minst, detta är kanske er största investering i livet så man vill nog inte förhasta sig i alla beslut som ploppar upp under byggtiden, det betyder många skrynkliga lakan i sängen pga alla rullningar vid läggdags.

Min gissning är då att ni har erat hus klart Våren -07.

Mvh
Jari
 
Familjen skrev:
Eftersom vi inte har tomt så har vi tänkt husföretaget hitta tomten. Men vi har inte jättehöga krav på läge och så så det bör inte vara något problem att hitta tomt här där vi vill bo. I alla fall sa säljaren från hjältevadshus att det inte skulle bli några problem.
Har själv varit inne i flera hjältevadshus och har även hört att det går fort när väl papperna är skrivna tills man får flytta in.

Men så ser man ju också alla skarvar från "byggblocken" (eller vad det nu heter). Dem gör ju allt i en stor lokal så som tapsering, målning, sätter t.o.m upp handfat osv och sedan körs det till tomten för resning.

Är lite skeptiskt till sånt bygge men snabbt det går det säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.