Låter helt orimligt för en med ett gäng gamla kaminer att inte skjuta spjället efter eldning. Mycket möjligt att det inte spelar någon roll på nya "täta" kaminer men att ge det som ett generellt råd att aldrig stänga spjället ser jag som ofattbart.

Om ni är oroliga, skaffa er ett par kolmonoxidvarnare.
 
Göran.W
Bor man i ett äldre hus ska man aldrig stänga spjäller inte helt iaf för i äldre hus med själv drags ventilation kan man få enorma fukt problem med mögel som följd för ventilationen är oftas beroende av draget i skorstenen.
Sunt förnuft är väl det bästa rådet man kan gen.
 
På vår Tullikivi förlorar man då rejält på att inte stänga spjället! Stänger man tilluften hör man ju hur kaminen riktigt suger luft genom de små springor som kan vara vid tilluftsspjället och vid luckan. Stänger man "skorstensspjället" så tystnar det. En varm kamin blir ju (med öppet spjäll) en riktigt bra luftpump som skickar ut varmluften genom skorstenen och suger in frisk kall luft genom de springor och otätheter som finns i huset, eller? Om nu kaninen inte är tät som ett kylskåp...
 
  • Gilla
Sven E Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Bor man i ett äldre hus ska man aldrig stänga spjäller inte helt iaf för i äldre hus med själv drags ventilation kan man få enorma fukt problem med mögel som följd för ventilationen är oftas beroende av draget i skorstenen.
Sunt förnuft är väl det bästa rådet man kan gen.
Njaa, man har i regel ett antal imkanaler som tar hand om ventilationen. Personligen har jag tre imkanaler och fem rökkanaler. Skulle alla dessa stå öppna hela tiden under vinterhalvåret så skulle det vara ett rejält sug. I skrivande stund är endast den som ventilerar övervåningen till hälften öppen.
 
Korvgubbe skrev:
Det är inte koldioxidförgiftning som är den stora faran, utan kolmonoxidförgiftning. Kolmonoxid/Koloxid är lukt och smaklös och bildas vid ofullständig förbränning tex när kol ligger kvar och glöder. Kolmonoxid binder till hemoglobinet i blodet flera hundra gånger "starkare" än syre så resultatet av en förgiftning är att man kvävs inifrån. Att kolmonoxid är farligt är ingenting man "bara tror" utan det är välkänt och väldokumenterat. Tycker man läser om det i tidningarna varenda sommar när någon ställt in klotgrillen för att värma upp sovrummet efter grillfesten. Kolmonoxidförgiftning är så effektivt i att ta livet av någon att det användes i Sovjet och Nazityskland för att avrätta människor i stor skala. Så det är absolut något man bör ta på allvar! Parkeringshus brukar vara väldigt väl ventilerade, ändå sitter det varningsskyltar om just kolmonoxid där.
Skrev fel och menar kolmon...
 
  • Gilla
Tummen 63
  • Laddar…
eviljava skrev:
Exakt! d^_^b

Jag är också förvånad över att människor inte lär sig detta en gång för alla! För det är precis som du skriver: Lite då och då kan man läsa om individer som ställt in grillen inomhus när "bara glöden är kvar".

Det slutar i bästa fall med ambulanstransport, men det händer även att någon/några omkommer.
som sagt man stänger skorstenen efter man eldat klart.
 
Göran.W skrev:
Bor man i ett äldre hus ska man aldrig stänga spjäller inte helt iaf för i äldre hus med själv drags ventilation kan man få enorma fukt problem med mögel som följd för ventilationen är oftas beroende av draget i skorstenen.
Sunt förnuft är väl det bästa rådet man kan gen.
Det finns 4 kanaler och bara en är skorsten så det är nog inget större problem och på sommaren så lär den vara öppen
 
Göran.W skrev:
Man ska tänka på att om man stänger till skorstenen helt så riskerar man stora fukt problem om pannan sitter i källaren.
På vintern går det säkert bra men glömmer man att öppna skorstenen till våren är det stor risk att få fukt problem för skorstenen i äldre hus är en del av ventilationen av källaren.
Källare finns men kaninen är på våningen ovanför.

Det är endast aktuellt på vintern att stänga
 
Göran.W
GzO skrev:
Njaa, man har i regel ett antal imkanaler som tar hand om ventilationen. Personligen har jag tre imkanaler och fem rökkanaler. Skulle alla dessa stå öppna hela tiden under vinterhalvåret så skulle det vara ett rejält sug. I skrivande stund är endast den som ventilerar övervåningen till hälften öppen.
Som jag skrev sunt förnuft får gälla.
Lagom är ju alltid bäst sägs det och 5 öppna rök kanaler på vinter blir nog ganska mycket för mycket men det beror ju på hur tät huset är i övrigt.
 
Att stänga spjället upp till skorsten direkt efter man har eldat är nog ingen bra ide som sagt..
Men på min gamla braskamin finns det spjäll längst upp där skorstenen börjar , som man justerar draget med och det har aldrig sotaren sagt något om. Jag brukar stänga det 3-4 timmar efter jag har eldat , för att slippa att kall luft kryper ner i kaminen. Dom dagar man har glömt detta brukar det kännas i vardagsrummet då kaminen är kall som en frys och tråkig att få fyr i igen. Men jag brukar vänta tills glöden har slocknat innan jag stänger spjället så det inte ryker in eller ställer till med annan skada.
 
pr95 skrev:
OM spjäll och eldning
[länk]
Mycket bra o läsvärt Tack d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.