Ska bygga en innervägg i ett utrymme i vårt blivande fritidshus. Huset är nybyggt på krypgrund och bjälklaget är reglat cc 30. Utrymmet är ca 15 kmv och ska delas i två delar - badrum och hall. I både hall och bad ska stengolv läggas.

Frågan gäller om jag först ska lägga golvspån över hela utrymmet och sen bygga innerväggen eller om jag ska bygga väggen på bjälklaget och sen lägga golvspån i respektive utrymme. Sen kommer ju ytorna i bad och hall att flytspacklas etc.
 
Gör som du vill men blir jobbigt om man ska bryta upp golvet sen om det går under väggen.
 
Det blir också bättre ljudisolering om du bygger väggen först.
 
  • Gilla
Norrgård4
  • Laddar…
Tack för snabba svar förstår era poänger - min tes var dock att golvet blir styvare om jag lägger skiva på hela utrymmet först och sen bygger väggen. När man lägger stengolv så vill man ju ha ett så styvt underlag som möjligt
 
Jag skulle lagt spångolvet först. Ska du flytspackla för golvvärmen?
Fallet i badrummet går att göra med kilar på golvblälkarna innan du lägger spångolvet.
Går nån vägg längs med golvbjälkarna? I så fall går det ju åt mer virke till kottlingar mm om du gör väggen först.

Mvh Niklas
 
Hänger på i den här tråden med en fråga. Jag ska renovera ett badrum.

Är det OK att börja med golvspånet och sedan sätta gipsen på väggarna? Blir ju så mycket enklare att göra väggarna med helt golv att arbeta på:)
 
Ja det går säkert bra. Varför tänkte du inte göra så?
 
Kände att min tråd blev kapad ... skulle vilja har ett par utlåtanden till. Är det så att spånet borde läggas först eller spelar det ingen roll?.
 
Absolut enklast att lägga spånet först. Hade jag inte tvekat en sekund på.
 
tack för det svaret andersmc. Att det är enklare är jag också övertygad om. Dock behöver väggen byggas för att kunna färdigställa eldragningen och jag kan inte lägga golvet riktigt än för att rörmokaren inte (är anlitad ... ) och därför inte heller lagt avlopp, golvbrunn, etc. inne i badrummet.

Frågan är har det någon betydelse för konstruktionen? Jag kan tänka mig att ta besväret att lägga spån i två utrymmen istället för ett .
 
Hur man än vrider på det så blir det i slutändan alltid en cirkel av att någonting måste byggas först för att man ska kunna fortsätta med det andra och det tredje, men det tredje måste man göra innan man kan börja med det första...

Du behöver tex inte göra elen helt klar, du kan ju bara förbereda genom att låta slangarna hänga från taket där väggen så småningom ska vara.
 
Det är nog vanligare att man plockar bort en innervägg en att man bryter upp golvet. Så spån först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.