Hej!

Vi har just köpt ett hus och behöver/vill renovera det. Nu undrar jag när jag kan börja köpa material och börja utföra arbete på huset och samtidigt dra av denna kostnad om vi sedan säljer huset?

Vi skall köpa hus av mina föräldrar och kan således får tillgång till huset och börja renovera före tillträdesdagen. Vi har skrivit kontrakt men vi har inte lämnat hela köpeskillingen och är således inte lagfarna ägare ännu.

Är det någon som vet/har erfarenhet av detta?

MVH

Christer
 
Det är överlåtelsedagen som bestämmer när ni är ägare till fastigheten, ej när ni får lagfart. Det kan ibland dröja ganska länge innan Tingsrätterna kommer till skott.... Bara ni är ägare enligt köpekontraktet så kan ni börja renovera/bygga om. Köpekontrakt måste vara skriftliga när det gäller fastigheter.

Det finns två typer av kostnader vid "fastighetsrenovering". Dels om- till och nybyggnation (kan vi kalla typ 1) och reparation/underhåll (typ 2).

Kostnader för typ1 är alltid avdragsgilla vid reavinstberäkningen när du säljer fastigheten. Du har då byggt något som inte fanns vid ditt fastighetsförvärv, t ex ett garage, inrett en vind, byggt en uteplats osv. Det finns här igen tidsgräns.

Kostnader för reparation och underhåll är avdragsgillt vid reavinstberäkningen om du säljer fastigheten inom 5 år efter renoveringen. Du byter här ut något som redan finns i fastigheten.

Fastigheten måste dessutom vara i ett bättre skick när du säljer den än den var när du köpte den. T ex om tapeterna i sovrummet är ett år gamla när du köper huset och du byter ut dem på en gång. Du säljer sedan huset när du ägt det i fyra år. Du kan då ej få någon avdrag. Hade det varit tvärtom hade du fått avdraget. Efter fem år får man inget avdrag för rena underhåll- och reparationskostnader.

/Ekonomen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.