Jag ska dra om elen i ett radhus från utanpåliggande till inbyggd. Kan man ha utanpåliggande dosor/brytare men ledningarna i rör i väggen? På så sätt skulle jag slippa byta en gipsskiva vid varje uttag/brytare. Någon som gjort något liknande? Till saken hör att jag ska byta innertak i hela huset så jag har gott om möjligheter att komma in i väggarna med rören.

/Crille ::)
 

Kanske skulla tillägga att jag söker en el-gubbe i Götet för att koppla in mina egenhändigt dragna ledningar i egenhändigt uppsatta rör. (eftersom det nu är hantverkare som är dagens topic) Någon som känner till någon bra?

/Crille
 
Självklart kan du ha utanpåliggande dosor/brytare när rören finns i väggen (säger min man som är elektriker i grund och botten).
Tyvärr så bor vi alldeles för långt ifrån för att kunna hjälpa till.....
 
Jag förstår inte hur RadhusCrille menar.
Du har möjlighet att fälla in rör i väggarna, men inte dosor?
Du låter väl inte de gamla brytarna sitta kvar. Det ska ju ändå lossas och donas för ledningarna.
 

Jo, det kanske var lite svårt att förstå... men om jag bara ska ha in ledningarna i väggen så kan jag komma in med mjuka rör ifrån taket och borra hål i väggen i golvjöjd för att fiska ut röret och dra ut ledningarna. Om jag ska ha in en dosa måste jag väl ta ner (minst) en gipsskiva för att få fast dosan i en regel. Är ni med? Jag vill göra snik-varianten med ledningar i väggen men så lite jobb som möjligt.

Systemet (anno 1980) som sitter där nu är ett system med ledningar i golvlister, taklister, dörrkarmar etc. Allt av plast. Jag vill ha ut alltihop och sätta in (ej bruna) trä-lister och nya dörrkarmar. Och... vad man än gör är de eländiga ledningarna ivägen...

/Crille

 
Du behöver inte ta bort nån skiva om du använder
rotdosa. Den fäster man i skivan utifrån,då blir det infällt
;)
mvh Roger
 
Kör med ROT-dosor...............
Vad är problemet?

 

Ska undersöka ROT-dosor, låter bra om man inte behöver ta ner gips-skivor för att få in dem :D

Som sagt... söker fortfarande tips på bra el-gubbe i Götet.

Tack för hjälpen och gott nytt år!

/Crille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.