Hejsan.

I dagarna har vi rörisen hemma, för att koppla in elementen innan vintern kommer till Skåne och jag måste bestämma mig för typ av golvvärme.

Förutsättningarna ser ut som följer:
Huset är på 1 1/2 plan, ca 120m2 på entrevåningen, 100m2 på ovanvåningen och 40m2 i källaren. Takhöjd på entrevåningen 320cm, på ovanvåningen 450cm till nock och 210cm i källaren. Öppen planlösning och 2x1/2 stens tegelväggar med 10cm luftspalt mellan och 10cm utvändig isolering. Uppvärmning med pellets från bulkförråd till element under fönstren. 35mm plankgolv på entre och övervåningen, betong i källaren.
Vid in och utgångar, i källaren, samt i duschen, skall vi dock ha klinkers och golvvärme.

I källaren känns vattenburen golvvärme självklar (stor samanhängande yta), men hur är det med resten?
På entrevåningen behövs totalt ca 12,5m2, fördelat på sju platser om 6,5 + 2,5 + 1,5 + 1 + 0,5 + 0,4 + 0,3m2, på ovanvåningen 4,5m2, fördelat på fem platser om 2,5 + 0,8 + 0,6 + 0,6 + 0,5m2.
Jag inser att driftskostnaden blir högre för elburen värme, men hur mycket, i jämförelse med investeringskostnaden för vattenburen golvvärme?
Vad behövs det för grejer, förutom rör, till vattenburen golvvärme på så här små ytor och vad kostar de? Kan man dela några av grejerna mellan flera av ytorna?

/ Fredrik
 
Intressant fråga.

Du har idag radiatorer och en panna som du eldar pellets i, vilket innebär att om du skall lägga vattenburen golvvärme så bör du använda dig av en shuntgrupp med egen cirkulationspump på, detta för att undvika att för varmt vatten strömmar in i pex slangarna som du monterar i golvet.

Att börja montera shuntgrupper på alla de små ställen du vill ha golvvärme på känns som en onödigt dyr kostnad att ta, då en shuntgrupp av typen Wirsvo Push 12 kostar drygt 2500 SEK.
Som alternativ kan man köpa en större shuntgrupp som kan hantera flera slingor och sedan dra en slinga genom flera av de mindre utrymmen du vill ha vattenburen golvvärme i.

Personligen så har jag monterat vattenburen golvvärme i mitt hus i hallen som är ganska stor, men i badrummet som dock är 6 kvm så har jag gjutit in elburen golvvärme och likaså skall jag göra i toaletten på övervåningen.

Jag föreställer mig att det kan bli ganska omständigt att dra vattenburen golvvärme till alla utrymmen om du inte har dem i anslutning till varandra och kan gå direkt från ett utrymme in till nästa utan att behöva gå genom bjälklag eller väggar!

Lycka till!
 
Vad är det för utrymmen på under 0,5 kvm som ska ha golvvärme?
 
MathiasS skrev:
Vad är det för utrymmen på under 0,5 kvm som ska ha golvvärme?
Fönsterbräder i rum utan element, men utan mellanväggar till nästa rum.
De finns där för att hindra/minska kallras från fönstren.

/ Fredrik
 
Fönsterbrädor? :surprised:

Jag har aldrig hört talas om att man lägger golvvärme i fönstret på detta vis. Vattenburet kan du nog helt glömma att lägga på det viset. Om man brukar göra så med el vet jag inte, jag har aldrig hört talas om det (men det kommer säkert någon mer påläst och säger att "det gör man i alla hus nuförtiden"!).

Jag satsar en julgran på att rätt metod för att slippa kallraset är att bättra på u-värdet på fönstren - antingen genom en extra ruta eller genom att byta fönster helt.

Vad gäller golvvärmen i övrigt tycker jag du ska prata med din favoritleverantör om förutsättningarna innan ni slår till. Om vi antar att du gjuter in slangen i källaren och har klinker ovanpå så är det en lättdriven konstruktion som kräver låga framledningstemperaturer. Där du behåller ditt fina trägolv är det helt andra vattentemperaturer som krävs och detta kan bli ett problem. Nu verkade det som att detta rörde sig om relativt små utrymmen, bara några kvadrat, så då kanske det inte spelar någon roll att golvet är lite för svalt där. Något att grubbla på iaf.
 
MathiasS skrev:
Fönsterbrädor? :surprised:

...
(men det kommer säkert någon mer påläst och säger att "det gör man i alla hus nuförtiden"!)...
Huset det skall in i är drygt hundra år gammalt och om man gör det i "alla" hus har jag ingen aning om. Fönstren vill vi helst inte byta, av utseendemässiga skäl, men de får moderna lågemissionsglas i innerbågen.

Iden med "fönsterkarmsvärme" har jag för övrigt stulit från mina föräldrars hus, byggt sent sjuttio eller tidigt åttiotal.

Vi får väl se hur det går, återkommer med rapport.

Fast, vad tycker folk om ursprungsfrågan, el eller vattenburet? Ingen golvvärme skall för övrigt läggas under trägolv, det är framför kaminer och i entreer, under natursten.

/ Fredrik
 
Åter till ursprungsfrågan. Jag skulle lägga vatten i golven och el i fönsterbrädorna. Att tvinga en röris att lägga rör till alla fönster vore riktigt taskigt.

EDIT: ....givet att du nu måste välja golvvärme. Själv skulle jag inte ens överväga att ha värme i fönsterbrädorna. ;)
 
Nu vet jag inte riktigt hur erat hus ser ut och dina förutsättningar.

Min spontana reaktion är att du bör välja vattenburen golvvärme endast i källaren. Här bör du vara uppmärksam på om detta är möjligt, du bör försöka isolera ordentligt under golvvärmen ca 20 cm.

I övriga utrymmen bör du välja el-golvvärme.

I fönstren skall du inte lägga in något alls, använd dina vanliga vattenradiatorer.
Jag har hört talas om att man kan lägga golvvärme i fönsterbrädor för att minska kallras, men vanligast är att förlägga slingor tätare vid fönster/ytterväggar. Om det är en bra metod att dra upp golvvärmeslang till fönstren kan man diskutera.

Att installera vattenburen golvvärme i så små ytor som du ska ha blir mycket kostsamt. Det kommer inte att löna sig på många många år.
 
Omöjligt att säga vad som är bäst utan att ha sett en ritning/planlösning på huset.
Men 12 rör (evalpex) är faktisk förhållande vis lätt att installera på mindre ytor på betonbjälklag (i flytspackel) problemet (om det nu är ett problem) är att få fram matningen till fördelarna, beror helt på hur planlösningen ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.