Går det att använda en ir-termometer för att mäta temperatur på röken ut ur panna (skjuta på röret) samt 1 meter ned i skorsten eller funkar det inte på alla material (typ tegel)?
 
Det korta svaret är att det inte går.

Det lite längre svaret är att om du bortser från att röken kommer att störa mätningen så kan du mäta temperaturen på teglet, men detta är troligen inte alls samma sak som rökgastemperaturen.

Det ändå längre svaret är att om man vill mäta temperaturen på en gas med IR så måste man veta gasens sammansättning i detalj, annars blir det helt fel. Vad gäller rökgaser så handlar det dock troligen huvudsakligen vattenånga vilket fungerar bra att mäta på med en IR-termometer som arbetar i långvägsområdet (8-12 um).

En kortvågstermometer (< 5 um) kommer att se rakt igenom vattenångan och mäta temperaturen på det som finns bakom.
 
  • Gilla
leifa.k
  • Laddar…
Ok, Tackar. Då försöker jag köra med stektermometer i skorstenen.
 
Redigerat:
Det finns inga bra grejer för att kontinuerligt mäta rökgastemp både direkt efter pannan och uppe i skorstenen? Gärna i en gemensam display??
 
Vill man och har kunskapen så kan man göra som jag gjort. Bygga en egen templogger med PIC krets , LCD display , 2st K-Temp givare (som klarar upp till 1024 grader) , 1-wire interface (upp till 6 tempgivare till ack tank samt anda temeraturer man vill mäta) samt RS232 (comport , så jag kan logga via datorn var 5:e sec) , Funderar på att börja tillverka sådana och sälja till hobbyfolk som vill ha koll på sin anläggning , i nästa version ska där även sättas styrning av 1-2 stegmotorer så man vrida på spjällen från datorn och slipper springa till pannrummet och reglera. Av ren nyfikenhet.. hade någon av er som läser detta varit intresserad av ett sådant bygge , naturligtvis gjort på ett fabrikstillverkat kretskort , sen kan man själv välja om man vill löda ihop det själv eller få det färdigmonterat. Jag tar gärna input på vad för funktioner folk hade velat ha på en sådan enhet så kan jag se om det är fysikt möjligt att implementera dessa.
 
Automover skrev:
Det finns inga bra grejer för att kontinuerligt mäta rökgastemp både direkt efter pannan och uppe i skorstenen? Gärna i en gemensam display??
Jag kör med logger2020 för att mäta rökgastempen
En pt1000 givare på röret från kaminen kopplat till deras högtemp modul.
Sedan har jag en gammal bärbar dator där jag visar allt som jag loggar

Hur du på nått enkelt sätt ska mäta i skorstenen vet jag inte.
 
noone70 skrev:
Jag kör med logger2020
Såg ut att vara toppenfina grejer! Är du nöjd?
 
Logger2020 är en klockren produkt och går som tåget. Det kräver lite av den som installerar den, men har du inte tummen helt centrerad i handen så ska du klara av det.
Loggerns stora akilleshäl är tyvärr programvaran. Den gör det den ska, men det finns en hel del att önska och gränssnittet ger lite Windows 3.11 vibbar ;).
Dock verkar snubbarna bakom produkten jobba hårt på både onlinetjänster och själva loggerprogrammet. Det har kommit två nya versioner sedan jag köpte loggern för ca ett halvår sedan så det händer saker. :)
 
fulingbusen fulingbusen skrev:
Går det att använda en ir-termometer för att mäta temperatur på röken ut ur panna (skjuta på röret) samt 1 meter ned i skorsten eller funkar det inte på alla material (typ tegel)?[/QUOT

Några minnen från en som är 80+.
Mäta med ir-mätare på röken blir inte bra. Ir är beroende av kulören på ytan. Om det finns en bit rökrör kan man borra hål i det och sticka i en mätsond, kanske en för att mäta kött.
Norrahammars större pannor typ NL2, UEG och MEG hade verkningsgrader kring 90 %. Nysotade vedpannor kan ha rökgastemp ner till 160 C. Praktisk effekt vill jag minnas var ca 8000 kcal/h eller ca 10 kW per kvm eldyta. Angivna fabrikanteffekter är högre men svåra att upprättahålla under längre drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.