Tvättstugerenoveringen rycker allt närmare. Familjerådet har beslutat att maskinerna ska stå golvet under en bänk där vi ska vika den härliga nytumlade frottén (luktar tysk reklamfilm för tvättmedel...).

Frågan är på vilken höjd man ska sätta apparadosorna bakom maskinerna för att minimera risken för att de hamnar bakom djupaste delen av maskinerna? SS 4370146 ger inte mycket vägledning - "1200 mm över golv för tvättmaskin". Standarden gjordes innan man placerade maskinerna under en klädvårdsbänk (det blir annars ganska fult med en tejpad kabel runt framkanten på bänkskivan...)

Vad har ni kört med och var finns det plats? Får man plats med en vinklad stickpropp eller är det smidigast att köra en dragavlastad kabelutgång?

Märke/modell av maskiner är inte valt. Vi tittar på värsta Mielen men lär nog köpa något på rea från Elgiganten.
 
På 80 cm ög. och några cm innanför maskinens sidolinje OM det inte får plats på sidan om maskinerna på samma höjd.
 
Brukar väl vara gott om plats bakom TM/TT? Brukar inte vara så jätte noga.
 
Njaaa, jag kollade lite på LG's testvinnare hos Råd och Rön (F1480QDS) och den är specad till 600 mm djup. Inte mycket att vinka på med en vanlig laminatskiva.
 
jag hade tänk att ha anslutningen under bänken men en manöver, säkerhetsbrytare eller vad som nu är lämpligt, ovanför bänkskivan, helst infällt. Jag vill kunna koppla från maskinerna när jag reser bort utan att dra ut dom och dra ur proppen.
 
Det är inte fel men en brytare ovanför bänken (tex Eljos som jag tycker är snyggast) men i mitt fall lägger jag dem på separata dvärgbrytare och kan slå ner dem om jag får semesternojja.
 
Jag har låtit sätta anslutningarna vid sidan om maskinerna, långt bak. Fast för att täcka maskinerna har vi ändå en djupare skiva (2 skivor hopkexade och sedan sågad till lämpligt mått) Vi ville att framkanten på skivan skulle gå utanför maskinen så skivan tar stryk och inte luckan på tvättmaskinen.
 
Hur länge har den hopkexade skarven överlevt? Vad hade du för lim?

Vi vill ha laminat eftersom det är lätt att hålla rent, nackdelen att det är känsligt för fukt mellan träfibern och ytskiktet.
 
Skivan ligger fortfarande hos möbelsnickaren som kexar ihop och skär till den åt oss. Det är en stavlimmad skiva som ska oljas sedan. Den är vald för att vara maximalt okänslig för fukt. Skarven bör inte bli svagare än vad stavlimningen är.

Med en laminatskiva blir det kanske svårt att få det tätt nog i skarven.
 
Anders Johansson skrev:
Det är inte fel men en brytare ovanför bänken (tex Eljos som jag tycker är snyggast) men i mitt fall lägger jag dem på separata dvärgbrytare och kan slå ner dem om jag får semesternojja.
Ja precis en sådan är det jag tänkt mig.
 
kan du inte sätta uttagen i skåp bredvid, som man gör med diskmaskiner.

Det är ju inte helt lyckat att ha uttaget oåtkomligt.
 
hempularen skrev:
Det är ju inte helt lyckat att ha uttaget oåtkomligt.
Det är ju bara att dra ut maskinerna om det kniper.
 
Det finns både för- och nackdelar med att ha uttagen i skåpet bredvid. Det är lättare att komma åt men å andra sidan måste man såga sönder skåpet. Oftast när kabeln ska dras ut ska också maskinen ut, annars får man helt enkelt slå ner normsäkringen som finns två rum bort.
 
Jag ringde faktiskt LG's kundtjänst och frågade eftersom de har direktdrivna maskiner med bra kapacitet. Den första tjejen förstod inte frågan och sen fick jag vänta tills samtalet bröts. Det andra försöket började med att en ny tjej hittade ärendet och konstaterade att jag ville ha besked om IP-klasser. Efter en hel del förklaring förstod hon vad jag ville egentligen och försvann iväg en stund. När hon kom tillbaka fick jag veta att sladden kom ut uppe i högra hörnet.

Efter en stunds dividerande konstaterade hon att det inte fanns några inbuktningar som passade för uttagsplacering eftersom maskinen var helt platt. Ytterligare snack och sen sa hon i förbifarten att "det finns inga inbuktningar utan bara en utbuktning för trumman". Att en utbuktning på mitten betyder plats omkring var tydligen inte självklart.

Vi får se var jag klämmer in uttagen men det verkar inte vara någon idé att fråga tillverkarna (som för övrigt rekommendera 15 cm luft mellan bänkskivan och maskinerna. Snyggt? Inte.
 
Om det finns plats så är det väl enklast att göra en inbuktning på själva väggen bakom maskinerna så att uttaget kan sitta försänkt? Glöm inte att det då kan bli svårt att få plats med dosor/rör tillhörande motstående vägg just där försänkta dosor sitter.

Förresten så tror jag att man kan få vilken skiva som helst laminerad på rätt snickeriställe, men jag har inte en susning om hur bra/dåligt det blir. Det kanske normalt bara gäller att laminera kortsidor för att få snyggt resultat om man kapar till laminerade spånskivor i specialformat. Sådana lamineringar är ingen höjdare att ha i badrum (vilket vssa tillverkare av kombinerade handfat och underskåp tyvärr inte förstått / bryr sig om...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.