Vi har hamnat i ett intressant läge där vi fått möjlighet att köpa en avstyckning utifrån våra egna önskemål. :D

Tomten ligger i ett äldre villaområde med större tomter och avstyckningen måste vara mer än 900 kvm. Ägaren av fastigheten har en målbild att stycka av 901 kvm i högra hörnet av den befintliga tomten, men som sagt vi får välja disponeringen själva.

Hur mycket utrymme behöver man?? Har ni idéer, tankar och fakta på vilka avstånd vi bör tänka på? 6 m till väg/granne är minimun eftersom byggnad inte får placeras närmare än så. Det finns ingen prickmark att ta hänsyn till och vår tanke är att ha ett hus med kortsidan mot vägen. Det betyder att vi också kommer ha garaget i samma längdriktning som huset, men stora frågan är med vilket avstånd vi bör planera mellan garage och hus.
Ni förstår? Bifogar en snabbskiss här också,

Andra saker att tänka på?
Vi träffar ägaren på tisdag.
 
  • P2160162.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I många villaområden är det inte mer än några rader plattor mellan hus och garage så håller du dig över 2.5-3m meter så borde det vara ok. 900m2 är ju hyfsad storlek ändå så man kanske inte behöver lägga sig i underkant heller. Se till att man kan passera till baksidan med arbetsfordon på något sätt iaf. man vet inte när det kommer att behövas

Övriga tips:
- kolla detaljplanen noga
- formulera kontraktet rätt så du verkligen får det ni avtalat om
 
sme_h skrev:
900m2 är ju hyfsad storlek ändå så man kanske inte behöver lägga sig i underkant heller.
Kan lägga till att ägaren gärna vill att har så smalt som möjligt mellan garage och huset, samt att tomgränsen kommer läggas så nära det går av garagets yttersida. Det är ytan ovanför hus och garage som är mest flexibel.

Jätteintresserad om någon har ett liknande exempel och vad som känns bra (ej trångt) i avstånd mellan garage och hus. Vi vill gärna att det ska bli en välkomnande entré, en fundering dock är att inte ha en separat gång från gatan till dörren, utan att man går in via garageinfarten.
 
Mitt tips är att ta en sväng till nåt villaområde och kolla. Jag bodde så när jag var barn och ser samma hustyper mest överallt där inte garage och hus sitter ihop
 
Kan också tipsa om att du bör kolla in värdestrecken så att du placerar huset o får en uteplats med eftermiddags/kvällssol. Inte så kul att huttrandes sitta i skuggan o grilla på sin uteplats när solen samtidigt gassar på andra sidan huset på garageuppfarten ;)
 
maal skrev:
Kan också tipsa om att du bör kolla in värdestrecken så att du placerar huset o får en uteplats med eftermiddags/kvällssol. Inte så kul att huttrandes sitta i skuggan o grilla på sin uteplats när solen samtidigt gassar på andra sidan huset på garageuppfarten ;)
Bra idé
d^_^b
Faktum är att min ritning är i stort sett norr/söder (norr uppåt), så det blir nog kanon. :) Men, nu slog det mig. Uteplats/veranda räknas det som byggnad (tänkte på att kommunen säger minst 6 meter från tomtgräns).

Är också jätteintresserad om någon har personlig erfarenhet för avståndet mellan garage och huset. Man vill ju inte ångra sig efteråt och skulle vilja haft en meter till, även om t.ex. 3 meter kändes bra när man tittade på andra hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.