lantz81 skrev:
Det där flytande systemet ser ju ut att kunna vara ett alternativ. Jag har inte bestämt vad ja ska ha för golv men de blir iaf klinkers i badrum, hall och sen vill jag nog ha ett kraftigt och mjukt trägolv i resten av stugan. inget stenhårt halvfabrikat.
Med klinkers så gjuter/flytspacklar man enklast in slingorna.
Visst blir det lite betong att värma, men ovanpå slingorna blir det ju inte mera än några centimeter som ska värmas, så värme kommer att avges även om betongen under också värms.
När du sedan väljer resten av golvet så får du utgå från vad som rekommenderas.
Ett trägolv med golvvärme och i kombination med kallställning eller större temperaturvariationer brukar ändra storlek, så säkerställ att det golv du köper klarar det. Risken kan annars finnas att det går isär eller får sprickbildning.
 
anta att jag ev måste höja golvet en aning pga att nedersta timmervarvet som går under dörröppningar ej ska behöva kapas av helt. Är det då regling av hela golvet som gäller? isf hur gör man det rent praktiskt utan att reglar tar upp fukt samtidigt att ej täta upp hela plattan från att andas? Olika alternativ sökes.
Tack för alla svar
 
Vill ni se byggprojektet så finns det på min facebook. sök på mattias lantz och kolla sen på bilder och sen stugbygge
 
Men har ni inte gjort någon konstruktionsritning för huset?
Jag passar nog vidare kommentarer/råd då det känns som en genomtänkt konstruktion saknas och utan den kan vi ge dig helt tokiga råd.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Med klinkers så gjuter/flytspacklar man enklast in slingorna.
Visst blir det lite betong att värma, men ovanpå slingorna blir det ju inte mera än några centimeter som ska värmas, så värme kommer att avges även om betongen under också värms.
Och hur menar du nu då?

Har du räknat eller simulerat på det där?
 
Mikael_L skrev:
Och hur menar du nu då?

Har du räknat eller simulerat på det där?
Man behöver väl inte räkna eller simulera? Han har ju en isolerad platta med 300mm isolering i botten + isolerad kantbalk, på det ligger sedan gjutningen med 100mm betong, men slangen är inte ingjuten i plattan som man normalt gör. Det är ju en helt vanlig golvvärmeinstallation med den skillnad att slangen läggs i hållare ovan på plattan och sedan gjuts/spacklas igen.
Nu vet vi ju inte hela konstruktionen men behöver han höja golvnivån, pga att huskonstruktionen kräver det, kan man ju gjuta på en omgång till och då få in golvvärmeslangen.
 
Mikael_L
Men du, vilken värmekapacitet har flera kubikmeter betong?
(Därför kan man räkna, om man är sugen)

När jag slår på värmen på bygget så går temperaturen upp bara ett fåtal grader under en hel dag pga den stora "kylande" massan i betongplattan.
 
Mikael_L
Jag provade att räkna lite.

Jag som har ca 13 m3 betong i plattan behöver alltså 1,8*13*15*1000 = 351.000 kJ för att värma upp plattan 15 grader.

Om jag värmet med 10kW så tar det 351000/10000 = 35100 sekunder = ca 10 timmar.

Tja, det var inte så pjåkigt ... :)
 
Mikael_L skrev:
Men du, vilken värmekapacitet har flera kubikmeter betong?
(Därför kan man räkna, om man är sugen)

När jag slår på värmen på bygget så går temperaturen upp bara ett fåtal grader under en hel dag pga den stora "kylande" massan i betongplattan.
Nämen nu blir det inte riktigt rätt.
Att snabbt få upp värmen i luften ska ju göras med hjälp av den vedeldade kaminen om man har sänkt temperaturen och golven ska sedan bli varma och hålla värmen. Så golvvärmen enbart är ju inte till för att snabbt öka temperaturen. Så du har ett system som snabbt ska öka lufttemperaturen och sedan ett system för att underhålla värmen.
Men åter igen så förstår jag inte riktigt huset konstruktion, så jag kanske gör fel antaganden.
 
Förstår inte riktigt vad du menar anders. Som ja sa så är timmerstommen på plats och plattan gjuten. Sen så har jag inte gjort nåt mer och inte heller bestämt mig för hur ja ska gå tillväga. Eller måste allt i husets konstruktion vara bestämt redan innen man ens börjat? Som jag fått lära mig är att de verkar vara ganska mycket byråkrati runt ett stugbygge men ja kämpar på iaf. Jag ser det som en utmaning att ta de lite som det kommer dock så är de mesta redan bestämt. fortsätt gärna hjälpa mig. tack tack
 
lantz81 skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar anders. Som ja sa så är timmerstommen på plats och plattan gjuten. Sen så har jag inte gjort nåt mer och inte heller bestämt mig för hur ja ska gå tillväga. Eller måste allt i husets konstruktion vara bestämt redan innen man ens börjat? Som jag fått lära mig är att de verkar vara ganska mycket byråkrati runt ett stugbygge men ja kämpar på iaf. Jag ser det som en utmaning att ta de lite som det kommer dock så är de mesta redan bestämt. fortsätt gärna hjälpa mig. tack tack
Nejdå man kan göra som man själv vill, men om man inte gör en konstruktionsritning och speciellt inte har så mycket erfarenhet kring byggnation så brukar det bli en hel del merarbete och fördyrande lösningar. I konstruktionen tar man hänsyn till hur mycket olika lösningar bygger i höjd/bredd så att sätter saker på rätt ställe för att slippa göra en massa specialare/fixningar. T.ex. golvvärmeslangarna brukar man lägga in i gjutningen av plattan.
Kan vara lite därför som åtminstone jag har får massa frågetecken hur det är tänkt konstruktionsmässigt för att kunna svara. T.ex. om du ska ha klinker, massivt trä golv, etc, så kan det bli olika lösningar precis som vi diskuterade tidigare.
 
Ok. Men att avstå från att gjuta in slingorna i plattan var ett väldigt medvetet beslut från mig då jag vill bygga ett miljömedvetet hus. Sen har jag förståelse med konstruktionsritning men tror att jag ska kunna uppnå samma resultat då jag redan nu flera mån innan golvet ska dit skickar ut en tråd. Tror verkligen man får mer hjälp genom att fråga många än att jag förlitar mig på en person. För en sak har jag lärt mig. Det är väldigt sällan att det bara finns en lösning på ett problem. Kan lova att jag ändrat mig många ggr under bygget.
 
Mikael_L
Ja det finns ju en massa sätt att göra det på.
Själv tycker jag om tanken med ett flytande varmt golv ovanpå plattan. Vilket ger en snabbreglerad inomhustemperatur. Jag misstänker att vi kommer se mer av sånt alltefter energipriserna och uppvärmningskostnaderna stiger.

Villa varm kör det konceptet:
http://www.villavarm.se/golv-9.asp
Du kan även se att med det systemet så kommer köldbryggan som utgörs av syllen under isoleringen i golvet, så helt klart sparar villavarm-ägaren lite uppvärmningspengar.

Men själv hade jag nog nöjt mig med 5 cm cellplast under/runt slingorna. Då det redan är 30cm under betongplattan.
Nu hade vi möjlighet att göra detta då vi bygger nytt, men detta är ju ett dyrare alternativ (vid byggtillfället) så det fick stryka på foten.
 
Redigerat:
Det systemet känns som att de passar perfekt för mitt bygge. Känns riktigt bra. Tack för det mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.