Dessvärre var ju "erbjudandet" till TS att få självrisken på TS egen försäkring i cash..
 
Ska du alltså ljuga för ditt eget FB och säga att du gjort skadan själv och sedan betala med pengar du får av den som egentligen gjort skadan?

Knepigt läge med hotbilden du tycks känna men jag skulle hellre ta den än att behöva ljuga för mitt FB samt att nyttja min egen försäkring för en skada jag inte orsakat.
 
Blir man påkörd och den påkörande är vållande så är det denne/dennes försäkringsbolag som står för hela kostnaden. Alla självrisker.

Man behöver inte utreda något själv. Man skriver till sitt försäkringsbolag vad som hände, vem som körde vad etc sen utreder försäkringsbolaget saken. Man behöver inte motpartens underskrift eller liknande. Bara att skriva sin egen version och skicka med motpartens regnr å ev personnummer.
 
Om du får påstötningar från vållande, kan du inte säga att ditt FB inte gick med på hans upplägg, så du "begränsar din handlingsfrihet" gentemot honom, med ett anonymt FB som motpart istället.
 
stoif skrev:
Dessvärre var ju "erbjudandet" till TS att få självrisken på TS egen försäkring i cash..
Aha, missade det. Då finns det bara ett val, dvs den vanliga vägen.

Annars talar vi om försäkringsbedrägeri.
 
Ja, eftersom motpartens erbjudande är att bara betala din självrisk, vilket innebär att du måste ljuga för ditt bolag och begå försäkringsbedrägeri så är det nog så att du inte har några kul val.
Hur hade du tänkt få skadan till att bli ditt fel? Säga att du backade in i en annan bil? Då kommer ditt bolag även betala dennes reparation och då blir din bonusförlust ännu större.

Nej jag håller med övriga, antingen tar han räkningen rakt av utan FB inblandning eller så får hans FB betala.
 
Om du känner ett obehag så prata med ägaren som nu då var försäkrad och hade körkort osv om att låta det gå riktiga vägen men att han själv får skriva att han var förare till bilen och sen inget mer snack, det är väl där hans nervositet ligger.
 
Det är bara en väg att gå, nämligen att du anmäler till ditt försäkringsbolag. Bifoga det papper som du fått av motparten, så går vållandeutredningen desto snabbare. Du ska inte behöva betala självrisk. Det finns försäkringar som kan bli dyrare efter skada, men bara om man själv är vållande. Om motparten är vållande blir det ingen premieförändring.

Jag är helt enig i det tidigare påståendet om att motparten antingen vill blåsa dig eller har fullständigt noll koll på hur försäkring fungerar. Jag själv skulle inte ens fundera två sekunder över att ta en risk om att bli blåst, även om risken är liten. Försäkringsbolag är experter på detta, och det är det du betalar försäkringspremie för. Lämna det till försäkringsbolaget.
 
Jag har blivit påkörd två gånger av oförsäkrade förare. Tro mig, det är inte värt krånglet att försöka lösa det direkt med dem. Mitt råd om ni blir påkörda av någon som är oförsäkrad: Ring polisen! Då får de dessutom en välbehövlig knäpp på nosen.

Detsamma gäller för eventuella andra anledningar de kan ha att slingra sig.
 
Egentligen inte så knivigt, om det inte vore för omständigheterna som man lätt kan förstå är lite "oroande". Vi har Serbiska grannar...som är världens snällaste och mest omtänksamma människor..men som har ett kommunikationssätt som tyvärr lätt skrämmer typiska svenskar..bland annat min fru som var rädd för dem i början. "Hon är så aggresiv..."
Med det sagt... om TS får självrisken betald enbart så kommer motparten extremt lindrigt undan, och om jag förstod det rätt så är ju motparten försäkrad och ska ta det på sin försäkring egentligen. Skulle stå på mig och helt enkelt säga: "Antingen går det via försäkringsbolagen på det riktiga sättet...eller så får du betala hela räkningen från verkstaden. Punkt. Och vem som körde din bil får du bestämma själv, det har jag inga åsikter om."
 
Forbo skrev:
"Antingen går det via försäkringsbolagen på det riktiga sättet...eller så får du betala hela räkningen från verkstaden. Punkt. Och vem som körde din bil får du bestämma själv, det har jag inga åsikter om."
TS hamnar ju i ett riktigt skitläge genom att göra så.

Lämna in bilen på verkstad, komma med en räkning till någon som knappt verkar finnas i Sverige och sen be dem att betala. Jo tjena lycka till säger jag.

Punkt två innebär ju återigen att den som inte gjort fel ska ge den felande personen någon slags chans att begå brott. Alltså TS blir medbrottsling.

Pest eller kolera någon? :p

Visst är det underbart när man i efterhand kan sitta vid sitt tangentbord och vara efterklok och smart d^_^b:D
 
Mikael_L
Jag tror jag ska sälja bilen och lämna tillbaka körkortet, så jag slipper hamna i sånt här. :x
 
Du ska INTE ta emot pengar för självrisk och försöka använda din vagnskadeförsäkring! Det är bedrägeri och kan leda till stora problem för dig eftersom du måste påstå att skadan uppstått på något sätt som täcks av vagnskadeförsäkringen. Vagnskadeförsäkringen är inte till för denna typen av skador. Säger du som det är så kommer försäkringsbolaget kräva dig på uppgifter om motparten eftersom det är motpartens trafikförsäkring som gäller.

Vad du KAN göra är alltså att ta emot pengar för hela reparationen och inte blanda in försäkringsbolag alls. Det borde vara helt ok.
 
Suhagg skrev:
TS hamnar ju i ett riktigt skitläge genom att göra så.

Lämna in bilen på verkstad, komma med en räkning till någon som knappt verkar finnas i Sverige och sen be dem att betala. Jo tjena lycka till säger jag.

Punkt två innebär ju återigen att den som inte gjort fel ska ge den felande personen någon slags chans att begå brott. Alltså TS blir medbrottsling.

Pest eller kolera någon? :p

Visst är det underbart när man i efterhand kan sitta vid sitt tangentbord och vara efterklok och smart d^_^b:D
Nu menade jag ju att få en offert från verkstaden och pengarna först...

Och det råder knappast tvivel om att det är ett solklart fall där försäkringsbolagen precis som vanligt bara ska hantera detta. Men om TS nu känner obehag inför situationen kanske man kan vara aningen flexibel så länge det inte är hon som förlorar pengar på det hela.

Men med distansens klokhet så är rådet som sagt att låta försäkringsbolaget sköta detta helt och hållet.
 
Suhagg skrev:
Ska du alltså ljuga för ditt eget FB och säga att du gjort skadan själv och sedan betala med pengar du får av den som egentligen gjort skadan?
Detta skulle innebära försäkringsbedrägeri, vilket inte är något att rekommendera.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.