Hejsan!

Vi har ett pannrum i vår källare (benäms så på ritning). Huset, inklusive pannrumet är byggt 1923. 1996 bytte dåvarande ägare värmekälla till olja och köpte sig en kombipanna. Vi bytte i höstas värmekälla till pellets och köpte oss en ny CtC panna (15kw). När sotaren var här fick vi anmärkning om att taket var av fel material, något som vi aldrig enligt tidigare protokoll har fått anmärkning på. Vi har alltid haft vattenburen värme, aldrig direktvärkande el eller oljeelement så det enda vi gjort är att byta värmekälla från olja till pellets och uppgraderat pannan.

Min fråga om vi nu måste byta taket i pannrummet? Vet inte vad det är för material men gissningsvis är det nog halm och sedan några cm murbruk. Om vi skulle sätta upp 2 skivor gips blir det för lågt i tak för att ha pannan där (redan gränsfall). alternativ 2 är ju att bila upp taket. Oavsett lösning måste vi även dra om rören i pannrummer vilket varken jag eller sambon kan själva = dyrt. Vidare så har vi fått prisförslag på att bila upp taket samt dra om rören och göra om vilket vi definitivt inte har råd med :blushing:.

Finns det något sätt att komma runt detta?

Tacksam för alla tips och råd!
 
kulle
Om du har puts i taket så borde väl det räcka,låter ju väldigt konstigt.
Annars är det väl lite mer skärpta regler nu.
Jag hade en mineritskiva över pannan tidigare och resten av pannrummet råspont,men vid brandinspektionen (som nu är vartannat år) ville sotarmästaren att jag gipsade hela taket och sätta plåt på invändiga dörrar, utgående behövdes inte.
 
Pannans effekt styr om man behöver ett pannrum eller inte, panna över 60 kW skall placeras i pannrum, för pannrum gäller EI30.
Läs BBR för detaljer.
 
#2 Tack Kulle! Vad som var konstigt tyckte jag var att vi fick godkänt på taket direkt ovanför pannan, men inte övriga..

#3 Jo, jag vet att pannans effekt styr om det behövs ett pannrum eller inte men nu benämns redan rummet som pannrum på husets ritningar som jag skrev så jag är lite osäker på om jag kan komma undan reglerna och undrar som sagt hur isåfall.
 
Är huset byggt 1923 så gäller 1923 års regler.
Brandskyddskontroll utförs mot de regler som gällde då huset byggdes, 1923 års brandskyddsstadga tex.
Sedan får det ju inte vara helt galet, är det tex lågt i tak så kan taket ovanför pannan bli för varmt.
Är det en pelletspanna så finns det även regler för bränsleförråd.
Läs BBR.
 
  • Gilla
Pierre.N
  • Laddar…
#5

Har försökt läsa till mig så gott jag kan men varken jag eller sambon är byggnissar, därför söker jag som sagt råd och tips från redan kunniga ;). Taket är precis godkänt i höjd, över pannan fick vi godkänt men inte i övriga pannrummet, vilket är lustigt för det är inte någon skillnad på taket där vad vi kan se. Men kan de tvinga oss att byta tak? Du verkar ju påläst och kunnig.
 
Göran.W
Tycker det låter konstigt för några cm puts borde räcka.
Tyvärr är det väl så att reglerna lämnar för mycket spelrum till egen tolkninga av dom som besiktigar.
Det går väl att över klaga beslutet om man inte är nöjd.
Har för mig att jag läst det någonstans.
 
Klä taket med vanlig slät plåt
 
Patrik79 skrev:
Klä taket med vanlig slät plåt
Plåt är inte bra ,det leder värmen ,vid en brand antänds brännbart material på baksidan,så sa min sotare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.