Hemmakatten
Blev påkörd i går. Har helförsäkring. Bilens skador kommer säkert att kosta 10-15' att åtrgärda.Måndag till fredag kommer bilen att stå på verkstad och jag måste ha hyrbil under tiden.

Nu vill ägaren till den påkörande bilen betala min självrisk och kostnad för hyrbil direkt i handen utan att hans försäkringsbolag blir inblandat.

Snäll som jag är sa jag att jag skulle fundera på det och återkomma. Vad är i så fall konsekvensen för mig? Vid kontakt igår så sa fösäkringsbolaget att de kommer att föra över hela kostnaden på motpartens försäkringsbolag och jag behöver inte betala något alls om jag kan visa att motparten är skyldig. hade ytvärr ingen skadeanmälan i bilen utan vi skrev på ett vanligt papper som motparten undertecknade att det var han som var skyldig till skadan.

Om jag går med på att han ger mig pengarna i handen, vad händer då? Kommer mitt försäkringsbolag att höja premien eller något annat? Min partner tycker jag är tokig som ens funderar på saken och menar att jag självklart skall gå via försäkringsbolaget. Problemet här (utan att gå in på hela händelseförloppet) är att det är personer från ett annat land inblandade.
 
Kan ju finnas en risk att motparten inte är försäkrad alls etc och att det är därför denne vill betala direkt.
_Vet_ du att kostnaden blir 10-15 och sen + 5' för hyrbil typ så tja, då hade jag tagit typ 20' men vad gör du om det blir dyrare?

/Kent
 
Hemmakatten
Jag har helförsäkring och min kostnad skulle i så fall bli självrisken (3.000) + 25% av hyrbilskostnaden (ca 1.500). Resterande belopp tar försäkringsbolaget. Det är det beloppet motparten vill betala. Motparten har gällande försäkring i annat bolag (har mitt f-bolag kollat).
 
Göran.W
Saknar motparten helt försäkring går trafik försäkrings föreningen in i stället http://www.tff.se/
Fyll bara i skade anmälant till ditt bolag så löser dom allt.
Är TS inte vållande så ska han inte betala någon självrisk alls.
 
Hemmakatten
Jo.jag vet att jag inte behöver betala något alls om motparten befinns vållande, vilket jag tror mig kunna bevisa.

Försäkringsbolaget kommer att stå för detta även om det inte går att bevisa att motparten är vållande. Frågan är då vilka nackdelar det kan ha för mig nu och i framtiden?

Normalt skulle jag aldrig gå med på annat än att låta försäkringsbolagen sköta detta med varandra. Problemet här är att det ur motpartens bil vällde ut 5 stycken personer från ett östeuropeiskt land. Föraren var en kvinna som endast kunde visa upp ett utländskt pass men inget körkort och när jag sa att jag skulle ringa polisen ingrep ägaren och sa att han skulle betala alla kostnader.

Hatar mig själv, men situationen kändes hotfull och ägaren har ringt mig ett antal gånger och det är därför jag funderar på att godta att han betalar min självrisk samtidigt som jag naturligtvis inte vill låta honom komma undan. Normalt är jag en rättrådig person, alltid laglydig, men undrar nu lite hur mycket min eventuella bonusförlust och sinnesfrid är värd.
 
Redigerat:
Göran.W
Är du inte vållande påverkas inte bonusen vad jag vet.
Det smidigaste i detta läget hade väl varit att få ett pris på vad allt kostar med hyr bil osv och kräva mot parten på hela kostnaden.
Knepigt när det är som du berättar.
Problemet är att det blir ju ett försäkrings ärende om han inte står för hela kostnaden utan bara själv risken.
Har man blivit på körd vill dom veta vem motparten är om man inte anmäler det som en parkering skadada.
Har för mig att man tappar 2 bomus år på en parkering skada men är lite osäker där.
 
Ska mycket till att vara vållande om man blir påkörd bakifrån. Lämna in en skadeanmälan till bolaget och rådda sedan så lite som möjligt.
Hänvisa motparten till försäkringsbolaget.
Ska man gå med på kontant uppgörelse "i godo" i ett sådant här fall ska det vara full ersättning för en gammal bil med lågt värde eller att motparten tar verkstadsfakturan direkt, inga mystiska mellanvarianter.
Var bilen svenskregistrerad?
 
Jag förstår överhuvudtaget inte resonemanget. Efterssom skadan kommer att täckas av den andres trafikförsäkring, så blir det ingen självrisk att betala för dig. Enda sättet som det skulle kunna uppstå en självrisk för dig, är om du tar på dig skulden för skadan gentemot ditt bolag, som då får betala dina skador minus självrisk OCH skadorna på den andres bil, du får då en bonusförlust osv. Dessutom vore det försäkringsbedrägeri.

Om motparten vill betala själv så brukar det bara vara att anmäla det till sitt förs. bolag (han anmäler alltså till sitt bolag att han vill betala) så blir det ingen bonusförlust för honom heller.

Antingen försöker han blåsa dig, eller så har han inte koll på hur det går till.

Nu skall jag tillägga att jag är själv ingen större expert inom området.
 
Du måste fråga ditt försäkringsbolag hur mycket de höjer premien pga detta. Vi hade nyligen en självförvållad skada och försäkringsbolaget uppgav att förutom självrisken skulle de höja premien med totalt 2 300:- utspritt under 2 år. Det kan bero på att vi haft en annan skada de senaste åren. Den nya skadan lagade vi på egen bekostnad eftersom det var billigare än självrisk + 2 300:-

Även om premien inte höjs något kan du alltså bli drabbad när du nästa gång (inom en viss tid) vill använda försäkringen. Du kan då få höjd premie om du vid den här skadan utnyttjat din försäkring. Problemet är förstås att man inte kan veta om du kommer att utnyttja din försäkring inom en viss tid.

Jag tycker att du ska diskutera saken med ditt försäkringsbolag. De bör kunna säga hur mycket din premie höjs vid den här eller vid nästa skada. Drabbas du av premiehöjning först vid nästa skada (inom en viss tid) så är det svårt att veta hur mycket du bör kräva av motparten. Får du hela beloppet kan du tjäna på affären om du kör försiktigt de närmaste åren!

/Hasse
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Jag förstår överhuvudtaget inte resonemanget. Efterssom skadan kommer att täckas av den andres trafikförsäkring, så blir det ingen självrisk att betala för dig. Enda sättet som det skulle kunna uppstå en självrisk för dig, är om du tar på dig skulden för skadan gentemot ditt bolag, som då får betala dina skador minus självrisk OCH skadorna på den andres bil, du får då en bonusförlust osv. Dessutom vore det försäkringsbedrägeri.
Exakt.

hempularen skrev:
Antingen försöker han blåsa dig, eller så har han inte koll på hur det går till.
Misstänker att han har god koll på saker och ting...:rolleyes:
Han döljer något, hade föraren körkort tex?

Han försöker få dig att ta på dig det hela och genom att betala din självrisk så kommer han billigt undan själv.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Jo, motpartens bil, en Opel Vectra, är svenskregistrerad och ägaren visade upp ett svenskt körkort ( han pratade utmärkt svenska).

På måndag när min bil lämnas in på verkstaden kan jag nog få ett pris på vad det kommer att kosta. Jag har dragkrok som måste bytas, kofångaren repareras o lackas, eventuellt lackskador på bakluckan. Eventuella underredsfel måste man hissa upp bilen för att kolla.

Håller med om att motparten bör betala hela kostnaden eller så får det gå på försäkringen. Anledningen till att han inte vill blanda in sin försäkring kan jag bara gissa. Själv uppgav han att han extraknäckte som taxiförare och att han redan hade så många försäkringsärenden på bilen. En något krystad förklaring.
 
Ja då så. Lämna saken till försbolaget.
 
Hemmakatten
Nej, föraren,en kvinna, kunde, som jag skrev tidigare, inte visa upp något körkort, utan endast ett östeuropeiskt pass. Hon blev väldigt upprörd när jag frågade efter körkort och sa att det låg hemma tillsammans med polisens tillstånd och hennes visum. Kvinnan pratade förhållandevis bra svenska så min misstanke är att hon kom till Sverige på turistvisum och har stannat kvar illegalt därefter. De andra tre männen i bilen var från samma land och kunde ingen svenska men var otroligt energiska att visa att det inte var några fel på min bil. Dessa tre män bedömer jag vara här illegalt som svartarbetare. Ägaren till bilen är den som organiserar det hela. Jag misstänker att han kan vara en del i en maffialiknande rörelse.

Normalt skulle jag som sagt inte låta detta passera. Tänker man på alla heroiska männniskor som i arabländerna nyligen gjort uppror mot diktaturerna med risk för sina liv, så är ju mitt obehag ingenting. Även de svenska journalister som sitter fängslade i afrikanska stater är naturligtvis heroiska.

Själv har jag tidigare i mitt liv varit utsatt för en del hot och förföljelse. Dels som nämndeman i 5 år, där bl.a. personer dömda för misshandel utgöt sitt missnöje mot nämndemännen och dels som delaktig i att starta ett av de första kvinnohusföreningarna i Sverige. På den tiden förstod man inte riktigt det här med säkerhet utan var betydligt naivare än idag och följden blev att man blev utsatt för en del hatiska män. Att vara medlem i en del föreningar kunde också utmynna i att man fick hotelser. Detta var länge sedan och jag var ung och kunde hantera sådana situationer med en större självklarhet. Nu är jag medelålders och min naivitet och godtrogenhet om ett bättre samhälle är inte densamma. Att återigen känna sig hotad är inte längre något lätthanterligt, framförallt med tanke på att samhällsklimatet är mycket hårdare nu. Att återigen ta kontakt med polisen om en hotbild och hantera alla dess konsekvenser känns svårt. Helt uppenbart blir man (jag) fegare med åren.

Nu skall jag gå och lägga mig och får fundera på hur jag skall göra.
 
Hej, svår situation det där.

Om man bortser från hotbild skulle jag säga att enda alternativet till att sköta det den riktiga vägen är om han betalar hela kostnaden från verkstad o hyrfirma.

Du kommer få problem med ditt försäkringsbolag annars tror jag, de förlorar ju på detta, iaf så länge som ditt och deras bolag inte är samma.
 
Tar du pengarna i handen så är saken hur världen. Ditt FB kommer inte att bry sig.

Se bara till att du får tillräckligt mycket så det verkligen täcker reparationen.


(Kvinnan är antagligen dessutom en undercover journalist som tagit sig in i Sverige illegalt för att rapportera om missförhållandena här, det vore ju fruktansvärt om vi tillämpade våra lagar och regler på en sådan person.. :p) (Obs ironi som inte har med tråden att göra!!!!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.