Hej,

Kollar upp olika företag för störra ombyggnationer. Vissa har skatteskulder på runt 30-100k kronor. Historiken ser ibland ut som så att de haft skulder men som betalats.

Hur ska man se på detta? Ska man leta efter hantverkare utan skulder eller anmärkningar eller bara vara försiktig med betalningar?
 
Det första är ju då att se om det är befintliga skulder eller om de har betalats. Alla företag kan ju haft problem av olika anledningar, taskig orderingång, sjukdomar, felräkning på ett jobb så de gick i maximal förlust osv osv. Det betyder ju inte att det är oseriösa, i vissa fall kanske tvärtom, de har sett till att anställda fått sin lön, att grossister och andra leverantörer fått sitt så dom inte står utan sådana och då är det staten som får vänta till sist.
Du ska ju självklart inte betala något i förskott, är det ett längre projekt så dela upp betalningen efter delmoment som är gjorda i projketet eller viss del per månad eller på något annat sätt som passar er båda. Ha också en del, typ 10% av totalpriset innestående tills projektet är slutfört, ev anmärkninga åtgärdade osv plus att om du har en tidbegränsning att du skriver in et vite för varje vecka som övergår avtalat slutdatum. Dock måste du ju vara flexibel då och förstå att om något händer som man inte kunde räkna med och/eller du beställer extrajobb osv så måste man ju flytta fram det datumet i förhållande med den oförudsedda förseningen.
Ja, du fattar nog.
 
Det är befintliga skuldersom nyligen lagts ut. De skulder som funnits tidigare har betalats. Det verkar vara mest saker som ligger nåt år tillbaka som spökar nu. Det verkar vara bättre idag, men vad jag förstår är skulderna släpande när det gäller skatterverket.
Vad jag förstår betalar vissa företagare hellre till leverantörer tidigigt för att behålla kreditvänlighet och bra avtal, medan de väntar med skatteinbetalningarna eftersom att det inte blir några stora påslag. Kan det stämma?

HUr brukar avtalen se ut, vad är rimligt att man betalar i förskott vad gäller material? Ska det betalas vid leverans eller vad är brukligt?
 
Jormby skrev:
Det är befintliga skuldersom nyligen lagts ut. De skulder som funnits tidigare har betalats. Det verkar vara mest saker som ligger nåt år tillbaka som spökar nu. Det verkar vara bättre idag, men vad jag förstår är skulderna släpande när det gäller skatterverket.
Vad jag förstår betalar vissa företagare hellre till leverantörer tidigigt för att behålla kreditvänlighet och bra avtal, medan de väntar med skatteinbetalningarna eftersom att det inte blir några stora påslag. Kan det stämma?

HUr brukar avtalen se ut, vad är rimligt att man betalar i förskott vad gäller material? Ska det betalas vid leverans eller vad är brukligt?
Ja, det kan nog stämma då det är väldigt vanskligt att förlora krediten hos grossisten. Hur exakt det sen funkar med ränta till skattemyndigheten vet jag inte men om jag hamnade i det läget att jag måste välja mellan att betala grossisten eller staten vid ett tillfälle så väljer jag ju grossisten förts så jag kan fortsätta handla varor och få in pengar för att sedan justera skulden till staten.

Beror ju lite sen på vad du ska ha för typ av jobb utfört. Ha väldigt klart för dig hur du vill ha det, skriv upp, ta fram bilder på saker som du vill att det ska likna hos dig osv och ta sedan in offert utefter dessa handlingar. Om det är väldigt mycket och stort så kan det vara bra att ta hjälp av en projektledare som styr upp allt åt dig. Det är inte rimligt alls att betala i förskott, isf kan du ju lika gärna själv köpa ut materialet och bara hyra in timmar. Möjligen betala när materialet är på plats men som sagt, det beror ju på vad själva projektet handlar om.
Att betala eller inte betala något i förskott är ju något som endast du själv kan ta ansvar för i slutändan. Du kan ju ha fått tag på en grymt duktig och seriös hantverkare som inte har stor buffert eller kredit hos grossister men ger dig bra priser, då är det ju en win-win att betala i förskott om det handlar om mycket och dyra saker, i övrigt så kan man väl se det som generellt att ett företag borde ha buffert eller kredit för att ta hem materialet, man kan ju då som kund hjälpa som sagt genom att betala då när grejerna är på plats.
 
Hemmakatten
Generellt sett så tror jag att mindre företag eller enmansföretag har svårare att ta en motgång, t.ex. att en kund inte betalar vid ett längre uppdrag (typ nån eller några månader), så där håller jag med Glufsglufs.

Däremot anlitar jag hellre företag som är "enskilda firmor" än AB. En enskild firma betyder att personen/hantverkaren blir/är personligt ansvarig för eventuella misstag. Det går inte att sätta firman i konkurs utan att personen själv går i personlig konkurs. Och eftersom de flesta har ett hus och/eller andra tillgångar som de inte vill riskera att bli av med så är dessa personer mer angelägna att göra ett bra jobb = få fakturor betald än aktiebolag.

Själva har vi byggt nytt, arkitektritat (= annorlunda utseende och lösningar) hus + gäststuga med enskilt vatten + avlopp i lösvirke. Vi har bara anlitat små (enmans) företag. De första två kollade vi upp hos skatteverket och kronofogden men inte de andra. ett par hantverkare kände vi till sen tidigare, men de flesta andra gick vi på personliga rekommendationer. Inget av alla dessa företag, det måste ha varit minst 15-20 stycken hantverkare eller leverantörer, har vi betalt något i förskott till. De företag som varit här länge (grund-och markläggaren, snickaren) har vi betalt var 14:e dag efter utfört arbete.

Vi har inte tagit något arbete till fast pris utan allt har varit på löpande räkning med undantag av stombygget där vi hade ett takpris (som blev betydligt mindre än beräknat). Nackdelen är förstås att man inte vetat exakt vad det kommer att kosta. Å andra sidan har vi under resans gång kunnat ändra oss och dessutom låtit hantverkaren jobba det antal timmar som behövs för att få ett perfekt resultat. Vi har inte känt oss "lurade" någon gång men man kan konstatera att rörmokare tar väldigt bra betalt per timme.

ALLA hantverkare utan undantag har gjort ett utmärkt arbete. Den enda missen var fönsterleverantören som levererade fönster i fel storlek och med vissa fel. Där fick vi anlita besiktningsman och jurist, men det löste sig och det enbart p.g.a. att vi inte betalt något i förskott och på så vis hade "muskler" att sätta emot.

En annan miss var en underentreprenör som skulle sätta kakel och mosaik i badrummet. Han var en total katastrof men försvann å andra sidan snabbt från bygget.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar. Fast det där med HB vs AB är jag lite fundersam kring.Om en HB går omkull finns det inte direkt mer lösöre och fastigheter än om ett AB går omkull. Det blir ju aldrig så i praktiken att en snickare med HB blir utkastad på gatan med familj och allt för att kunna betala skulder. Det lär isf bli en avbetalningsplan etc vilket kan ta extremt långt tid om man ens får några pengar. Eller har jag fel i det?
 
Mikael_L
HB är ytterligare en bolagsform.
Närbesläktad med enskild firma, men det är minst två bolagsmän som personligen står för ansvaret, dvs att kronofogden som i enskild firma man ta t.ex. hus och bilar för firmaägaren kan i ett HB mäta ut hos alla delägare, då alla är solidariskt ansvariga för skulder.

Men en enskild firma eller ett HB där ägaren/delägarna bestämt sig för att ruffla så finns det givetvis inga personliga utmätningsbara tillgångar. Allt står skrivet på frun eller släktingar, typ.

Men till ursprungsfrågan.
Nej, det behöver inte vara något farligt att anlita ett företag som har någon anmärkning.
Det är nog värt att kolla upp det lite, men det handlar väldigt mycket om vilken historik man kan hitta kring det. Glöm inte att små företag ofta är oerhört känsliga. Det behöver inte vara speciellt mycket som inträffar för att skulderna snabbt ska travas upp till den höjd att anmärkningar kommer.
T.ex. en kund som plötsligt inte betalar ett större jobb, eller sjukdom en tid. Eller en anställd som plötsligt blir en "ekonomisk belastning" för företaget.
(Med det senaste menar jag främst vilket långtgående ansvar en arbetsgivare har för sina anställda, inte att den anställda behöver vara en "sucker".)

Det som är allra svårast att se i förväg är om en företagare som hittills skött sig plötsligt har bestämt sig för att köra allt i botten och avveckla det hela i en stor konkurs. Det händer trots allt ibland. Och de som råkar vara i affärer med denna just då råkar givetvis illa ut, både bank, kunder och leverantörer. Och det går liksom inte riktigt att se detta i förhand.

Det rätta receptet är givetvis att inte betala en spänn förrän jobbet är utfört och avsynat som korrekt. (Eller betala t.ex. var 14:e dag, vid större jobb).
Material betalas tidigast då det ligger på arbetsplatsen, men helst då det är helt eller delvis uppmonterat.
Detta gäller både företag med som utan betalningsanmärkningar.

Och börjar företagaren snacka om att förskottsbetalningar behövs så är det en bättre varningsklocka än justitia. Då är det nog riktigt illa ställt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.