Min mekaniska frånlufts fläkt har snurrat sitt sista varv efter 20år. Ringde ventilations nisse och frågade vad jag skulle göra. Fick då valet att laga ev. byta ut befintlig fläktmotor (högst någon tusenlapp) eller som bästa alternativ passa på att uppgradera till ett FTX aggregat (Systemair VR400) förutsatt att vi ska bo kvar som han uttryckte det.

Min självklara fråga är om det är värt att ta denna "investering"? Som jag förstår kommer vi att få en lägre uppvärmningskostnad samt ett bättre inomhusklimat. Har idag bergvärme som med värme och varmvatten drar ca: 6500-7500 kWh per år. Blev lovad en 30% besparing vilket skulle innebära ca: 2000 kWh per år. Kan detta stämma?

Kan även tillägga att det finns funderingar eller drömmar om att bygga till huset uppåt 35-40 kvm vilket skulle öka det grundläggande uppvärmings behovet.

Finns det andra för eller nackdelar, någon som har kloka råd att ge här?
 
Redigerat:
ftxen spar ca 5-7000 kwh värme som om du haft elvärme hade varit kostsamt men med vp:ns coop så spar du istället 1/3 av detta dvs 2000kwh/år Idag är väl detta ca 2500:-/år och installationen av ftx kostar 48- 55 000:- - ev rotavdrag (3-4000:) i ett 1-planshus Om elkostnaden skulle vara konstant (är det nån som tror det) och samma värmepump fortfarande skulle fungera i 20 år framåt så är ftxen (för den kommer iallafall att funka) "intjänad" De sista 5 åren har elkostnaden stigit med det dubbla och gör att redan idag är en sparad kwh betydligt mer värd än en ,om än billig dito.
 
OK, då stämmer besparing av ca: 2000 kWh/år vilket i mitt fall blir ca: 3400:- när både Godel och Vattenfall fått sitt (snitt 1,72:-/kWh över de senaste 3 åren).

Avvaktar offert nu, var går brytpunkten för att man ska slå till tro? Enl. din prisuppskattning blir det 13 år innan investeringen betalar sig förutsatt ovan elpris, kan kännas lite långt...
 
Det är den rörliga delen av elkostnaden som i första hand går att spara på, inte de fasta kostnaderna...
 
Brukar vara väldigt svårt att räkna hem ftx på rimlig tid. Den stora vinsten ligger i bättre luft inne! Glöm inte dimensionera aggregat och rör för din framtida utbyggnad med en gång. Kostar väldigt lite nu och väldigt mycket sen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.