Hej alla!

Jag ska till att isolera ett garage ute på Alnö utanför Sundsvall. Det jag vill är att hålla runt 10C under vintern så bilarna avisas och att man inte fryser arslet av sig på morgonen. Bägge bilarna körs in snöiga varenda dag så jag tänkte köra en avfuktare för att hålla nere fukthalten.

Isoleringen är tänkt bli 120mm i vägg och tak, sen osb och gips på det.

Under varmare delar av året tänkte jag inte värma utan bara avfukta. Ibland kommer garaget värmas till ca 20c under 1-2v.

Med de här förutsättningarna, bör jag ha plast som ångspärr eller inte?

Tacksam för svar,
/Peter
 
Mmm, skulle tro att plasten är bra. Men det är bara en känsla. Har ungefär som du men bara 95 i vägg, 300 i tak. Fast jag har nog tänkt köra på lite mer isolering framöver.

Kjell G
 
Jag hade samma dilemma, fast gällande förråd. Jag fick ungefär lika många olika svar som antal tillfrågade. Det finns olika åsikter kring var brytpunkten i temperatur går för plast/ångspärr (riktig ångspärr eller bara vindpapp) och det finns väl diverse andra faktorer i det hela också, i ditt fall fukten från bilarna o s v. Men många brukar nämna just 10 grader som en sådan allmän brytpunkt och om du dessutom inte håller det konstant uppvärmt utan det är 20 grader ibland o s v, och ibland inget alls, så talar det också för att skippa plasten.

Du kommer säkert få diverse tips från experter och hänvisningar till andra trådar. Normalt sett har man inte plast i garage för man värmer inte upp det som ett vanligt hus, inte lika varmt, inte lika konstant. Fuktvandringen sker åt olika håll beroende på förhållanden ute/inne, som då varierar mer, och det är bättre att låta hela skiten diffundera ut genom väggen. Det är väl så jag fattar det. Och plast är jävla bökigt med du, det märker du, om du ska ha det helt tätt, och det ska du om du nu ska ha plast, annars är det ingen poäng med det.

Men ta det för vad det är, en amatöråsikt. Jag sket i plast i ett utrymme som är uppvärmt ibland bara, oftast inte alls. Har ett utrymme där det är ca 10 grader, konstant. Satte plast där. Men hade kunnat skita i det i efterhand. Det är en slantsingling under de förhållandena utifrån den information jag hade. Men nån expert kan säkert komma med sin åsikt, tyvärr fick jag typ 4-5 olika åsikter från 4-5 experter och det blir det lite "jahapp....jo men så att det får väl bli som det blir då.."
 
Redigerat:
Byggt veranda med 95mm isolering i väggar och 170mm i ryggås tak, skulle absolut inte ha plast då utrymmet inte skulle värmas till mer än 5-10 grader under vintern enl. min bygghandlare...
 
Tunn isolering och lite värme minskar behovet av plast och vill du kunna kallställa helt utan värme ska det definitivt inte vara någon plast.
 
Om du ska köra avdukade tycker jag att du ska ha plast annars är risken att du kommer att avfuktaren kommer att suga in utomhus luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.