Efter att man har eldat så är hela murstocken varm men varför har man då inte en huv som täpper till uppe på skorstenen så att den varma luften stannar kvar i skorstenen och inte vädras ut på nolltid?
 
För att inte riskera koloxidförgiftning om det är någon glöd kvar i brasan.
 
Jag har sett flera skorstenar med ett spjäll på vinden som har den funktion som du menar funderar på att sätta in ett sådant åt mig själv för att få bättre funktion på värmemuren.

Risken för koloxidförgiftning blir inte större för att spjället sitter långt upp i kanalen.
 
Om spjället sitter uppe eller nere kan väl inte ha någon betydelse. Om man har ett spjäll i anslutning till eldstaden så minskar risken att göra bort sig med det. Huvudsaken är att man stryper luftströmmen ur genom skorstenen.

Erik
 
Avemo skrev:
Om spjället sitter uppe eller nere kan väl inte ha någon betydelse. Om man har ett spjäll i anslutning till eldstaden så minskar risken att göra bort sig med det. Huvudsaken är att man stryper luftströmmen ur genom skorstenen.

Erik
För att göra en liknelse:

Du menar att ur värmesynpunkt är det onödigt med tak på huset bara golvet är dragtätt?
 
fidelie skrev:
Efter att man har eldat så är hela murstocken varm men varför har man då inte en huv som täpper till uppe på skorstenen så att den varma luften stannar kvar i skorstenen och inte vädras ut på nolltid?
vad jag vet så levereras inte kaminer med spjäll på rökröret,orsak risk för koloxidförgiftning
för min del skuue det aldrig falla mig in att montera ett spjäll på skorsten
 
Hur skulle man kunna få koldioxidförgiftning i ett hus med konstant "tillluft"
Och då dessutom utan att det skulle börja lukta just rök?

Är det verkligen ett problem eller bara vad folk tror


/Sambon( som inte tar gamla sanningar utan att veta varför)
 
Enligt sotaren som kontrollerade vår kamin vid installation så är det inte tillåtet att installera spjäll på kaminen.

Men att det skulle bli någon skillnad att "hålla kvar" värmen i röret tror jag inte på. Den värmen svalnar nog fort nog ändå. Värre är det med eventuellt kalldrag från kaminen som kan bli när man inte eldar (och framförallt har frånluftsfläkt i huset).
 
Redigerat:
larsbj skrev:
För att göra en liknelse:

Du menar att ur värmesynpunkt är det onödigt med tak på huset bara golvet är dragtätt?
Nej det menar jag inte. Jag tänker inte ta upp spaltmeter med en redogörelse för skillnader i geometri mellan ett hus och en skorsten, men jag tror att de flesta kan komma på några.

Om ett varmt rör är öppet i båda ändar och är monterat lodrätt kommer det att skapas ett drag genom röret. Det drar ut luft ur huset och värmer upp den på vägen. Stänger man röret i ena änden så upphör draget. Sedan är det inga stora mängder värme som kommer till rummet via muren i alla fall.

Erik
 
Jag har en avstängning på min braskamin, som jag stänger när fyren är släckt. Jag stänger också till spjället för tilluften. Eftersom braskaminen håller sig varm i drygt 30 timmar, är det ganska onödigt att påskynda nedkylningen av kaminen/ungnen, med kall genomlupen luft.
 
Mikael_L
Jag har en handöl-kamin.
Den har spjäll för tilluften och på fråga om spjäll på rökröret när jag skulle köpa grejerna fick jag veta att man stänger bara tilluftsspjället och att det räcker med det. Ett till spjäll skulle inte tillföra något.

Bara vad försäljaren sa till mig.
 
Göran.W
Man ska tänka på att om man stänger till skorstenen helt så riskerar man stora fukt problem om pannan sitter i källaren.
På vintern går det säkert bra men glömmer man att öppna skorstenen till våren är det stor risk att få fukt problem för skorstenen i äldre hus är en del av ventilationen av källaren.
 
Korvgubbe
fidelie skrev:
Hur skulle man kunna få koldioxidförgiftning i ett hus med konstant "tillluft"
Och då dessutom utan att det skulle börja lukta just rök?

Är det verkligen ett problem eller bara vad folk tror


/Sambon( som inte tar gamla sanningar utan att veta varför)
Det är inte koldioxidförgiftning som är den stora faran, utan kolmonoxidförgiftning. Kolmonoxid/Koloxid är lukt och smaklös och bildas vid ofullständig förbränning tex när kol ligger kvar och glöder. Kolmonoxid binder till hemoglobinet i blodet flera hundra gånger "starkare" än syre så resultatet av en förgiftning är att man kvävs inifrån. Att kolmonoxid är farligt är ingenting man "bara tror" utan det är välkänt och väldokumenterat. Tycker man läser om det i tidningarna varenda sommar när någon ställt in klotgrillen för att värma upp sovrummet efter grillfesten. Kolmonoxidförgiftning är så effektivt i att ta livet av någon att det användes i Sovjet och Nazityskland för att avrätta människor i stor skala. Så det är absolut något man bör ta på allvar! Parkeringshus brukar vara väldigt väl ventilerade, ändå sitter det varningsskyltar om just kolmonoxid där.
 
Korvgubbe skrev:
Det är inte koldioxidförgiftning som är den stora faran, utan kolmonoxidförgiftning. Kolmonoxid/Koloxid är lukt och smaklös och bildas vid ofullständig förbränning tex när kol ligger kvar och glöder. Kolmonoxid binder till hemoglobinet i blodet flera hundra gånger "starkare" än syre så resultatet av en förgiftning är att man kvävs inifrån. Att kolmonoxid är farligt är ingenting man "bara tror" utan det är välkänt och väldokumenterat. Tycker man läser om det i tidningarna varenda sommar när någon ställt in klotgrillen för att värma upp sovrummet efter grillfesten. Kolmonoxidförgiftning är så effektivt i att ta livet av någon att det användes i Sovjet och Nazityskland för att avrätta människor i stor skala. Så det är absolut något man bör ta på allvar! Parkeringshus brukar vara väldigt väl ventilerade, ändå sitter det varningsskyltar om just kolmonoxid där.
Exakt! d^_^b

Jag är också förvånad över att människor inte lär sig detta en gång för alla! För det är precis som du skriver: Lite då och då kan man läsa om individer som ställt in grillen inomhus när "bara glöden är kvar".

Det slutar i bästa fall med ambulanstransport, men det händer även att någon/några omkommer.
 
Redigerat:
Jo det är klart det kan gå illa om man inte förstår, vad man gör.
Min braskamin är kontruerad så att elden därinne har ingen kontakt med inomhusluften,
därför funkar det bra att stänga spjällen till skorstenen och tilluften, skorstenen är rostfri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.