Har under hösten belåtet betraktat min nya thuja häck som består av 210 smaragder.:@:( Snopen och förbannad ser jag i lördagsmorse att mer än hälften av häcken blivit uppäten. Plantorna såg ut som vassrör och nästan allt var uppätet av rådjur. Bor i strax söder om Södertälje i ett gammalt sommarstugeområde så vargar är nog ingen lösning. Ja vad gör man? Enligt försäkringsbolaget ska dom ersätta skadorna men vad gör jag åt problemet. Har hört att svagström hjälper. Dvs samma typ av instängsling som man har för hästhagar. Är det nån som har haft samma problem och som lyckats åtgärda så att dylika skador av odjuren upphört.
 
Man kan sätta nät vintertid, ser inte fint ut men fungerar
 
Det sägs att rådjur skräms bort om man sätter upp en plankbit med en vit fläck på. Tydligen ska de tro att den vita fläcken är baken på ett annat rådjur och det signalerar fara när de visar baken. Jag vet inte om det funkar men det kan kanske vara värt ett försök.

Annars är den tråkigare lösningen att sätta upp viltstängsel runt tomten. Jag hade tidigare en båt strax utanför Gustavsberg och där var det flera hus som hade viltstängsel för att skydda sig mot rådjur. Ta en tur ut till Aspviks brygga om du är nyfiken.
 
Tack för råden. Det blir nog stängsel runt tomten + el alt stålnät vid plantorna. Surt men idag var jag i kontakt med Folksam om skadorna. De var inte så välvilliga i början men det visade sig att jag tecknad deras "stora" försäkring och då ingår ersättning för nya plantor, reparation av gräsmatta inkl. jobb. Ibland har man tur. Det lär sluta på 20-25 tkr. Ett mer radikalt sätt är att skjuta av. Var i kontakt med jakträttsinnehavaren och han var beredd att hjälpa till. Dock är jakttiden för rådjur ute men ha lovade skjuta av när jakttiden börjar i oktober. Att rådjuren är så närgångna trodde han berodde på att några i området matar odjuren vilket medför att rådjurens rädsla för människor avtar. Besprutning med urin är också ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.