Hej!

Vill börja med att säga att jag sökt en hel del här på forumet och på Google utan att hitta vad jag söker.

När det blir lite varmare tänkte jag försöka fixa till lite dåliga fogar på tegelhuset. En del fogar har släppt delvis och det verkar ju inte jättesvårt att fixa. Jag har dock ingen som helst förkunskap och efterlyser därför någon form av "gör det själv"-guide. Behöver veta vad man behöver för material och verktyg, samt hur själva utförandet går till.

Det enda jag hittar är gott om tips på vägen, men inte helheten, så att säga. Känns som att jag behöver lite "punkt för punkt" för att våga ge mig på detta. Märkligt nog finns guider till allt från komplett badrumsrenovering till takreparationer att finna, men detta hittar jag inget om.

Tacksam för all hjälp/info jag kan få!
 
S
eventuellt fräs ur om du måste. tips är att ha som en spritspåse för bruket.
 
Så här gjorde jag:

Materiel
- Vinkelslip + fogfrässtål (något mindre diameter än din fog är bred)
- Fogslev, lika bred eller något smalare än fogen. Jag hade en 10 och en 12 mm.
- Diskborste/rotborste
- Hink
- Murbruksblandare (borrmaskin med färgvisp duger bra till mindre mängder)
- Spritspåse
- Lämpligt murbruk + vatten

Fogrenovering
Pilla bort all fog som sitter löst. Jag hade en del hårfina sprickor och den fogen satt fast på ena sidan men hade släppt på andra = omöjligt att pilla ut så det fick bli fräsen. Att fräsa ur fogarna var inte särskilt svårt. Det är bara att vinkla frässtålet lätt mot en spräckt fog och låta det äta sig in. Sen går man på i lagom tempo. Det finns speciella slädar man kan sätta på vinkelslipen för att få exakt djup på det man fräser ur men det använde inte jag. Jag fräste ur ca. 3-4 cm av den gamla spräckta fogen. Ett par stenar var spräckta mitt över också och de ska man väl egentligen byta ut genom att fräsa bort fogen helt kring dem och sätta i en ny sten. Det orkade dock inte jag så jag drog helt enkelt fräsen rakt igenom dem och skapade en ny fog :D. I mitt fall syns det inte om man inte tittar noga eftersom vi har vita stenar och vit fog. Tänk dessutom på att det dammar nåt djävulskt när man fräser, akta grannens bil.

Efter att fogen är borta ska man spola ur noga för att få bort damm och annat bös. Sedan blandar man till sitt murbruk, fyller spritspåsen och fyller upp fogarna noga. Se till att hålla ytan som ska fyllas upp blöt hela tiden, annars kan teglet suga i sig för mycket av vattnet i bruket och då spricker det igen. Det går bra utan spritspåse också men det är lite pilligare att peta i bruket med fogslev. Jag använde fogslev för att jämna till fogen och få bort överflödig murbruk. Tyckte den ny fogen blev lite för slät jämfört med den gamla så jag lät det torka en stund och gick sen lös med en diskborste på den för att få lite mer struktur. Jag eftervattnade min fog med en blomspruta också för att den inte skulle torka ut för snabbt. Missade på nåt ställe och där sprack det igen så snart fogen torkat... :@

Vikten av bra frässtål
Ett ord om frässtål. Det första jag jag använde inhandlades på Jula vill jag minnas. Det var en pinne som såg ut att vara doppad i stenkross som man skulle sätta i vinkelslipen. Det höll för ca. 20 cm fog, sen var det helt slut. Det andra jag köpte var hos proffsbutik (se länk ovan). Det hade 3 skär. Jag köpte 2 st. för säkerhets skull men det första höll hela vägen och då handlade det om ca. 6-7 meter fog... Man ska inte behöva pressa stålet genom fogen. Ett lätt tryck räcker, stålet tar sig igenom fogen som en varm kniv genom smör om det är skarpt.
 
Tusen tack för svar och utförlig beskrivning. Känns ju som att man skulle våga sig på detta nu, efter att ha inhandlat verktyg.

Kanske en dum fråga, men står instruktioner för murbruket på förpackning när man inhandlar? Hur man blandar, torktid och sånt där. Väldigt novis här...

Någon speciell utomhustemperatur som är lämplig. Direkt sol ska man undvika?
 
Alla instruktioner står på säcken med bruk. Tror det står vilka temperaturer som gäller också men generellt ska man väl undvika att mura om det är under 5 grader.
 
Tack! Återkommer om det dyker upp nåt mer.
 
(om det inte gäller ett gammalt hus så behöver du inte alls läsa detta)

Om det är ett gammalt hus så kan det ha varit fogat med kalkbruk. I så fall är det en god idé att fortsätta med ett liknande bruk. Du ser skillnaden genom att kalkbruk är vitare än cementhaltigt bruk. Kalkbruket är inte lika hållbart som cementhaltigt bruk men är bättre på att hantera fukt och rörelser. Cementhaltiga bruk kan vara för hårda för gamla hus och då kan resultatet bli att fogen håller och teglet i stället går sönder. Hydrauliskt kalkbruk är lite hårdare än luftkalkbruket, och möjligtvis det som pasar bäst i detta sammanhang. Det kan vara lite knepigt att få bra information om kalkbruk på vanliga byggnarknader, men om du har en byggnadsvårdsbutik i närheten så kan du få hjälp där. Är själv helt amatör men har upptäckt att kalkbruket är lätt att hantera. Det svåra brukar vara att få tag i rätt slags bruk inom ett rimligt avstånd.

OBS. Det får inte vara risk för frost när du gör sådant arbete, dvs vänta till sommaren!
 
Tack för förtydligande om typer av bruk. Dock lite frågor som kvarstår.

Kan säga att mina fogar inte är överdrivet vita, utan snarare gråa. Då är det sannolikt nåt med cement i? Har en tidigare fog som är omgjord i samband med tilläggsisolering och den är kritvit - så jag har i alla fall nån jämförelsepunkt.

Sen hittade jag både hydrauliskt kalkbruk och kalkbruk men man kan tydligen välja mellan "grov" och "fin". Vad bör man välja till omfogning och spelar det nån roll?

Sen finns ju kalkcement-bruk - är det nånting mitt emellan cement och kalk i hårdhet?

Tegelstenarna på huset är gamla (sannolikt mellan 50-80 år) men tror att allt murades eller fogades om för 20 år sedan när huset totalrenoverades. Nuvarande bruk är ljusgrått som sagt. Vilket bör jag chansa på? Kvalificerad gissning är jag tacksam för! :)
 
Ingen som kan svara angående grov eller fin?
 
Grov eller fin spelar nog ingen större roll, påverkar mest utseendet. Ta med en bit av den gamla fogen när du köper ny så kan de nog säga vad som blir bäst.
 
SBH skrev:
eventuellt fräs ur om du måste. tips är att ha som en spritspåse för bruket.
..Du skriver "eventuellt fräs ur.." - tänker också "eventuellt". .Måste man alltid fräsa ur eller kan man hoppa över detta i vissa fall och bara foga i ? Jag har läst en mängde inlägg och det verkar av dessa som det är själklart att man ska fräsa ur. Talade med en entreprenör i branschen, som också menade att jag alltid skulle fräsa ur minst ett par centimeter. Jag blir inte riktigt klok på VARFÖR ?
Tack alla hyggliga människor, som lägger ner tid på att svara.
 
S
om du bara får lite bruk i fogen så kan det kaka sig och lossna
 
  • Gilla
Knaggen
  • Laddar…
..fast vad betycer "kaka sig"?
 
S
Knaggen skrev:
..fast vad betycer "kaka sig"?
att du får ett lager nytt bruk och ett gammalt med luft mellan
 
  • Gilla
Knaggen
  • Laddar…
....gäller att trycka ordentligt då, när jag fogar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.