Hej
Jag går i husbyggartankar och har idag ett stort hus på 300 kvadrat som jag och hustrun byggt för 15 år sedan efter som vi har en stort familj (5 barn). Huset värmer jag med en kakelugnspanna och solfångare kopplade till en ackumulatortank och från luften blåser jag ut i ett växthus på 25 kvadrat som hålls frostfritt på så vis. Man kan säga att det är ett toppen hus, men barnen växer och flyttar hemifrån och då går man och funderar på något mindre och mer lättskött att bo i efter som vi inte har behov av samma ytor längre och då skulle jag vilja ha synpunkter på min ide.
Jag tänkte att det ska bli så bra som möjligt och jag vill inte använda material som kan mögla eller som avger farliga gaser.
Jag tänkte mig att grunden skulle vara av foamglas som verkar vara ett bra material (är det någon som har erfarenhet av det?).
På den tänkte jag gjuta en platta och lägga i marmorkross eller någon annan snygg sten (vad tycker ni? förslag?) och sedan skulle hela plattan diamantslipas så det blir ingen parkett bara ett blankt varmt golv (någon som har erfarenhet).
Väggarna tänkte jag mura upp med först 20 cm leca sedan en 10 cm cellplast och sedan en 10 cm leca på insidan (någon som har erfarenhet/förslag)?. Utsidan tänkte jag köra med stenbumlingar någon sida och färgad puts för att slippa måla ( synpunkter/ erfarenheter?).
Isolering på loftet har jag inte riktigt kommit på vad jag ska välja ( vad rekomenderar ni om man väljer om det blir ett sedumtak?)
Fönster tänkte jag PVC så att jag slipper att måla om dem på gammledar.
Som tak går jag och funderar på ett sedumtak efter som det kommer att ligga ute i skogen ( någon som har erfarenhet av det? Hur länge kan det tänkas hålla?)
Golvvärmen och varmvattnet tänkte jag värma med en mix av solfångare kakelugnspanna och en värmepump kopplade till en ackumulatortank ( vilken värmepump ska man välja luft eller bergvärme, jag ska bygga på västkusten?). Jag tänkte att värmepumpen ska köra grundvärmen för komfortens skuld och tittar solen fram eller om jag vill mysa till en bras i kakelugnen så behöver inte värmepumpen gå och då håller den längre samtidigt som jag slipper köpa dyr el.
Ute på altanen tänkte jag sätta en liten bubbelpool som ska få hämta sin värme från en plattvärmeväxlare som är kopplad till ackumulatortanken så att den kan värmas av sol/kakelugnspanna/ värmepump (någon som har erfarenhet?).
Jag tänkte att om det finns, så vill jag gärna ha diskmaskin och tvättmaskin som man kan koppla både varmt och kallt vatten till för det blir ju billigare med egen producerat varmvatten än att maskinen ska värma upp det med el (någon som har maskiner att rekommendera?).
Skulle man kunna ha ett litet vindkraftverk bredvid huset som kunde driva en el-patron i ackumulatortanken och på så vis kompensera för den extra energi som huset drar när det blåser(någon som har erfarenhet?).
Jag vill bygga ett hus som är mer eller mindre underhållsfritt så att man kan orka bo där tills man lägger näsan i vädret och som jag ska kunna ha råd att värma med pensionen som man då kan tänkas få. Jag vill gärna höra era ider om det optimala huset för ett par, där barnen är på väg att flytta hemifrån.
Det var många frågor på en gång men bygger man sitt sitta hus så vill man att det ska bli optimalt.
Svara gärna på en eller fler eller fler av frågorna.
 
tvättmaskin vet jag att det finns, kolla i tvättstugeforumet, har själv köpt en till ett hyreshus jag har och ingen har klagat än iaf.

Ang. värmepump så ska det nog vara en "naken" pump som kopplas till ack.tanken.

Sedumtak blir vädigt tungt så tänk på det vid konstruktionsplanering (har för mig att det är ca 100kg/m²)
 
Diskmaskin tror jag att man kan koppla merparten till varmvattnet, iaf går det på den vi köpte från Ikea och om dom har det borde det vara en standardfunktion.
Tvättmaskin däremot har jag aldrig hört talas om och på våran stod det specifikt att den INTE skulle kopplas till varmvatten.

Ang, värmepump, du har inte funderat på jordvärme om du har tomten till det? Billigare än bergvärme men med ungefär samma verkningsgrad. Bergvärme är det ofta svårt att få ekonomi i på bästkusten om man inte har väldigt höga värmebehov.

Eller kanske en sån som jag använder www.megatherm.se (finns flera återförsäljare på västkusten) en annan form av jordvärme fast som är byggd för att kopplas till en acctank med solslingor och inte behöver så stor tomt.
 
Bra tänkt med att försöka få det underhållsfritt!

Några tankar:

Foamglas ser jag inte poängen med, cellplast är billigare, isolerar bättre och går snabbare att jobba med.

Betong/marmorkross behöver vara rätt så varmt för att det skall kännas skönt att gå på. Vill du ha låga elräkningar så är det nog inte bästa metoden.

Det är svårt att räkna hem solvärme om man har värmepump, jag räknar med att det kostar runt 15000kr i materialkostnad att få 1800kWh om året. Med tanke på att värmepumpen producerar värme för runt 0,2-0,3 kr /kWh så skulle det ta 15000/(1800*0,2)=42 år att räkna hem en sådan installation. Tänk vidare på att solpaneler ger mest när det är varmt ute. Det är även då värmepumpen har bäst COP-värde...

Ofta kostar tvättmaskiner och diskmaskiner mer om de skall matas med varmvatten, och merkostnaden gör det svårt att räkna hem.
 
Även om solpaneler i dag kanske inte går att räkna hem så kommer de att göra det med tiden. Elen blir bara dyrare och dyrare.
Ett alternativ till vanliga solpaneler är ju hybridpaneler, som ger både el och varmvatten.
Om du ska ha någon form av vedeldning så kanske du skulle fundera på att ha en vattenmantlad kamin kopplad till värmesystemet.
 
Fasadtegel och bandtäckt tak hade jag valt.
Braskaminen hade jag valt för mys och utseende..
Välisolerat och solfångare...ev solceller....
Lite teknik = lite problem.. :D
 
Tror att du kommer att få ont i fötterna om du endast har en slipad betongplatta att gå på. Snyggt, tåligt och lättstädat men väldigt hårt och stumt att gå/stå på.
 
Enk Projektet skrev:
Fasadtegel och bandtäckt tak hade jag valt.
Braskaminen hade jag valt för mys och utseende..
Välisolerat och solfångare...ev solceller....
Lite teknik = lite problem.. :D
Teknik = KUL :D
 
noone70 skrev:
Teknik = KUL :D
Tycker jag också nu......men skulle jag bygga mitt sista hus i kanske 55-60 års åldern skulle jag välja att inte ha vedeldning på att det är tungt, och inte mer teknik än nödvändig pga jag då troligen inte är lika intresserad.....sen finns det naturligtvis några som kommer att tycka att det är roligt att programera och uppdatera allsjöns teknik även i 70 års åldern men jag kommer inte att tillhöra dom...;)
 
Mikael_L
snickarnissen skrev:
Väggarna tänkte jag mura upp med först 20 cm leca sedan en 10 cm cellplast och sedan en 10 cm leca på insidan (någon som har erfarenhet/förslag)?.
Alldeles för dåligt med isolering.
Det är inte ens säkert att du får bygglov med så dåligt u-värde.
 
Enk Projektet skrev:
Tycker jag också nu......men skulle jag bygga mitt sista hus i kanske 55-60 års åldern skulle jag välja att inte ha vedeldning på att det är tungt, och inte mer teknik än nödvändig pga jag då troligen inte är lika intresserad.....sen finns det naturligtvis några som kommer att tycka att det är roligt att programera och uppdatera allsjöns teknik även i 70 års åldern men jag kommer inte att tillhöra dom...;)
Han ska ju ha kakelungspanna och varför då inte ta en vattenmantlad när han ändå är i farten? I sammanhanget blir det inte mycket extra kostnad och han ska ju ha solfångare så acctanken har han redan.
Men jag håller med om vedeldningen, det är tungt och jag skulle nog inte rekommendera det till någon om man inte gör som jag, ser på det som ett bra träningspass för ryggen när man hugger och bär ved :D
 
noone70 skrev:
Han ska ju ha kakelungspanna och varför då inte ta en vattenmantlad när han ändå är i farten? I sammanhanget blir det inte mycket extra kostnad och han ska ju ha solfångare så acctanken har han redan.
Men jag håller med om vedeldningen, det är tungt och jag skulle nog inte rekommendera det till någon om man inte gör som jag, ser på det som ett bra träningspass för ryggen när man hugger och bär ved :D
Det gör jag också....nu.....men knappast när jag är 60+....då vill jag bara ha det bra och njuta hela dagarna....mys elda.... men inte för att värma upp hela huset...men det är jag det...:p
 
hur ska man bygga upp en murad vägg då för att få riktigt bra u-värde?
helst skulle jag vilja kunna bygga i steg... typ fixa utsida/vädertätt först och kunna isolera i ett senare skede (allt eftersom ev. pengar kommer in)
 
Fick jag bygga som jag ville skulle jag mura med Leca block på insida som jag skulle slammat, sen stenull eller liknande och sedan fasadtegel....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.