Få har man äntligen kommit så långt att man kommit ner till 2 olika hustillverkare. Ganska svårt att separera dom två eftersom att dom har olika fördelar.
Min undran här nu är ganska enkel, eftersom att Vårgårda inte har totalentreprenad, kommer man då att få betala pengar allteftersom olika hantverkare är klara? För med myresjöhus totalentreprenad så betalar man väl en sorts handpenning och sedan en slutsumma?
 
Det är nog inte så väldigt stor skillnad på betalningsplan, mellan entrepenadformerna. Vanligen så är där ett antal "betalningspaket" på vägen även vid en totalentrepenad. har ingen aning om hur den ser ut hos Myresjöhus.
 
Delad entreprenad som jag förmodar Vårgårdahus har är ett större ansvar för dig som byggherre. Se i så fall till att du har en färdigställandeförsäkring om någon av entreprenörerna skulle gå i konkurs under byggtiden! Med totalentreprenad som Myresjöhus har är du trygg i att huset blir färdigt och besiktigat eftersom det bara är med M-hus som du har kontrakt och då är det deras ansvar. Lycka till!
 
varningens finger,myresjöhus hade när vi kikade hus 2 alternativ för byggnation.
nämligen delad och total sistnämnda hade dom som lite joker i leken.
vårgårda med delad kanske inte är lika farligt eftersom du kan ju begära referenser på lite hus där dom bygt på delad.
lycka till i vilket du än väljer
 
Vårgårdahus och Tommy Byggare är samma företag som går under flaggen TB gruppen, med största sannolikhet är det då dem som monterar deras hus. Så av den anledningen kan du vara lugn.
 
Nu var det mer än tio år sedan jag byggde med Myresjö, men då hade de enbart totalentrepenad, och betalningarna skedde i ett antal steg, efter vissa givna skeden i bygget.
 
Liten snabbkoll på allabolag.se: Vårgårdahus verkar må bättre än Myresjöhus, men Myresjöhus har den stora Block Watne gruppen i ryggen(norskt) så de kanske ändå håller.
Totalentreprenad känns ju säkrare än delad entreprenad.
De Vårgårdahus jag varit inne i har varit väldigt fina men det kommer väl kanske mest an på snickarna som utfört just det jobbet..
 
Vi byggde förra året med Myresjöhus. Totalentreprenad. Du följer en betalningsplan som läggs upp innan bygget drar igång. Kommer inte ihåg exakt hur den så ut , men ungefär :

10 % vid stomleverans, 10 % efter leverans 1 osv.
Sista delbetalningen ( 10 % ) regleras efter slutbesiktningen. Här bestämmer besiktningsmannen hur mycket jag som köpare ska hålla inne med beroende på vad som kvarstår att åtgärda. Deras nollvision är inte värd mer än pappret den står på så luras inte av fina ord! I vårt område har Myresjöhus byggt 20 hus . Jag har inte hört att ett enda följde deras nollvision dvs. inga fel på slutbesiktningen!
 
Gjorde en kreditkoll på Myresjöhus och den visade iallafall på en mycket god kreditvärdighet (98 av 100). Vi skall eventuellt bygga med dem - fast det blir stomrest och inte totalentreprenad.
 
Vi flyttade in i ett Myresjöhus för ett år sedan och är mycket,mycket nöjda. Vi är toppennöjda med både Myresjöhus och med huset vi byggt och som vi nu bor i. Vår försäljare/kontakt berättade för oss vid vårt första möte, att vi på Myresjöhus "eftersträvar", inte att dom har nollvision utan eftersträvar nollvision, att de jobbar för att tillverka så bra hus som möjligt, men att fel kan uppstå under byggets gång och att dom försöker ta lärdom av dessa. Det uppfattade vi som ärligt och vår besiktning bestod mest av småfel som lätt korrigerades. De skötte sig väldigt bra gentemot oss. Vi hade också endast ett kontrakt med Myresjöhus, där vi betalade efter slutförda arbeten efter viss plan.Det var väldigt bekvämt, skönt att slippa ge sig in i, en för oss, okänd marknad med hantverkare, där verkligheten inte alltid överenstämmer med att de annonserar om att dom är seriösa, duktiga och bra för att dom har många år i branchen, registrerad firma mm. Vi valde också att måla huset utvändigt och isolera, måla garage själva. Tak, badrum har vi lärt oss i och med vårt bygge att vi aldrig skulle göra själva då ex. taket är bland det viktigaste på ett hus, badrum att det är fuktspärrat m.m. Vår granne beslöt att själv göra fler saker på sitt hus för och i slutändan har diverse problem...deras badrum fuskades det med, sprickor i väggar, golv har lagts om pga av sprickor, takpannor som lossnar. Vi har inte haft några problem sedan vi flyttade in. Måste tillägga att vi inte har samma fabrikat på hus. Och det här bevisar ju hur viktigt det är med bra hantverkare. Man måste ha full koll på vad de gör och det är svårt när man jobbar och har familj, så vi föredrar Myresjöhus. Vi har även en vän som byggt två hus med dom och också är toppen-nöjd och vi bor på olika orter.
 
Tack för alla bra svar!
det lutar starkt åt att det blir myresjöhus som drar längsta strået!
EN liten fråga bara, hur lång tid har ni som byggt med myresjöhus haft från det att ni bestämde er tills att ni flyttade in?
 
Hahahah...läs min tråd "okynnesklagande grannar" så förstår du varför jag skrattar nu, det gjorde vi inte då. Det kan också vara ett tips på vägen till ert drömhus, att eventuellt höra rågrannarna innan ni börjar bygga om det skulle behövas. Huset kom i slutet av Maj och vi flyttade in i mitten av Oktober-10. Då hade vår byggare två veckors semester under byggtiden. Vad funderar ni på för hus?
 
Vårt Myresjöhus är ett rejält hus har vi konstaterat, min man och jag och är glada att vi inte valde vårt första alternativ. Vi hade precis som ni, två alternativa husfabrikanter kvar av många, många... Inte lätt att välja och alla får dom både ris och ros. Man ska heller inte glömma att ett nybbyggt kan aldrig jämföras med ex ett sekelskifteshus om man jämför byggtekniken ex väggar mm..det finns fördelar och nackdelar med båda. Men en sak är säker att man blir bara snurrigare och snurrigare när man väl bestämt sig för att bygga nytt och då kommer till val av hus. Jag tror det är jätteviktigt att ni känner förtroende för er kontakt. Sedan tror jag att de flesta hus i Sverige håller god kvalitè. En av våra alternativ, vi begärde offert från, tog flera veckor på sig att skicka den.verkade så trött, ointresserad....därav valde vi bort det alternativet för vi tänkte...om han tar sådan tid på sig nu, hur blir det om det blir problem med bygget? Det är mycket att tänka på....men helt underbart att få välja sitt alldeles egna hus :)
 
Vi valde myresjöhus pga totalentrepenaden. Vårt hus är totalt omgjort, det är bara skalet kvar.

Inga problem med alla ändringar. 0 fel vid besiktningen och vi är mycket nöjda med resultatet.

En sak att tänka på är markentrepenaden, den kan skena iväg beroende på tomtens beskaffenhet.

Vi har tvåårsbesiktning nu i juli men väljer att gå igenom de småfel (sprickor) med HE isf. en besiktningsman.

Under hela bygget har allt skötts mycket proffsigt och smidigt. En eloge till göteborgskontoret och alla inblandade.

Och nej vi är inte anställda av myresjö, bor utomlands halva året.
 
Vi har byggt delad med Vårgårdahus och är jättenöjda. Man skriver samordningsavtal med snickaren så man behöver inte hålla på och samordna de olika entreprenörerna. Det går att få total av Vårgårdahus om man ber om det men det kostar ca 10% extra. Vi har även släktingar som byggt delad med Vårgårdahus o även de är mycket nöjda. För vår del kan jag inte se vad som skulle varit bättre med total. Men hade vi valt det andra husföretaget vi tittade på i slutet, där vi inte hade några referenser, hade vi förmodligen inte vågat ta delad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.