Har nyligen installerat en Nibe F370 frånluftsvärmepump (den nya versionen av F 360P).

Nu har jag lite funderingar då jag tycker det är lite kallt inne i huset (19 grader). När jag kollar på framledningstempens börvärde (vad min kurva vill skicka ut i elementen) och den aktuella framledningstempen så ligger den alltid 2-9 grader under detta värde. Spelar ingen roll om börvärdet är 45,55 eller 65 grader.Alltså jag tycker den pendlar väldigt mycket, är det normalt?

Exempel: -5 grader ute, då ska värmepumpen skicka ut 45 grader i elementen men det den faktiskt skickar ut varierar mellan 36 och 43 grader beroende om elpatronen är på eller inte. Alltså elpatronen startar, tempen går upp till 44 grader, sen stängs den av och tempen går ner.

Så här gör pannan i 30 min intervaller ungefär.

Ska den inte hålla 45 grader konstant om börvärdet är 45 grader?

Hur ser det ut hemma hos er andra?
 
Håller tanken en bra temperatur hela tiden eller pendlar den tillsammans med framledningen?
 
Den är hyffsat konstant (om du menar tempen på varmvattnet i kranen). Dock så höjs den allt eftersom det blir kallare ute. Trots att jag har ställt in den på max 51 grader i kranen så gick den upp till 62 grader! nu när vi hade -20 grader ute häromdagen. Ringde Nibe och dom sa att det fick jag nog tyvärr leva med :( Varför ens lägga med den funktion då om den inte fungerar !?!!
 
nej, jag menar om temperaturen i tanken håller samma temp hela tiden.
har du beräknad fram på 60 så kommer självklart temperaturen i tanken stiga och därför även i kranen.

men har du ca 53grader i tanken så ska det inte vara några problem att shunta ut 46grader.
har du dock bara 45grader i tanken så kan du ju inte detta. . . och isf är det att du inte har tillräcklig med effekt.
 
  • Gilla
Trollsvampen
  • Laddar…
Jag har något som heter Varmvatten laddning och en som heter Varmvatten topp.

I detta nu är följande:
VV laddning = 48,0 gr (Ligger stabilt +- 0,1)
VV topp = 50,1 gr (Ligger oxo stabilt)
Beräknad framledning = 45,6 gr
Aktuell framledning 39,1 gr (pendlar mellan ca 38gr - 45gr under ca 30min)

Så det finns väl värme att ta av så att säga.
 
Hej,

Jag har en F370 och har lite tvärt om.

Beräknad framledning 39grader
Aktuell framledning 46grader.

Noll grader ute. Bastu inne...

När det är kallt så är det tvärt om. Beräknad=hög temp men aktuella framledningen låg..
 
Lite märkligt, framledningstemp ska iofs pendla men ska gå över börvärdet för att gradminuterna ska minska.

Vad står gradminuterna på? Ändrar det sig? (Uppdateras med någon minuts intervall)

Hur ser det ut när pumpen(kompressorn) går? Inte ska du behöva elpatron nu?



Joens: NIBE's värmepumpar shuntar inte ut radiatorvattnet utan värmer det direkt. Pendlande temperatur är därför helt normalt, dock så ska den pendla runt börvärdet. STyrningen sker genom att när tillräckligt gradminutunderskott är uppnått (undertemperatur i förhållande till börvärde i viss tid enkelt förklarat) så startar pumpen och höjer temperaturen över börvärdet tills gradminutunderskottet är borträknat då stoppar pumpen. Det är bara varmvattnet som styrs av start och stopptemp.
 
Redigerat:
FIX Vad händer om du ställer upp kurvan meny 1.9.1 ett snäpp.Har du termostaterna öppna och har du luftat systemet.
 
NIBE's traditionella frånluftsvärmepumpar som t.ex. 310P/360P/F370 shuntar ut värmen från pannan. Däremot kan 360P och F370 stänga shunten när varmvattenproduktion ska prioriteras tack vare mer avancerade styrsystem. Framledningstemp kan då sjunka.

Om värmekurva och förskjutning är för högt valda i förhållande till den värme huset kan ta emot från pannan och sprida ut i huset så blir effekten som Vix Fix ser. Alltså välj en lägre värmekurva som passar huset och justera t.ex. förskjutningen ett steg uppåt för varje steg värmekurvan sänks. Troligen kan dessutom förskjutningen minskas 1-2 steg, dvs om först kurva 10 förskjutn -2 så blir det kurva 7 förskjutn 0.

I det andra fallet verkar det som shunten är felkopplad. Undersök om shuntmotorn rör sig korrekt när förskjutningen (börtemp framledning) ändras åt olika håll.
 
Redigerat:
FIX Okej Den bryter vid 44grader när börvärdet ligger på 45grader.Nästa gång så kolla vad diffen är mellan framledningstemperaturen och returen.Misstänker att ditt flöde inte är som det ska därför bryter den så öppna termostaterna(om du har några)och kolla att det finns vatten i systemet och lufta.Kan även sänka hastigheten på cirkulationspumpen.
 
Redigerat:
Äsch, nu såg jag ju att det var en FLVP. Helt riktigt Josth d^_^b
 
Hej växelventil

Lite aktuell info:
Min värmekurva är 10 - 0 förskjut (Bor lite norr om Göteborg)
C-pumpen är på det lägsta hast. dvs 1 av 3
Systemet är luftat och alla termostater är öppna
Just nu är framl. 33.9 - retur 31 - börvärde 34.4

Tempen pendlar inte lika mycket nu när det är mildare, men desto mer när det blir kallare och elpatronen
måste hjälpa till. Elpatronen för upp tempen till strax under börvärdet sen kopplas den från och tempen går ner kanske 8 grader och så håller den på.
 
Hej Vix fix okej då verkar det som effektvakten eller temperaturbegränsaren som bryter av någon anledning.Om du tittar på din fram/retur så är det alldeles för liten diff mellan dom.Tycker du ska kontakta dom som satte in den och säga att temperaturen är ojämn plus att huset känns kallt och nu hoppas vi på att firman ställer upp lite på kunden så du inte behöver betala om dom kommer.Om du går in i meny 3.3(servicinf.) och tittar vad maxelpatroneffekten står den på 5?
 
Redigerat:
Den står på max 5,3kW. Jag vet att man kan öka till 8kW men enligt manualen kräver detta 20A huvudsäkring och jag har bara 16A.
 
Hej fix Problemet tycker jag att den verka bryta strax innan den når börvärdet och troligtvis beror det på effektvakten men jag tycker ändå att det verkar knepigt att den inte passerar börvärdet mao så kan den inte räkna hem integralen.Den står inte på för lågt värde på min.framledningstemperatur?Annars får du väll säkra upp till 20A så steg 2 kan gå in men tycker du ska ringa och lyssna med dom när det är en så pass ny pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.