Har en spisfläkt vars motor pajat (trasigt lager?). Lite sugen (ljudnivåer) på att sätta en motor på vinden eller taket men vet inte riktigt vad som krävs...
Är det något som gör att man inte kan använda sin befintliga kåpa med motorn bortmonterad och bara köra med centralfläkt.? Jag kan förstå att det finns issues med styrning av olika fläkthastigheter om man inte har en anpassad kåpa/fläkt - men om man bara kör en hastighet (med på/av-switch på kåpan)?
Och skulle det vara möjligt att ha en utefläkt, som sitter på skorstenen i stället för på vinden?
 
  • Gilla
Znote
  • Laddar…
OK inte mycket respons där. Jag testar så återkommer jag med resultat :)
 
Hur har det gått? Jag är intresserad.
 
Jaha, kul att det är någon som undrar. Jag hade glömt detta förstås.

Jo, jag köpte en enkel fläkt för montering på toppen av imröret i skorstenen, köpet gjordes från luftbutiken.se, jag lade beställningen på en lördag och på måndag morgon lämnade de paketet vid dörren!
Jag hade redan vid tidigare renoveringsarbete bett min elektriker att lägga en kabel ;) längs imröret från vinden och ner till köket. Så vad jag gjorde var att jag monterade bort fläkt+motor i kåpan, samt mätte lite på de sladdar som hade gått till motorn för att se att jag kopplade in mig rätt.
Jag hade hoppats att de tre hastigheter (tre knappar) som min kåpa hade på sin motor skulle leda till tre olika hastigheter på den nya fläkten på taket, men kablarna hade tyvärr samma spänning på sig (gick in på olika ställen i lindningen i motorn, antar att det styrde) så jag har för tillfället bara en hastighet på fläkten oavsett vilken knapp jag trycker på för att starta den. Spänningen ut låg dessutom på 170 V i stället för 240 så fläkten går inte fullt. Men det funkar alldeles utmärkt. Jag har nu en tyst köksmiljö med hyggligt drag. Totalkostnad ca 1500 (fläkt) + 1000 (kåpa, köpt på Blocket) + dragning elkabel (försvann i kostnaden för renoveringen tidigare när jag hade allt nedrivet, kan ju vara värre om man inte har något lätt sätt att komma åt).

Om jag någon dag känner att jag behöver mer fart eller bättre styrning, så lossar jag elen från kåpan och drar direkt till ett eget uttag i stället, får då 240 V och kan sätta dit någon form av regulator (fläkten jag köpte kan styras i varvtal på flera sätt, tror det gäller de flesta fläktar av denna typ idag). Nackdelen blir att knapparna på kåpan inte längre används och att det blir ett aggregat bredvid. Men det skulle gå att göra snyggt också är jag övertygad om.
 
  • Gilla
Znote och 1 till
  • Laddar…
Lite sent: För att köra en styrning på en extern fläktmotor så behövs en helt annan form av styrning än den som sitter i vanliga fläktar med inbyggd motor då den externa fläkten skall forceras när man vill ha bättre utsug.

Ser man till ljud så ger det sällan så där överdrivet mycket tystare resultat att ha en extern motor då det mesta ljudet som genereras i moderna fläktar är när luften skall passera kanter och fläktfilter. Det är till och med så att i princip alla större tillverkare rekommenderar kund att köpa en med intern motor i 9 fall av 10 för att det blir billigare och ljudnivån marginellt högre.
 
Okej. Vad innebär 'forcering' mer exakt?
Sant är att det blir en del luftljud ändå, ingen tvekan om det. Men skillnaden mot vad jag hade tidigare är enorm just i mitt fall, kanske hade jag kunnat lägga massa tid på att hitta en nya kåpa med tyst motor men jag trivdes med kåpan jag hade, designmässigt.
 
  • Gilla
Erik___
  • Laddar…
I lite äldre hus som kör samma fläktmotor för ventilation och köksfläkt så har man ett grundflöde som tuffar på konstant (sköter ventilationen) men sedan kan man även från köksfläkten ha lite olika lösningar där vissa enbart ökade fläkthastigheten på taket medan andra hade en svag fläkt i kåpan som även hjälpte till att trycka på lite mer på vägen upp,

Kolla hos Franke, de bör kunna förklara det där väldigt bra.
 
S
ja får väl hoppas att nån av er kunniga tittar in i den här tråden igen...

jag är novis vad gäller bygga o pula o greja, men nu har jag iaf köpt ett totalt renoveringsobjekt till radhus för att lära o skapa o ha skoj och har nu kommit till köket. Min första undran här gäller köksfläkt/ventilationen, på bilden ser ni hur det ser ut efter att jag rensat bort det mesta. Röret som gick till fläkten går upp i vad som ser ut som en ventilationstrumma och det sitter nån slags fläkt på typ taket (?) som var kopplad till köksfläkten. Den var alltid igång litegrann då den fungerar som ventilation oxå. Det gick att vrida upp suget från takfläkten ett steg, det fanns även en fläkt i fläkten :) som var i tre steg o mina frågor är som följer:

1. När jag köper en ny köksfläkt, hur vet jag att den kan styra fläkten uppe på taket? kan alla köksfläktar kopplas ihop så?

2. Om jag drar upp fläkten för mkt, kan det bli så att takfläkten inte hänger med och luften vänder ner igen och går ut i övriga husets ventilation så de luktar köttbullar i min garderob som ligger rakt ovanför kylskåpet...? isåfall, hur vet man hur mkt man kan dra på?

3. Som synes på bilden ligger röret till fläkten några decimeter ifrån taket, jag tänkte flytta upp den så den går längs taket, finns det några problem med detta? och stämmer det att man pga brandrisk inte får flytta runt den där själv hursomhelst? den ska väl isoleras eller va man kallar det på ett vettigt sätt oxå..?

hoppas någon kan hjälpa till lite här :)
 
  • köksfläkten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Nej, alla fläktar kan inte det. Skriv av numret på den gamla fläkten och kolla sedan där du skall köpa att du får en kompatibel fläkt.

2. Svar ja fast nej. Om du har rätt fläkt så kommer du inte att skjuta på för mycket. Många fläktar har inte ens någon forcering annat än att fläkten på vinden/taket ökar varvtalet när du "gasar på" mer nere på fläktstyrningen i köket. Skulle du sätta in en vanlig fläkt som inte styr den externa motorn så kommer ditt badrum att lukta bacon och likaså din tvätt i tvättstugan.

3. Här får du inget fullständigt svar men ett litet, det ser ut som att du har en balk som hindrar dig att flytta upp röret så särskilt mkt, bortsett från det så kan du trycka upp röret tills det tar stopp.
 
tack för svar, vad gäller flytten av röret så menar jag att jag ska göra en U-sväng under balken så att röret kan ligga mot taket till höger om balken.. - ja hoppas att de inte tar alltför mkt kraft från takfläktens sug och att det inte samlas alltför mkt gegga i kröken.. men jag kommer iaf behålla möjligheten att öppna röret vid kröken...
 
Jag kommer inte ihåg på rak arm hur mkt effekt du tappar per 90-böj men det är en hel del vad jag kan minnas. Tror Franke eller Thermex hade en uträkningstabell i slutet på sina kataloger. Är det betong i taket eller kan du gå den vägen?
 
det är gipstak men vet inte om det finns utrymme + att ja hade hoppats på göra det så enkelt som möjligt då ja inte har nån erfarenhet av såna här jobb... ovanför taket e ju ett rum så jag tvivlar på att det finns utrymme mellan våningarna..?
 
Hur mycket utrymme behövs? Vårt tak är sänkt något och skall vi ha en köksö så hade det ju varit suveränt om vi kunde ha en "vanlig" fläkt och slapp en kolfilterfläkt (antar att den sistnämnda inte är lika effektiv som en med motor?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.