Lägger frågan här får vi se, går ju att flytta om den hamnat fel.
Ett gammalt soffbord i teak, osäker om den är massiv men det verkar så. Har slipat det ganska mycket pga repor och märken. Efteråt behandlade jag med Garbinol som jag hade stående (oöppnad flaska) men ytan är väldigt ojämn med många ljusare partier.

Borde jag använt något annat, vad, och hur går jag vidare?

Kjell G
 
Jag brukar använda teakolja som jag gnider in efter att ha sandpapprat i träets riktning. Det blir ju en ömtålig yta förstås, som inte tål att man sätter en varm tekopp på, eller så. Det går ju också att lacka om du vill ha en tåligare yta, men då försvinner lite av träkänslan.
 
Är det färgpigment i teakolja? Vissa partier är ljusare efter Garbinol torkat, vet inte om det hjälper med fler strykningar.
 
Kjell_G skrev:
Är det färgpigment i teakolja? Vissa partier är ljusare efter Garbinol torkat, vet inte om det hjälper med fler strykningar.
Nej, något pigment tror jag inte att det är. Jag har heller aldrig brutalslipat någon yta utan bara sandpapprat för hand för att få bort fläckar o sedan oljat. Slutresultatet har nog blivit ljusare än det var från början.

Vet ej vad Garbinol är. En olja? Möjligtvis borde du ha slipat lite mer på de mörkare partierna, men försiktigt så att du inte går igenom faneret.

Den länk som Gafsan postade var intressant. Vet ej om det funkar lägga på något annat medel nu när du redan lagt på Garbinol.

Det absolut viktigaste är sedan att du drillar familjemedlemmar och gäster till att alldrig ställa glas och koppar direkt på bordet utan använda underlag. Annars har du snabbt bordet fullt av ljusa ringar igen. För en annan som är uppväxt med detta sitter det i ryggmärken, men för ungdomar är det inte självklart.
 
Redigerat:
Tack för en bra länk, exakt det bordet jag håller på med. Tar en omgång till med slip och oljar sen med föreslagen olja :)

Kjell G
 
ImageUploadedByTapatalk1332619178.834415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...och här är slutresultatet. Bytte till olja med lite pigment i. Alla nöjda :)
 
Snyggt jobbat! Ska själv ta nya tag med ett bord där jag har en envis mörk fläck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.