Har ett dubbelgarage och ska inreda en mindre musikstudio i den ena delen av detta.
Dock är det lite lågt i tak och jag funderar därför att lyfta just denna del.
Det är en vägg som går längs mitten av garaget och det är på den ena av dessa delar jag ska höja taket.
Kan man t ex lägga isolering mellan takstolarna och sedan sätta upp någon panel (med plast innaför) för att hålla upp det hela eller skulle det bli för tungt?

Sedan ska jag bygga ett rum-i-rummet under detta där det sedan blir ett "riktigt" tak med isolering och gips eller träpanel.

Men just att såga bort befintliga taket och isoler i de takstolar som finns är det jag ställer mig lite frågande till. Är det någon som vet? Eller har något tips?

 
Jag gjorde ett rum i garaget för några år sedan och hade liknande problem med höjden. Detta löste jag genom att göra ett lätt regelverk ovanpå takstolens underliggare. Jag skruvade upp innertak i detta regelverk och isolerade ovanpå. Takstolarna blev alltså att uppfattas som inklädda bjälkar i rummets tak.

Såga inte i takstolarna!!
 
Det jag funderade på är att egentligen bara flytta de stödstolpar som sitter i mitten och ersätte dessa med längsgående reglar som håller upp hela paketet.
Givetvis skulle jag sätta upp de längsgående innan jag vinklar om de gamla som stödjer taket nu.

Skulle följande fungera t ex? Jag bifogar 2 bilder som jag snabbt skissade ihop.
Den första visar hur taket ser ut idag. Det är 1,80 i mitten (högsta punkt).
Hela garaget har en bredd på 4,80 och det är bara på ena halvan av taket och enbart vid 4 reglar som jag tänkt höja innertaket.

Då skulle jag resa upp de stödstolpar som idag är vinklade nästan 45 grader mot mitten av lutningen för att hålla upp den långa regeln.
Den stödstolpen tänkte jag resa lite, så den istället står rakt upp. Då skulle jag kunna få upp taket under ytan där den var placerad tidigare.

På bild 2 har jag markerat denna flyttade med annan färg och även de tvärgående reglar som jag funderar på att sätta ditt och som jag ska fylla med isolering och sedan bygga innertaket mot.

Isoleringen ligger just nu på golvet på detta vindsutrymme av garaget.

Nu undrar jag om detta skulle vara möjligt eller är det en helt galen idé?
Vore lysande om jag kunde få upp denna lilla yta så att våningen under får ett lyft på ca 80 cm i höjd.
 
  • vinden.jpg
Om jag har förstått det rätt kommer du även att såga av takstolarnas bindbjälke och det avråder jag verkligen från. Det är bindbjälken som håller ihop takstolen och utan den kommer stolen att kollapsa. De tvärgående reglarna fyller inget syfte...tänk på taket som helhet och de krafter som uppstår.
 
Skulle man istället kunna flytta en eller 2 av takstolarna?
Finns det något sätt man kan räkna ut hur stort avståndet bör vara?
Jag hörde från någon att man skulle kunna plocka bort en och bara förstärka de som ligger intill.
Som det är nu ligger de med mellan 120 och 130 cc.
Det skulle underlätta om jag t ex kunde flytta en av dessa, så det blir ett avstånd på i alla fall 160 mellan 2 och sedan 150 mellan två lite längre bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.