Har ett litet problem med hur man ska kunna gå tillväga med detta.

Vi har köpt en fastighet som var under avstyckning så nu har vi 1 tomt med hus + 1 obebyggd tomt. Tomten styckades av från fastigheten efter förhandsbesked med miljöutredning etc eftersom det är utanför detaljplanerat område.

Förhandsbesked ger ju någon form av garanti för att det skall gå att bygga hus på den inom 2 år från förhandsbeskedets datering. Men vad behövs för att dela tomten till 2st obebyggda tomter?

- behöver man söka 2st nya förhandsbesked då?
- Ska man söka 2 bygglov på tomten och sedan ansöka om klyvning?
- Sälja till någon som kan söka förhandsbesked efter att denna har byggt

I förhandsbeskedet till tomten finns redan godkännande för avlopp till 2st bostäder vilket borde kunna underlätta.

kanon om någon har lite bättre koll än mig på detta
mvh
 
Hur menar du, du får förklara dig lite mer. Har du köpt en fastighet eller var den redan avsyckad till 2. Eller är det din fråga? Lantmäteriet sköter styckning och kommunen förhandsbesked och bygglov.
 
Det blir förvirrande när du pratar om både tomter och fastigheter. En tomt är ett markområde som är bebyggt, eller avses att bebyggas. En tomt kan vara en egen fastighet eller del av en fastighet.

I ditt fall verkar det som om du köpt en fastighet som skulle (har redan?) styckas i två, så att du har två tomter (ev. fastigheter), en med ett hus på och en obebyggd. Är det den obebyggda du vill dela igen, till 2 st obebyggda?
 
Precis,
Det är 2 fastigheter idag varav en obebyggd. Den obebyggda styckades av efter ett förhandsbesked då det är utanför detaljplanerat område.

Denna obebyggda avstyckade fastigheten vill jag dela till 2 fastigheter. Förhandsbeskedet som låg till grund för denna fastighet gäller för byggnation av 1 bostad (dock avlopps-godkännande för 2st) och troligen under förutsättningar att tomten behåller dess nuvarande storlek. Skulle jag dela den till 2 så ändras ju förutsättningarna och man kanske inte får bygga längre överhuvudtaget.

Hur går man tillväga
- Är det 2st nya parallella förhandsbesked som behövs då på olika halvor av fastigheten?
- Ska man försöka påböra nåt bygge på bef. förhandsbesked och sedan försöka stycka av?

Drar det ut på tiden så riskerar jag ju att giltigheten på befintligt förhandsbesked löper ut
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.