Hej!
Vi har glömt bort att ge våra snickare en elritning till övervåningen, och de behöver ha den NU!
Därför har jag i all hast kladdat ner något här och hoppas på att ni, kloka Byggahusare, kan hjälpa mig och kolla på den.
Ska något flyttas på? Ska något bort? Ska något läggas till?
Såå tacksam för snabba svar och hjälp!
Almson
 
lampan i trappan. Den kommer att vara väldigt svår att nå för lampbyte. Vi valde att istället sätta en vägglampa i trappan som man med viss ansträgning når om man sträcker sig över räcket på övervåningen.

Stora sovrummet. Fattar inte riktigt sängplaceringen, men om det är en vägg "mitt i rummet" som sängen står mot, så borde man ha uttag vid sängen också, gärna ett på var sida. Ev. tom. ett rörutsläpp för el til en fast monterad sänglama ovanför gaveln. Om den väggen går ända upp till tak så blir det mörkt bakom den, behövs en taklampa till.

Badrummet, ser lite klent ut med bara en lampa i hela rummet. Dels saknar jag el till spegelbelysning över handfatet, dels bör man ha ett eluttag i närheten av handfatet. Regeln är att det får inte finnas inom 120cm från duschmunstycket (vilket det ser ut som ni precis klarar med brytaren vid dörren). Jag skulle också överväga att ha 2 takarmaturer i badrummet.

Det finns ett utrymme som jag tror är en garderob? med dörr ut mot hallen, ligger i övre delen av stora sovrummet. Där finns ett eluttag, det är lite svårt att se hur den ev. kan få ljus från taklampan i hallen, men jag skulle nog föreslå en taklampa av enklare typ där inne.

Många anser att man standardmässigt skall ha lamputtag ovanför varje fönster, personligen tycker jag att de är extremt fula, vi har skippat dem i vårt hus i alla rum vi renoverat. Men om ni bara inte tänkt på det så kanske det skall tas ett beslut.

I den där övre hallen kanske man borde fundera över en ev. TV placering, även om ni inte just nu tänker ha det så. Då bör man kanske planera för ett antennuttag, eller nätverksuttag eller båda. tar man båda så ger det viss framtidssäkerhet.
 
Jättebra tips! Tack så mycket, det var saken jag glömt i hasten, elelr inte tänkt på alls, men alla jättebra förslag!
Tack!
 
Får jag flika in med en liten fråga bara, varför är det snickarna som behöver elritningen? Det är väl ändå elektrikern som ska göra elinstallationerna??
Eller ska ritningen gå igenom dem till deras elektriker kanske?

//Patrik
 
Mikael_L
Där jag markerat rött tycker jag det saknas uttag.
Bredvid spegeln i badrummet, men även en väggbelysning eller el till badrumsskåp mitt ovan handfat.
Det vid yttervägg i allrummet är jag inte helt säker på, det finns ju ett på andra sidan fönstret. Men är det inte fönster utan balkongdörr t.ex.

Sen tänker jag lite på:
Ev termostater i alla rum?
Ev datanätverk, antennkabel.

Sen förstår jag inte riktigt hur det ser ut i andra sovrummet ...
Är det två dörrar in, en med sluss? :x
Och även lilla sovrummet verkar också lite märkligt arrangemang med dörrar. Är det ett förråd som man även kan passera genom till/från sovrummet?

Och i badrummet kommer ni nog alltid få blöta strumpor när man går på toa efter att att någon har duschat. Jag har bott på ett ställe där badrummet såg ut exakt så. :O
 
  • almson.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Tack igen för bra tips!

Snickarna brehöver elritningen för de fördrar slangar och sätter dosor som sen elektrikern drar elen i.

Det är en dörr in i varje sovrum, men också en klädkammare i varje rum, det är den du ser som en sluss i det vänstra sovrummet Mikael, jag har gjort en slarvig omritning av den här bilden och flyttat dörren från en ända av klädkammaren till den andra, men du kan fortfarande se den dörr som skulle bort (åt vänster).

Bredvid det högra sovrummet finns en klädkammare som omsluter en murstock, därför har den två dörrar (badrumsväggen är egentligen lite närmare murstocken än såhär, så det går inte att gå igenom rummet.

Det med termostater, datanätverk och antennkabel kommer vi få fixa själva senare (det blir vi som gipsar alla väggar), men det är jättebra att ni hjälper oss att komma ihåg allt! Saker bara glider ur mitt huvud ibland!

Och det där med blöta fötter till toan.. hmm.. .det har du nog rätt i. Det är snedtak mot ytterväggar så det går inte att flytta duschen, men vi får nog tänka till lite med duschväggslösning så att vattnet så gott som det går håller sig i duschen. Golvvärmen kanske gör sitt till för att minska problemet men den är vattenburen och skulle nog egentligen bara vara igång på vintern... Ja, det tål att tänkas på. Ni kom inte på nån lösning på problemet där du bodde Mikael?

El och belysning vid badrumsspegeln kom snickarna själva på att vi nog ville ha, så det blev det. Den dosan du föreslår i allrummet skulle vi faktiskt kunna komplettera med för där har vi dragit ner slang inför en eventuell framtida rumsindelning där (ett extra sovrum).
Bra! Tack!
 
Jag vill bara önska lycka till för jag tror det kan behövas. Fixa fram ritningar i panik till snickare som skall dra elrör är ju som att be om problem. Så lycka till som sagt.
 
Måste ställa samma fråga som Patrik: Vad ska snickarna med elritningen till??
Min erfarenhet är att av 100 snickare så saknar någonstans mellan 162 och 200 av dem totalt förmågan att lägga rör, men du kanske har träffat på den 201:e...
 
Nu har jag kikat på ritningen också och den är inte komplett, framgår tex inte hur grupperna är tänkta.
Hoppas ni har någon kunnig människa inblandad, att lägga rör efter ritning är en sak, att lägga rör efter något som bara är en skiss med kundens önskemål om placering är något helt annat.
 
Tack för omtanken allihop, men vi har nog hittat den 201:a. Våra snickare är väldigt duktiga och vana vid att köra rördragningen inför elinstallation, så det har gått fint!
 
Kan ju vara värt att även tillägga att det är ett lagbrott att dra slang och sätta dosor om man ej är anställd elektriker eller innehar Allmän behörighet.

Sedan kan jag inte förstå hur din elektriker kan gå med på att snickarna drar alla slangar och sätter dosorna.. Vet han om det? För ni har väl anlitat en elektriker redan så ni inte tänker fixa det senare?

Och för att sammanfatta min erfarenhet av snickare som sätter dosor och drar slang. I ett badrum hade en snickare satt två dosor mot en stående träregel och det var det sneaste montage av dosor jag någonsin har sett. Hur han ens hade lyckats med det är för mig ett riktigt mysterium. Jag blev tvungen att sätta en utanpåliggande ram över de två dosorna.

Nej, mitt tips är att ni drar i handbromsen. Anlitar en elfirma som gör all el, men som ni även sätter er ner med och går igenom allting så att det är grundligt planerat innan ni gör något. Jag antar att ni ska bo i kåken större delen av er framtida tid och att då inte vara nöjd över elplaneringen för att det skulle gå fort och helt fel yrkesgrupp dessutom skulle utföra jobbet tycker jag är som att skjuta sig själv i foten.

//Elektriker-Patrik
 
Jag har å andra sidan följande erfarenhet av att låta elektrikern sätta dosor:

Glespanel+gips = 28+13 = 41 mm. En takdosa är lite djupare än så, ca 50 mm, så jag hade förberett mitt innertak genom att fälla in en kortling mellan två takstolar så den låg en dryg cm djupare, om ni förstår vad jag menar. Tanken var alltså att elektrikern skulle montera en takdosa på denna kortling så att dosan i slutändan skulle hamna i höjd med (eller strax innanför) gipsskivans yta i taket.
Dessutom var difftät plast satt innanför installationsskiktet.

Elektrikern kommer, tycker med sitt ögonmått att kortlingen inte sitter djupt nog utan tar bort den, sliter upp ett stort hål i plasten och skruvar dit en ny kortling ett par cm ännu djupare. Vid det här laget kommer jag hem och upptäcker vad han pysslar med, Jag fick visa honom att med "hans" djup så skulle dosan hamna en bra bit innanför gipset och att han helt i onödan tagit sönder plasten.
Muttrande något om perfektionister skruvade han tillbaka kortlingen på "min" höjd och tejpade ihop plasten så gott han kunde.
 
Antagligen ville han bara försäkra sig om att dosan inte kom för långt ner, detta är nämligen omöjligt att fixa i efterhand. Kommer den för långt upp löser man det med längre skruv och mellanringar.
Men det var ju lite klantigt att inte mäta innan man river ner något, ännu klantigare att göra hål i plasten helt i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.