Så med tanke på "överskyltning"så borde dessa verkligen tas bort.
 
Och skylt för vilken hastighet som gäller vid "samhälleslutskylten" skulle jag gilla.
70 km/h.

Ilandsproblem, någon?
Nej, rättssäkerhetsproblem. När folk får böter och till och med fängelse så får det inte ske några fel eller finnas några tveksamheter.

Troberg: stämmer inte längre. Skylten saknar juridisk innebörd sedan 2008 och ballongerna har därför noll betydelse. Och på grund sv detta är också alla skyltar kompletterade med 50-skylt (eller annan hastighetsmärkning).
Missade du biten om att det räcker att en skylt i en skyltkombination är dålig för att alla ska sluta gälla? Till exempel kan du ha en sprillandes ny 50-skylt och en 25 år gammal och sliten förbud mot högersväng på samma stolpe, då gäller ingen av dem om det går till rätten, därför att det går inte att ställa bortom allt rimligt tvivel att skyltkombinationen varit svår att tolka.

Att ena skylten inte har någon juridisk innebörd ändrar inte det. Vi har massor av andra skyltar som saknar juridisk innebörd, tex informationsskyltar och vägvisningsskyltar.
 
Påminner mig om en spratt i Göteborg för en tid sedan. Ett flertal obegripliga skyltar dök upp lite här och var i staden.

1634428251.jpg
 
Troberg skrev:
Korrekt, skylten för tätbebyggt område innebär också 50 km/h bashastighet.
Missade du biten om att du hade FEL?
 
Är det inte en EU-standard där dessa "samhällsskyltar" är lika med 50 km/h?
 
Zon-skyltar är ett otyg uppfunnet av en latmask eller en snåljåp.
 
Angående skylten tätbebyggt område så räckte det tidigare att sätta upp den skylten och då gällde 50 km/h automatiskt. Lagen sa att det alltid var 50 som gällde inom tätbebyggt område. Men sen så införde transportstyrelsen (eller var det vägverket) flera hastighetsgränser inom tätbebyggt område, det kan vara 40, 50 eller 60 km/h som gäller efter skylten, upp till varje kommun att bestämma, och därför så har man fått lov att återinföra hastighetsskyltarna.


Angående utländska bilister så sitter det faktisk denna skylt vid varje gränspassage. Den talar om att det är 50 inom tätbebyggt område som gäller.
391px-J1_1.jpg
 
Vad tusan betyder sista symbolen på skylten ovanför? Att man måste ha någon i baksätet för att få ha på lyset? :)
 
Hmm, jag får tydligen inte köra bil alls eftersom ingen av mina bilar ser ut som en opel vectra och 4 av 5 saknar bälte. :)
 
Glufsglufs skrev:
Är det inte en EU-standard där dessa "samhällsskyltar" är lika med 50 km/h?
Är det inte bara en dansk fluga som några tokstollar försökte införa i Sverige?
 
Nimajneb skrev:
Är det inte bara en dansk fluga som några tokstollar försökte införa i Sverige?
Vet inte men jag har sett lika skyltar i Tyskland och är nästan säker på att jag sett det i Holland och Belgien också.
 
Dalbotös skrev:
Vad tusan betyder sista symbolen på skylten ovanför? Att man måste ha någon i baksätet för att få ha på lyset? :)
Jag vet ju inte hur de har tänkt, men jag förstår ju att de menar:

1. Halvljuskrav
2. Bälteskrav både fram och bak

Troligen är symbolen standardiserad och finns säkert med i broschyrer om trafik i olika länder.

Här verkar i alla fall Schweizarna få den förklarad:)
http://www.brunnvalla.ch/schweden/verkehr.htm
 
Dalbotös skrev:
Vad tusan betyder sista symbolen på skylten ovanför? Att man måste ha någon i baksätet för att få ha på lyset? :)
Nej, den betyder att bara poliser får använda halvljus.
 
Nimajneb skrev:
Är det inte bara en dansk fluga som några tokstollar försökte införa i Sverige?
Det kan också vara en gammal svensk skylt som återinförs. Någon kanske kommer ihåg "stegen", skylten som betydde "tätort". Har för mig att den bl.a. betydde max 50.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.