Hej

Står i begrepp att rusta upp källarn i kåken min. Försöker klura lite på hur man ska(?) göra, läst en hel del trådar här men tycker nästan jag blir mer snurrig....:wow:

Huset är byggt 1952 står på dränerad men ändå gammal kärrmark/syns på tomten om våren då gräsmattan delvis blir träskmark....

Huset är ej omdränerat vad jag känner till. Det finns en dränvatten brunn i golvet i pannrummet där man kan se en vattennivå som ligger ca 50cm under grunden.

Källaren är torr. Ingen källarlukt, plockade ner en hygrometer som visar 38% d^_^b

Jag har för avsikt att bygga en tvättstuga och ett hobbyrum. Båda gärna lite mer isoerade än vad källaren är idag. Dessutom skulle jag vilja ha lite trevligare väggbeklädnad än steril kall puts.

Jag funderar i följande banor. I tvättstugan lägga klinker mot befintligt golv regla väggarna med stålreglar och någon frm av ickeorganiskväggskiva att kakla på. Väggarna tilläggsisoleras med frigolit.

Hobbyrummet tänkte jag göra liknande fast inte kakel och klinker då utan snarare laminatgolv och någon trevligt tapet på väggen. Skulle gärna vilja isolera golvet lite då det är kallt.

Behöver tips på hur jag ska göra så jag kan göra skapligt rätt och inte sätta mig i en oavsiklig mögelbomb...

Med vänlig hälsning, Magnus
 
Hej

Håller själv på och renovera min källare. Huset är byggt 1950.
Det jag valde och göra är klinkers på golvet och putsa väggarna måla med silikat. Dränerade huset för ca 6 månader sen.

Det kan vara så att anledningen till att det är torrt i källaren nu är att väggarna kan andas bra. Det kan bli värre om du ändrar på det. En rekommendation är att inte isolera på insidan av källar väggarna.

Tänk på att väggarna kan andas. Annars är risken stor att det kan bli problem längre fram.

Det jag funderade över är att lägga ventilerat undergolv och sedan lägga laminat eller något liknande på det.
 
Alla har rekommenderat mig isolera utvändigt för att få en torr innervägg, i alla fall de väggar som ligger under marknivå. Det funkar att islolera invändigt med fuktig innervägg och ickeorganiskt material, men tapeter riskerar att bli bubbliga mögliga och släpper. Måla då istället med färg som släpper igenom fukt. Att isolera utvändigt inklusive ny dränering kostar 1500 till 1800 /kvm källarvägg under mark (räkna kvm inklusive 40cm under källargolvet)
 
O
Kakla kan du göra rätt på väggen. utan att bygga upp någonting.... Kalket andas...
 
Jag skulle tom säga att det är en mycket stark rekommendation att inte isolera källarvägg invändigt. Du vill ha daggpunkten på utsidan, och eventuell fukt bör kunna torka.

Isolering på utsidan och endast icke-organiska material är det enda säkra i en källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.