Mikael_L
Om nu någon vill ge mig konkreta tips, eller peka på vad jag borde tänka på...

Bilden är från en tidig sketchup-modell så det stämmer inte riktigt helt, men absolut tillräckligt bra för detta ändamål.

"dörren" till vänster är altandörr (mot väst) och den till höger entrén.
Baksidan av huset, det vi inte ser på bilden är relativt ointressant. Vi kommer aldrig uppehålla oss där någonstans, och ev tillfällig el dit dras lämpligen från friggeboden.
Framför dubbelfönstren bredvid entrén sitter vi förmodligen och spisar mat mm under skydd av den djupa takfoten som också har belysning.
Men sköna ickeblåsiga kvällar kan man tänka sig att umgänget förflyttar sig till gavelsidan för att ta del av den nedåtgående solen.

På bilden har jag markerat med rött var det enda uttaget just nu är på väg ut genom väggen.
Men vi har bara dragit ett rör som än så länge hänger på insidan. men nu håller jag på och färdigställer köksväggarna och måste därmed borra ett hål å de snaraste och föra ut röret.
Så det är väl egentligen allra första frågan att ta ställning till - vilken höjd på uttaget, där bredvid fönstret?

Allt jag markerat med blått är belysning. I takfoten ska det komma att sitta 2 infällda downlights (ej spottar). På gaveln sitter tre lampor som lyser både upp&ner, up/down-lights.

Om jag ska sätta fler uttag har jag problemet att jag redan skivat ganska mycket innerväggar i köket redan.
2 och 4 är platser som utan större problem kan få ett uttag. 1 och 3 betyder troligen en del problem, men inte helt oöverstigligt.
Att endast sätta 4 eller t.o.m 6 st uttagbrunnar vid det röda är ju också en möjlighet.
 
  • utomhus-uttag.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
jag vill helst kunna fimpa strömmen på alla utomhusuttag, är ok om det bara är med dvärgbrytaren...

sen är det väl en del som tycker att man ska ha en särskild jordfelsbrytare på utomhusuttagen, antar det är för att inte kunna göra huset strömlöst genom att lösa ut jordfelsbrytaren för hela huset, men då måste man väl ha även utomhusbelysningen på samma...

(jag är väl lite överdrivet försiktig angånde detta men det är ju inte så billigt med larm och sånt heller)
 
Mikael_L
Jag sätter all utomhusel på jfb'n för "riskgrupperna". Så det är löst.
Jag har till utomhuselen tre olika apparatdosor inkopplade (2st i kombination) så jag ska ha möjlighet att ha olika brytarkombinationer, för att kunna slå på olika delar av belysning och uttag.
Ev kopplingsur får hamna i säkringscentralen.
 
För det första så måste man ju ha trefas tillgängligt utomhus, men det kanske du har i friggan eller garaget?

1, 2 eller den röda är väl mest praktiskt. Annars är ju mest det mest skyddade läget till höger om dörren på väggen mot köket(?)
 
Korvgubbe
Jag hade nog satt dubbeluttag på röda och tvåan om det är där ni kommer sitta mesta delen av tiden. Då borde man klara sig i de allra flesta situationerna.
Om du bör sätta ett uttag på fyran eller trean är lite knivigare, beror på dels hur ni kommer att använda den biten av altanen, samt dels på hur dörren är hängd. Man vill ju inte gärna ha att uttaget hamnar på fel sida dörren om man har något inkopplat där och behöver passera in och ut genom dörren. Jag hade alltså satt ett uttag där på samma sida som dörrhandtaget hamnar, vilket jag gissar blir trean. Var kommer du att placera din grill? Kan ju vara skönt att slippa ha en förlängningskabel som går tvärs över bord och sittplatser när man har gäster över på grillfest.

Tillägg: Att sätta 4-6 uttag på det rödmarkerade tycker jag inte låter som en bra idé, du slipper ju inte problemet med förlängningskablar och grendosor då förutsatt att du inte tänker ha precis allt på samma ställe, vilket jag gissar att du inte tänker ha, speciellt inte grillen.
 
Redigerat:
Har använt Schneiders infällda Trend (IP44) med lock utomhus, blir väldigt diskret när inget sticker ut ur väggen. Har uttag på fram och baksida vilka är styrda av brytare så man enkelt kan slå av och på t.ex julgransslingorna som skall upp i träden på hösten.

Har även två uttag på garaget (på var sida om porten) vilka är styrda via brytare inomhus så man kan slå på motor/kupévärmare utan att gå ut.

Saknar något uttag vid nya uteplatsen så det blir väl en trolig komplettering vad tiden lider.

Styrningen går via reläer i elcentralen (som i sin tur styrs av ett IHC system, i dag så finns det bättre styrsystem även om t.ex KNX är sjukt dyrt)
 
Glöm inte uttag, helst styrda på lämpligt vis, för all den eventuella julbelysning ni kan tänkas vilja ha!
 
jarlh skrev:
Jag har inte ett enda utomhusuttag, och det är uselt. Så när jag ska använda elektrisk grilltändare får jag dra en skarvsladd från hallens ojordade uttag. (Vore kanske bättre att dra ända från kökets jordade?)
JA! Om du ska fuska och dra skarvsladd innifrån och ut så använd absolut ett jordat uttag!
 
Lampstolpe med uttag vid uteplats/grill (sommar kylskåp härligt att kunna ta en kall dryck )
+att det är praktiskt till julgranen och annat
 
Mikael_L
Ja, jag se hur jag enklast klämmer dit ett till uttag på andra sidan om dubbelfönstrena, dvs pos 1 eller 2.
Ni har övertalat mig om nyttan.
 
Glöm inte trädgårdsbelysningen uppfart osv.
 
Om du ska ha nån slags "altantak" så lär du ändå ha stolpar till det. Då kan du antagligen montera uttag relativt snyggt på dessa stolpar?

Glöm inte att det finns faluröd EKK och faluröda klammer (fanns iaf när jag kollade sist på klasolle för ett par år sen, finns säkert kvar), kan kanske vara bra om det är faluröd som gäller och du vill nå platser som inte lätt nås med infälld installation.
 
Nu vet jag inte riktigt hur din konstruktion ser ut, men hade jag varit i din sits hade jag även kompletterat med några tomrör från centralen till något ställe på utsidan. Dessa kan sluta i takfoten eller var som helst. Den dagen du vill komplettera med extra infravärmare, motorstyrda markiser etc. så är det bra att ha dessa rör. (Själv är jag i princip tvungen att riva kök eller tvättstuga alternativt gå genom golvet ner i krypgrunden den dagen jag vill ha upp mer el ute)
 
Mikael_L
Ja tack för allt stöd. Jag kände mig stärkt att kunna sätta 10 st extra uttag om jag så ville.
Men nu nöjer jag mig ett extra ungefär vid pos 1 och 2, på andra sidan om köksfönstret.
Det gick fortfarande bra att få dit röret utan att riva ner någon väggskiva.

Gaveln väntar jag helt käckt med och ser om jag i framtiden känner behov.
I så fall borrar jag i botten av apparatdosan som styr utomlyset och rätt genom väggen så får jag ett uttag precis bredvid altandörren på låssidan.

Tackar för input.
Diskussionen får gärna fortsätta, men nu rör den inte mitt hus längre. :)
 
Mikael_L
Bjurran skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur din konstruktion ser ut, men hade jag varit i din sits hade jag även kompletterat med några tomrör från centralen till något ställe på utsidan. Dessa kan sluta i takfoten eller var som helst.
Det går just nu två rör upp till takfoten för de två ljusarmaturer jag ska ha där sen.
Detta kommer att gå att ändra lite funktionen på om man så önskar i framtiden, genom att bryta bort några brädor från underspikningen så man kommer åt.
Det får räcka som förberedelse, ty jag är nästan helt säker på att det aldrig blir någon infravärmare, du vet ju vad elen kostar - redan idag ... :x
Och något annat som behöver el där finns det inte tillstymmelse till planer på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.