Har nu pratat med mäklaren och hon verkar juste. Tydligen så svarar säljaren varken på telefon eller sms från henne och hon visste inte vad som pågick. Jag sade att vi fortfarande var intresserade men att vi vill ha Ett ja/nej inom 3 dagar. Verkar som säljarna inte är så intresserade. Funderar på att lägga ner huset. Fast det bär emot då det inte finns något annat som passar oss ute just nu...
 
Styrman_jansson skrev:
Har nu pratat med mäklaren och hon verkar juste. Tydligen så svarar säljaren varken på telefon eller sms från henne och hon visste inte vad som pågick. Jag sade att vi fortfarande var intresserade men att vi vill ha Ett ja/nej inom 3 dagar. Verkar som säljarna inte är så intresserade. Funderar på att lägga ner huset. Fast det bär emot då det inte finns något annat som passar oss ute just nu...
Kontakta säljaren själv! Det är bara att hälsa på :)
 
Göran.W
Ni kan ju låta budet ligga kvar och leta vidare ändå.
Ni är inte på något sätt tvingade att köpa för budet om säljaren går med på det samtidigt som ni hittat något annan hus så bara ut och titta och bjud på dom som intressanta.
 
Det beror ju lite på det absoluta priset om säljaren uppfattar -20 % som ett skambud eller inte.
Om det ligger ute för 500.000 handlar det om 100.000 rabatt, på 5 miljoner blir det en miljon...

Uppenbarligen är säljaren inte så desperat att det är intressant för tillfället.
Jag hade nog bara fortsatt och tittat vidare på hus och låtit budet ligga i avvaktan på att det händer något.
Mäklaren har väl ett visst intresse att det rör på sig och blir avslut.
Typisk utveckling hade väl varit att säljaren kontrar med -5%, ni bjuder -15% och så enas ni på -10%. Frågan är om det ligger inom er ram, och om det är något säljaren kan tänka sig.
 
kindvall skrev:
Det beror ju lite på det absoluta priset om säljaren uppfattar -20 % som ett skambud eller inte.
Om det ligger ute för 500.000 handlar det om 100.000 rabatt, på 5 miljoner blir det en miljon...

Uppenbarligen är säljaren inte så desperat att det är intressant för tillfället.
Jag hade nog bara fortsatt och tittat vidare på hus och låtit budet ligga i avvaktan på att det händer något.
Mäklaren har väl ett visst intresse att det rör på sig och blir avslut.
Typisk utveckling hade väl varit att säljaren kontrar med -5%, ni bjuder -15% och så enas ni på -10%. Frågan är om det ligger inom er ram, och om det är något säljaren kan tänka sig.
Vi kan tänka oss att gå upp i pris till kanske -10%. Dock gör jag det inte bara sådär. Isf. får säljaren säga nej till vårat lämnade bud. Problemet är att säljaren tydligen är onåbar för mäklaren...

För info är huset ute för 975tsek och vi har bjudit 790tsek och begärt ytterligare en visning tillsammans med en sakkunnig. Ev. högre bud är beroende av vad som visar sig vid den visningen.
 
Är säljaren inte nåbar för mäklaren betyder det sannolikt att de inte är intresserade av erat bud. Att köpa/sälja hus brukar vara en av de större affärerna man gör i sitt liv och då brukar man vanligtvis vara lite mer alert.

Det normala är kanske att säljaren talar med sin mäklare och framför sina tankar ang. lagda bud. Men alla människor är olika. :rolleyes:

Jag tycker att du skall sätta en tidslimit på budet och sedan hålla fast vid det.

Det finns andra hus...
 
Om mäklaren har överlämnat budet men sedan inte hört något betraktar säljaren nog det som ett skambud som det inte ens är lönt att lämna motbud på. Det hade jag gjort om jag inte var tvungen att sälja, och har det varit ute i 4 månader utan att sänka utgångspriset verkar de inte vara desperata.
 
790 på ett hus för 975 som legat ute 4mån är väl inte ett skambud?
Uppenbarligen vill ingen köpa för 975.
Kanske säljaren är på semester? trots allt 4 månader sedan de påbörjade försäljningen?
 
Det kom ut ett likadant hus (samma område) fast med lägre pris 900tsek acceptpris och bättre läge i fredags. Vi bokade visning direkt. Detta huset har mindre "lull-lull" än det andra men billigare driftkostnad p.g.a täljstenskamin. Mäklaren för det första huset hörde av sig idag och föreslog tider för en andra visning. Verkar vara svalt i tresse i området, kanske är läge att spela ut de olika husen mot varandra?
 
Göran.W
Klart du ska spela ut husen mot varandra om du nu är intresserad av det andra dvs.
Gå på visning nr 2 på det första huset och se till att prata om det andra huset så mäklaren hör det.
Man kan tex jämföra olika saker i dom så mäklaren hör det.
Eller helt enkelt låta tveksam till huset nu när det finns ett annat intressant objekt.
Borde göra att mäklaren sätter press på säljaren.
 
Tittade på båda huset igår. Det senaste som kom ut är helt klart det som känns rätt. Men...
Huset hade fukt i krypgrunden, med viss påväxt på trossbotten och grundmur. I det andra huset gick luckan till krypgrunden inte att få upp, men läget är troligtvis lika där enligt min "byggarvän" som var med.

Nu vet jag att detta inte är ovanligt med krypgrund, och att det kanske inte behöver vara så allvarligt, men det kan ju kosta en del att få bort. Justera dränering och/eller avfuktare. Detta får naturligtvis reflekteras i vårt bud. Men om det kommer fler och tittar, är mäklaren då skyldig att informera om det vi upptäckt? Det var ju ingen regelrätt besiktning, men han stod bakom ryggen när vi kikade in i krypgrunden och frågade hur det såg ut...

Vi hittade även lite fukt i isoleringen i ett vindsrum. Man hade brytit bort panelen på ett ställer och jag körde in handen där. Inte mycket men lite... Detta var inte heller ovanligt enl. "byggarvännen" och berodde förmodligen på att snön och det omväxlande vädret gjort att det letat sig in. Taket har tydligen ingen papp utan bara masonitskivor mellan takstolarna. Det fanns en luftspalt mellan masonit och takstolarna och isoleringen till vindsrummet. Frågan är om man vill ha ett hus med dylik konstruktion...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.