Mikael_L
Hur smart på en skala är det att vid nybygget här endast sätta en enda uttag utomhus?

Eller är det tvärtom, bara idioti att förfula huset med en massa uttag?

Det uttag vi just nu satt sitter vid den kommande uteplatsen, bredvid köksfönstret.
Uteplatsen går även runt knuten, men där på gaveln tänkte jag att ett uttag inte är lika bra, väldigt utsatt för regn, snö och sol.

Från uttaget kommer man åt drygt halva tomten med en 20-meters skarvsladd.
På garaget och friggeboden blir det också uttag, vilket löser åtkomst till el med rimligt lång skarvsladd till resterande tomt.
 
Jag har sladd på vissa trädgårdsmaskiner så jag har uttag "överallt". Tror inte dom förfular speciellt mycket.....
 
Jag saknar ofta uttag på flera platser på tomten och har fått sätta upp fler.
 
Mikael_L skrev:
Från uttaget kommer man åt drygt halva tomten med en 20-meters skarvsladd.
På garaget och friggeboden blir det också uttag, vilket löser åtkomst till el med rimligt lång skarvsladd till resterande tomt.
Då känns det väl som att det räcker med uttag, är ju inte direkt snyggt med en massa uttag. Tycker det verkat helt ok om man klarar sig på 20m sladd, med andra ord väldigt smart planerat d^_^b
 
Har ett uttag på altanen, ångrar att jag inte satte ett extra på andra sidan altandörren vid sittgruppen. Trodde inte det direkt behövdes men en lampa vid mörker, ladda datorn vid bordet, extra högtalare vid tillfällen... Så det handlar inte bara om trädgårdsmaskiner :)
 
Precis som kysan säger har det ofta behövts fler uttag just vid andra tillfällen än när man jobbar i trädgården. Elektrisk myggrill, extra kylskåp på poolpartyn, 30 mobilladdare eftersom ingen laddar innan man åker någonstans idag,... Listan kan göras hur lång som helst, men min tankegång är att kablar över golv och trädgård är fulare än fler uttag
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tycker inte att det förfular mer på utsidan än det gör på insidan. Det är väldigt praktiskt att ha många uttag och hellre ett för mycket än ett för lite.
 
Korvgubbe
Eluttag är kanske inte det vackraste man kan ha på sin fasad, men det är praktiskt.
Vad det gäller trädgården så tycker jag inte att man behöver ha uttag överallt, jobbar man med maskiner så är det inga problem med en tillfällig skarvsladd från garage/friggebod som du planerat. Däremot vid platser som altanen så tycker jag inte man ska snåla med uttagen. Det blir snabbt ett antal prylar som man vill ha där, datorer, mobilladdare, infravärmare, lampor, radio osv. Att förlita sig på skarvsladdar och grenuttag där skulle åtminstone jag bli tokig på.
Andra saker som jag föredrar är vattenutkastare på såväl fram- som baksida av huset så man slipper långa vattenslangar och skarvkopplingar. Förvisso inte el, men en tanke på vägen.
 
På de flesta hus finns det ju lite mindre iögonfallande ställen att montera uttagen på, så just utseendet kan ju knappast vara ett problem i verkligheten utanför Internet....
 
MathiasS skrev:
På de flesta hus finns det ju lite mindre iögonfallande ställen att montera uttagen på, så just utseendet kan ju knappast vara ett problem i verkligheten utanför Internet....
Marlene Eskilsson skrev:
Jag tycker inte att det förfular mer på utsidan än det gör på insidan. Det är väldigt praktiskt att ha många uttag och hellre ett för mycket än ett för lite.
Hellre använder jag en längre skarvsladd de gånger det behövs el utomhus. Dör emot på altan eller annan uteplats så är det praktiskt att ha.
Men det är väl som alltid, smaken är som baken :p
 
Mikael_L
Ja inte är det utseendet egentligen som jag oroar mig över. Men merjobbet och materialåtgången kan ju vara rätt onödig, om det nu ändå skulle vara näst intill löjligt med fler uttag.

Men det är tankar på en massa prylar och att slippa extra sladdar och dosor till förbannelse precis som Korvgubbe och Bjurran skriver.

Sedan 1,5 år kör jag med elektrisk grilltändare.
Belysning finns i takfoten och fasaden.
Men det är ju sant, det där med dator, stereo, mobilladdare, ölkylen och naturligtvis den elektriska myggjagaren som jag absolut inte tänkt på tidigare. :)
 
Mikael_L
Jag kan ju även nämna att innan min elektrikerkompis varit där, hade jag väldigt mycket mer högtflygande planer för utomhuselen. Bl.a. lagd på flera grupper (då jag har en 4-pol JFB för utomhusel) och så.
Men kompisen tyckte jag skulle sluta löjla mig.
En grupp - 10A. Och ett uttag + lite belysning får samsas bra på detta, tyckte han.

Och när jag tänkt igenom det, och även vägt det mot krånglet av trefasmatning uppdelad till enfasförbrukaren alternativt en massa extra rör och dosor, började jag tycka att han hade rätt.

Men nu började jag plötsligt noja igen. :O
 
Men Micke för sjutton, det är väl klart att du ska ha flera uttag på fasaden! :)

//Patrik
 
Jag har inte ett enda utomhusuttag, och det är uselt. Så när jag ska använda elektrisk grilltändare får jag dra en skarvsladd från hallens ojordade uttag. (Vore kanske bättre att dra ända från kökets jordade?)
 
Sätt massor! :) Personligen utökar jag mitt system vartefter... Hade inget när jag köpte huset, nu har jag 4. Lägger till 3 nya till våren i samband med lite installationer...
Jag har bara lövblåsen som trädgårdsmaskin på el, men sen är det ju julbelysning, radio på verandan, diverse el-maskiner vid bygg mm mm. Tycker det är kanon att slippa långa sladdar.
El tar ju alltid en jäkla tid att förbereda, men man får igen det.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370566,18.134677
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.