Hej, håller på och planerar så smått inför köksrenoveringen. Köket ifråga är ett parallellkök och jag vill höra om någon har erfarenheter av att smälla upp en högskåpsvägg på ena sidan, och låta andra sidan vara över och underskåp.

Jag har en känsla av att det kan kännas lite trångt om det är skåp från golv till tak på hela väggen (3 meter), eller är det bara inbillning?

Själva "gången" är inte alls så bred, kanske 1,2 meter.
 
Är ingång och fönster på kortändorna?

Ja, jag tror det blir för tjockt att ha högskåp en hel sida. 3m/60cm = 5 högskåp, vad ska du ha där? Jag skulle prioritera luftigheten och bänkytan framför många högskåp.

Vad som också är intressant att veta är om det är hus eller lägenhet, totalstorlek på boendet och hur många personer som är tänkt att bo där...
 
I ena änden är det en ingång via dörr, köket mynnar sedan ut i en lite större kvadratisk matplats med fönster på lång och kortsidan.

Som bilden, men det är öppet mot vardagsrummet efter skåpen på högersidan. Fönster är alltså på gaveln av bordet och på vänstersidan om bordet (på bilden).

parallellkok.gif

Anledningen till tänket är att det känns som att jag får mer/bättre bänk/arbetsyta på andra sidan med en sådan lösning, mer sammanhängade arbetsyta.

Huset är ca 130 kvadratmeter och bebos av två vuxna och ett barn.
 
Efter ugnen på vänstersidan, vad finns där? Varför inte bänkyta, som det ser ut på bilden? (Jag tolkade din första beskrivning som att du vill ha högskåp även där?)
 
En annan reflektion: jag kan tänka mig att det blir lite svårt att öppna frysen med bara 5cm passbit iom att det ska dras ut lådor.
 
Bilden ifråga är inte min ritning, bara en beskrivning av hur köket är uppbyggt.

Men tanken vi haft är att vi har Frys, kyl, ugn och ett skafferiskåp, sedan är det bara 60 cm kvar, och det kanske blir fjuttigt med ett bänkskåp den lilla biten?
 
Ok, då förstår jag.

Jag tycker det blir för lite bänkyta. 60cm är för lite att arbeta på, man brukar vilja ha åtminstone 80 cm. Det enda ni i så fall har finns mellan ho och häll och det tycker jag är för lite (har 80 cm själv just nu - inte alls bra). Man behöver alltid mer yta än vad man tror. Dessutom blir det svårt att vara flera i köket med så lite bänkyta. En del yta brukar dessutom försvinna till t ex. kaffekokare och annat man vill låta stå framme.

Jag hade därför prioriterat bort skafferiet och ev även fullfrys beroende på hur ni brukar bo/arbeta. Kan ni ha extra frys i t.ex. källaren så att det räcker med ett 70/30-skåp i köket? Vi har ett liknande kök där vi har valt att ha en kyl/frys som är 202cm hög (extrahög), ca 70/30, och sedan en integrerad extrafrys under bänkskiva. Har man mer behov av kyl kan man ju ta en full kyl och liten frys under bänkskiva.

Med den lösningen kan vi få in 2x120 bänkskivor (rejäl plats för två personer), 60cm diskavställningsyta och 80-skåp för häll (bra med extra bred häll och stora lådor för kastruller). Men det beror som sagt på hur man vill ha kyl och fryslösningen, det blir nog bra även med tre högskåp, men fler skulle jag inte välja!
 
Ser att ert kök är lite kortare än vårt, så exakt samma mått får ni inte in.
 
Tack för din input, det får bli att ta sig en funderare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.