Om poolen inte har någon inneslutning utan enbart består av ett hål i marken skulle det kunna fungera som jordtag, annars - knappast, långt ifrån hyggligt skulle jag påstå.

Någon ökad risk för påverkan från blixtnedslag ser jag inte heller. Poolen bidrar nog inget till upptagningsområdet för direkta nedslag då det troligen täcks av huset. För indirekta nedslag finns ingen skillnad. Ökad risk för skador från åskan beror på hur väl skyddad anläggningen är.

Men för att gå on-topic här igen så skulle jag bli glad om åskan uteslutande skulle föredra och nöja sig med frekvensriktarn d^_^b
 
Lite tips från en som växt upp med pool.
Först och främst, du SKA ha en riktig poolpump som är gjord för ändamålet. Du får bäst rening, och den håller bättre. När min pappa byggde vår pool för många år sedan använde han allt möjligt som han fick tag på. När jag köpte huset för några år sedan så räknade jag lite på pumpens förbrukning och konstaterade att med skillnad i strömförbrukning och alla reparationer jag drog på mig (onödigt slitage) så skulle en investering i en korrekt pump löna sig efter ca 1,5 säsong. (I mitt fall är 1 säsong ca 6 mån)
Välj därför en pump som du vet är gjord för det, och som du kan få tag på reservdelar till länge. Sen får du se vad du kan koppla till den.
Jag valde att köpa min från Folkpool eftersom de brukar vara bra på att få fram reservdelar när allt behövs.

Ang. rening. Vi körde saltvatten och klormaskin i många år. Reservdelarna är svindyra och det lönar sig inte i längden. Både jag och flera andra som försökt med sådana system har kopplat ur det och kör manuell klorering idag. Visst är det bekvämt att inte behöva komma ihåg det, men det var mer krångel än vad vi fick ut av det.

Har aldrig någonsin varit med om att åskan slår ner i poolen. (Gott om hängledningar i området)
Eftersom poolen har en gummiliner som isolerar ganska bra måste strömmen alltså vidare genom vattnet till någon del i pumphuset som jordar. Min pump är i plast, så det är nog först när det kommer till elpatronen som det jordas.
 
Bjurran, tack för tipsen. Det är inte frågan om att använda någon hemmabyggd poolpump och inte något lågbudgetsmäck heller. Men, ska man ha råd med det får man ju hitta kostnadseffektiva lösningar på andra potentiellt dyra funktioner man vill ha... :)

Saltvatten har vi skippat men vi kommer använda autodoseringsutrustning - det har hänt lite på den fronten på senare år och det man kan köpa till privatpooler idag är väldigt lika det som används i offentliga badhus. För min del blir det en Minimaster från Pahlen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Om poolen inte har någon inneslutning utan enbart består av ett hål i marken skulle det kunna fungera som jordtag, annars - knappast, långt ifrån hyggligt skulle jag påstå.
Åska kan slå genom alla möjliga och omöjliga material och nog är det rätt kort överslagsavstånd för poolinstallationen jämfört med de andra installationer man normalt har i en villa.

Bo.Siltberg skrev:
Någon ökad risk för påverkan från blixtnedslag ser jag inte heller. Poolen bidrar nog inget till upptagningsområdet för direkta nedslag då det troligen täcks av huset. För indirekta nedslag finns ingen skillnad. Ökad risk för skador från åskan beror på hur väl skyddad anläggningen är.
Risken för skador vid indirekta nedslag är givetvis beroende på vilka möjligheter åskan har att gå genom just denna istället för en annan anläggning.

Bo.Siltberg skrev:
Men för att gå on-topic här igen så skulle jag bli glad om åskan uteslutande skulle föredra och nöja sig med frekvensriktarn d^_^b
Ja, iofs, fast bäst är ju om inget går sönder alls...
 
Absolut inte. Det är hårda krav på isolation, skyddsmetoder, installationsmetoder och kompletterande skyddsutjämning vid pooler. Åskan väljer sannolikt en annan väg till sin motpart.
 
Bo.Siltberg skrev:
Absolut inte. Det är hårda krav på isolation, skyddsmetoder, installationsmetoder och kompletterande skyddsutjämning vid pooler. Åskan väljer sannolikt en annan väg till sin motpart.
Hur ser dessa krav ut? Har läst på om pooler i ett halvår nu men inte sett röken av något sådant. Någon länk till bra info?
 
SS 436 40 00, avsnitt 702. Består av 10 A4-sidor...men jag kanske kan göra en kort sammanfattning vid tillfälle, om det inte kommer ett flak semlor på posten imorgon...
 
Jag ska fråga min poolleverantör hur han ställer sig till ss4364000...:)

Ett flak semlor i brevlådan tillsammans med morgontidningen skulle antagligen inte få dig på bättre humör så jag avstår, men en kortare sammanfattning vore ändå intressant. Med tanke på att poolen kommer bestå av drygt en halv kilometer armering + 30kvm armeringsnät ingjutet i betong så går det säkert att göra både rätt och fel med jordning etc.
 
Regler för bassänger var det... Som utgångspunkt kan ELSÄK-FS 1999:5 användas. Områdesindelningen är densamma, likaså reglerna. Dessa har dock blivit betydligt mer detaljerade som visas i tabellen nedan. Några saker har också tillkommit som

- JFB
- Kompletterande skyddsutjämning
- Kraven på särskilt elmateriel i område 1 som är ganska intressanta,

Den risk som adresseras är den reducerade kroppsresistansen och kontakten med jordpotential. För att göra det väldigt enkelt, använd SELV 12 V AC / 30 V DC för allt inom 3.5 meter ifrån poolen och/eller den materiel som enligt tillverkaren är avsedd för användning i och vid bassänger.

d4520121017148328.jpg

1) Detta gäller elmateriel som används temporärt, t.ex för rengöring.
2) De allmänna skyddsmetoderna för område 2 gäller enligt ovan, dvs SELV, JFB eller skyddsseparation, inklusive strömkällorna för SELV och skyddsseparation om dessa är installerade i område 2 (Givetvis inga strömkällor i område 0 och 1).
3) Kompletterande skyddsutjämning är egentligen en separat skyddsmetod, men den är ju endast relevant om det finns utsatta delar inom områdena.
4) Gäller endast för mindre bassänger utan område 2, dvs där väggar sätter stopp. Nämnda apparater tillåts då minst 1.25 m från bassängkanten (armräckvidd) och minst 0.3 m från golvet. Samma skyddsmetoder som för område 2 gäller, med de specifika krav som anges i tabellen. Obs att elkopplare inte nämns i reglerna för detta specialfall, men de ska uppenbarligen ingå 7).
5) Matande strömkälla ska vara installerad utanför område 2.
5.1) Område 2 tillåts om den är skyddad av en JFB.
6) Närmare bestämt max en förbrukare per sekundärlindning, vilket alltså är ett alternativ om flera apparater behöver matas via skyddsseparation.
7) Kravet kommer från IEC 60364-7-702.

Övriga regler:

702.414.4.5
SELV-kretsar skall ha ett basskydd i form av kapsling som ger minst IP2X. Isoleringen skall motstå en provspänning på 500 V AC i en minut.

702.415.2
I områdena 0, 1 och 2 ska en skyddsutjämningsledare förbinda elinstallationens skyddsledare med alla utsatta delar och främmande ledande delar, inklusive metallmantlar hos installationskablar.

I detta kapitel avses alltså en skyddsutjämningsledare för kompletterande skyddsutjämning, dvs den skall vara minst 2.5 mm² eller enligt 544.2. Den skall anslutas till elinstallationens skyddsledare i närheten av utrymmet.

Men om det inte finns lågspänning inom område 0-2 utan enbart SELV eller skyddsseparation, då finns ingenting att skyddsutjämna eventuella främmande ledande delar mot. Ska man ändå dra fram en skyddsledare, eller dunka ned ett jordspett? Troligen inte - man antar att alla främmande ledande delar har samma jordpotential, om det inte finns risk för åsknedslag direkt i en sådan del, men då ligger man nog pyrt till i vilket fall.

För armering i bassängen kan man undra om samma praxis som för hus gäller - att den skall vara berörbar för att skyddsutjämnas - annars är det ingen främmande ledande del. I detta fall är dock betongen blöt(!?) vilket borde förorda att den ska skyddsutjämnas.

702.55.04
Gäller fast installerad materiel i område 1 som är avsedd för användning i bassänger, och som matas med SELV med högre spänning än 25 V AC. Dessa är tillåtna med följande fordringar:

a) Materielen skall vara placerad i ett isolerat hölje
- som uppfyller fordringarna för klass II,
- tål medelsvårt mekaniskt stryk (AG2),
- endast tillgänglig via lucka/dörr som kräver verktyg för att öppnas,
- luckan skall bryta all ström när den öppnas

b) Materielen skall matas med
- SELV, max 25 V AC / 60 V DC med strömkällan utanför område 2, eller
- en JFB med I?n = 30 mA, eller
- skyddsseparation med strömkällan utanför område 2 och max en förbrukare per sekundärlindning.

Denna sista regler är intressant efter att ha surfat runt lite på hur pump, filtrering och värmeanläggningar ser ut. Undrar om dagens materiel uppfyller dessa fordringar. Jag hittar t.ex elskåp i rostfritt stål! Det bästa man kan göra är antagligen ändå att välja materiel från en seriös tillverkare och installera helt enligt deras anvisningar.

Sen blir det kalas för tvåbenta och fyrbenta.
Sk%25C3%25A4rmavbild%2B2012-01-17%2Bkl.%2B16.10.56.png
 
Stort tack för ett uttömmande svar. Måste läsa detta några gånger innan jag förstår vad det står.

Betongen kan nog anses vara torr och har inte kontakt med någon sorts vatten.

Det som antagligen är det enda man behöver fundera på är den dränpump som kommer finnas i en brunn i anslutning till poolen. Den står ju dock inte i poolvatten men är närmare poolen än 3,5 meter. Jordfelsbrytare låter väl rimligt, men därefter känns kanske fler åtgärder lite väl ambitiöst....

Den största risken i praktiken uppstår ju rimligen i maskinrummet där det finns pump, uv-lampa, doseringspumpar etc OCH vatten i rör som kan börja läcka....
 
Önskar lyfta denna tråd igen med ett relaterat ämne.... Pool och trefas vattenpump är på plats och tankarna kring att varvtalsreglera pumpen blir fler... Men, jag har fått uppgifter om att kombinationen jordfelsbrytare och frekvensomriktare inte är trivial. I praktiken omöjlig pga att JFBs som funkar med frekvensomriktare är väldigt väldigt dyra.

Att inte ha jfb på pumpen känns väl inget vidare. Det är osannplikt att pumprummet vattenfylls men risken för att det sprutar vatten över installationen kan man inte snacka bort.

Hur fungerar detta egentligen och hur löser man detta?
 
Du bör kunna använda en vanligt typ A med 300 mA felström (icke tidsfördröjd) till pumpen.
Sedan har Eaton Möller en JFB typ U som jag tidigare inte hört talas om. Den ska tåla frekvensomriktare och har dessutom ett modest pris.
 
MathiasS skrev:
Annars är det ju rätt behagligt med trefas och jämn belastning över faserna på en pryl som går nästan jämt.
Men med så pass låg effekt som 750 W så är väl snedbelastningen inget egentligt problem?
 
Om enda skälet att installera en FRO är kostnadsminskning så kan det ju vara värt att räkna lite på det. Jag köpte själv en FRO för att styra en motor i den storleken och han som byggde manicken (en riktig klippare på detta) sa att om man kör motorn på lågvarv längre stunder så får man vara lite uppmärksam på värmeutvecklingen i FRO´n. Kan det vara så att energiförbrukningsminskningen (långt ord) är så pass lite så att det är bortkastade pengar?
 
Är det förlusterna på att vattnet cirkulerar eller att pumpen går på full effekt du är ute efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.