Kanske fel forumdel men det är ju elrelaterat iaf...

Jag har en pelletspanna där jag kan ställa in vilken max strömförbrukning som huset maximalt får ha. Detta är kopplat till de strömkännare som sitter i centralen och talar om för pannan hur mkt den kan kräma på elpatronerna.

Default var den inställd på 20 A. Jag justerade ner den till 16 A eftersom det är den huvudavsäkring som finns. Men jag märker att elpatronerna nästan aldrig kan jobba med full effekt och det räcker inte till när tex pelletsen tar slut. Om det händer på natten så kan pannan ha sjunkit till 40 grader. Pannan ska ha eleffekt upp till 9kw men som mest ger den 6 kw.

Kan jag ställa tillbaka den på 20 A utan att sova dåligt?
 
Du behöver säkra upp.

Det innebär att dina huvudsäkringar överbelastas. Men 4 extra ampere (25 %) är väl ingen större fara på taket, och dessutom är det ju inte kontinuerligt utan i intervaller.

Effektvakten vet sin egen (elpatronernas) effekt, och när strömmen genom huvudsäkringarna "medger plats" för denna effekt så kopplas elpatronerna in. Finns det någon inställning för den egna effekten? Är den för lågt ställd så kommer ju effektvakten att ganska snabbt koppla bort elpatronerna igen eftersom strömmen ökade mer än förväntat.

Men med 9 kW finns väldigt lite utrymme kvar till övriga förbrukare med 16 A huvudsäkringar. Om elpatronerna tar 3 kW per fas, lika med 13 A, så finns bara ca 700 W (3 A) över till övriga förbrukare, per fas. Så 20 A behövs, om det inte går att sänka (max)effekten på elpatronerna. Men du kan ju se över övrig belastning på faserna. Det räcker att en fas belastas mer än de andra för att effektvakten ska koppla bort elpatronerna. Det kanske går att fördela om?
 
Tack för utförligt svar. Får kika lite hur belastningen fördelas. Spisen drar ganska mkt när man kör powerläge (induktion) men bara kort. Är dessutom bara avsäkrat med 10 a utan problem. Annars är det bara VVB på en fas som kan dra lite. I övrigt är det mest belysning, tv, dator som ligger på en annan fas.

Skickat från min mobil
 
Effektvakten borde styra ut full effekt även på 16A-läget när inga andra laster är inkopplade.
Finns inga andra justeringar? Omsättningen på strömtransformatorerna t.ex.

Eller se till så du har fullt i behållaren ;)

Själv har jag en nivåfotocell över behållaren kopplad till en blixtfyr, ingen risk att glömma pelletspåfyllning då....
 
Glöm inte att det finns en hel del otäcka 10A enfaslaster i ett modernt hem, vattenkokare, kaffebryggare, kupévärmare osv.

Svågern fick flytta vattenkokaren till andra sidan köket för att få en lågbelastad grupp. Alternativet hade väl varit att förklara bakgrunden till att propparna gick för min syrra och det var tydligen svårare...
 
Finns det över huvud taget effektvakter som verkligen "förstår" hur hårt man kan belasta tröga diazed-proppar?

Den drygt 20 år gamla elpatronstyrburken i min stuga kan definitivt inte "förstå" kurvan eftersom det är ett rent analogt bygge och man lyckas knappast medelvärdesbilda analogt med den tröghet som tröga proppar har, utan man lär behöva ta till en mikroprocessor.

Det jag tänker på är alltså att en effektvakt bryter i stort sett direkt strömmen går över inställt värde, istället för att jobba på att tim-medelvärdet ligger på inställd effekt.
 
Man kan ju prova att ställa upp effektvakten till 20A utan att säkra upp. Är andra stora laster av kortvarig natur (<30 minuter) kommer det antagligen att fungera.

Huvudsäkringarna måste givetvis vara tröga, och så bör man nog inte åka på semester innan man vet att det funkar utan problem.
 
Visade sig att pannan var inställd att begränsa effekten på patronerna till 6 kw. Har ställt upp till 9 nu.

Ska som sagt kolla hur allt är fördelat på faserna, men detta problem har ju visat sig under natten eller när vi knste varit hemma. Dvs det enda som är igång är kyl, frys, vvb och utebelysningen.

Skickat från min mobil
 
Jag tycker det är bra att ha effektvakten inställd på rätt säkringsstorlek eftersom det då står "högt eluttag" på displayen om man gör något dumt med övriga förbrukare,

Vad har du för börvärde på panntemp eldrift? Tempen behöver sjunka ganska mycket under detta innan den använder max effekt.

Det fungerar nog bra nu när du ställt upp den till 9 kW. Jag har min inställd på 4.5 eller 6 kW, tycker inte det gör något om tempen sjunker lite då bännaren står still. Det brukar den göra några timmar tre gånger per år då det ska sotas.
 
Eldrift sätter igång först vid 50 grader. Kanske är väl lågt, särskilt vid låg temp ute.

Jag har haft lite problem med pellets som fastnat i slangen. Och så är jag lite optimistisk ibland och tror att pelletsen ska räcka till helgen då jag har tid att bära in nästa pall med pellets. Men det brukar den sällan göra. :)
 
cederbusch skrev:
Visade sig att pannan var inställd att begränsa effekten på patronerna till 6 kw. Har ställt upp till 9 nu.
Var det pannans effekt du ställde om till 9 kW? Anpassar sig effektvakten till det automatiskt eller ställde du om den också? Låter som att denna ändring kommer att förvärra situationen då elpatronerna aldrig kommer att gå in.

Om det däremot enbart var effektvaktens inställning för pannans effekt så kan det förbättra situationen om pannans effekt är oförändrat 9 kW.
 
Jag har likadan panna och han ändrade pannas maxeffekt.

Elpatronen körs i flera effektlägen, pannan börjar med 1.5 kW när tempen sjunkit lite under börvärdet. Om tempen sjunker mer ökas effekten.

Effektvakten fungerar så att om det är för hög ström så sänker den ett steg på elpatronen. Är det ännu för hög ström sänker den ett till steg osv.
 
Ok! bra med inbyggd effektvakt alltså.
 
cederbusch skrev:
Eldrift sätter igång först vid 50 grader. Kanske är väl lågt, särskilt vid låg temp ute.

Jag har haft lite problem med pellets som fastnat i slangen. Och så är jag lite optimistisk ibland och tror att pelletsen ska räcka till helgen då jag har tid att bära in nästa pall med pellets. Men det brukar den sällan göra. :)
Jag vet inte hur det är på din panna, men på min elpatronstyrning så är det likt ja73's panna så att pannan bara använder lägre effekt i ett första steg, och först när den blir kallare så ökar effekten (för att den inte ska slå on/off med hela 9kW i ett svep).

Om du ställt in så att elen börjar vid 50 grader så kan det mycket väl bli så att högsta effekt inte kickar in förrän den är nere kring 40 grader.

Beroende på vad för styrning och termometrar du har så kan det också skilja en del i gradinställningen för elpatronen och för panntermometer.
 
6 kW är ju ca 150 kWh per dygn. har du ett hus på 300 kvm? Själv använder jag ca 35 kWh per dygn på 115 kvm. Du måste få jätteliga energiräkningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.