vectrex skrev:
Nu vet jag inte om jag tolkar dig rätt, men just FLVP har dragit i snitt 700 kWh per månad? I så fall är det 8400kWh per år för enbart värme och varmvatten. Ett bra men inte alls orimligt värde för ett välisolerat hus. Med bergvärme skulle jag tippa på att dom kommer ner på en tredjedel av det (och det är högts modest räknat). I realiteten tror jag det kan spara så mycket som 4/5. Men vi räknar lågt.

Alltså 2800kWh per år. Besparing 5600kWh. Med din elprissättning blir det 6666 kr per år.

Sen tycker jag det är lite fel att räkna in räntan, då den delvis är en utjämnande av inflationen. Ska du räkna med ränta bör du också räkna med att elpriset med all sannolikhet kommer fortsätta att gå upp!

Bortsett från räntan sparar man i detta fall in det på ganska precis 9 år.


Och låsa sig i ett system? På vilket sätt då? Inte mer än med en FLVP Så länge man har vattenburet så går det mesta att ändra på. Man måste ju inte använda sitt borrhål om 25 år om det skulle ha kommit ett nytt smartare sätt att värma våra hus på!
Jag tror du har övertro på bergvärme att den skulle dra 200 kwh/månad för värme och varmvatten till 180 m2 och 4 pers tycker jag låter otroligt

Vi får hoppas nån här på forumet har facit.
 
Hur länge skall du bo där? Vad tycker den som skall köpa nästa gång? Tror bergvärme ger dig mer när du säljer. Är det värt att spara 60.000 kr nu, antar att huset kostar en miljon eller två? Vad gör dessa 60 per månad? Är det ens ett viktigt beslut?
 
Hej Det är det jag menar att du ska jämföra.Vi sätter in värmepumpar åt hustillverkare som i sin tur kontaktar oss men vi har inget avtal med någon men när chefen räknar så kan det hända att priset blir lite högre än om dom hade (husköparen) kontaktat oss direkt.
 
Vi har väl planer på att bo där länge, om inget händer. Inte så att vi har en plan att vi ska sälja nån gång i framtiden. Det ligger i sådana fall långt fram i tiden.
Från början skulle vi bygga med LB-hus, men med tanke på rådande situation där så letar vi alternativ. Vi fastnade mycket för ett hus där och har svårt att hitta annat som vi gillar, men hittat detta, som är ca 150' dyrare än det andra. Tyvärr har man en budget och frågan är med hur mycket man kan gå över det vi tänkt från början. Det tillkommer ju sedan massa tillval och om vi lägger pengarna på bergvärme får vi kanske ta bort något annat.
Det är lätt att säga vad är 60' hit och dit, men när det börjar bli många sådana så går gränsen nånstans. Då måste man kolla - vad kan man spara in på?
Därför kollar jag vad skillnaderna är mellan FLVP och bergvärme för att se om man kan spara på den posten.
 
Frågan är väl vad man tycker är viktigast (om nu man måste välja) ett bra fungerande värmesysten som tickar och går år efter år, eller marmorbänkskiva i köket. Värmepumpen ser ju ingen men marmorskivan ser alla.
 
vectrex skrev:
Nu vet jag inte om jag tolkar dig rätt, men just FLVP har dragit i snitt 700 kWh per månad? I så fall är det 8400kWh per år för enbart värme och varmvatten. Ett bra men inte alls orimligt värde för ett välisolerat hus. Med bergvärme skulle jag tippa på att dom kommer ner på en tredjedel av det (och det är högts modest räknat). I realiteten tror jag det kan spara så mycket som 4/5. Men vi räknar lågt.

Alltså 2800kWh per år. Besparing 5600kWh. Med din elprissättning blir det 6666 kr per år.

Sen tycker jag det är lite fel att räkna in räntan, då den delvis är en utjämnande av inflationen. Ska du räkna med ränta bör du också räkna med att elpriset med all sannolikhet kommer fortsätta att gå upp!

Bortsett från räntan sparar man i detta fall in det på ganska precis 9 år.

Och låsa sig i ett system? På vilket sätt då? Inte mer än med en FLVP Så länge man har vattenburet så går det mesta att ändra på. Man måste ju inte använda sitt borrhål om 25 år om det skulle ha kommit ett nytt smartare sätt att värma våra hus på!
:rolleyes: Alldeles fel sätt att räkna energibesparing och kWh ovan. q(;^;)p Det som främst styr om bergvärme blir lönsamt eller inte vid nyproduktion är om något garage/förråd också ska värmas eller behovet av varmvatten är mycket stort vintertid. Även hur långt norrut/klimatzon huset ligger är viktigt. Om utbyggnad planeras framöver kan också bergvärme vara lämpligt. För att avstå inkluderad bergvärme bör prisavdraget vara större. Se dock upp med vilken bergvärme som ingår i husleveransen, kanske aningen kort borrhål och underdimensionerad värmepump vilket medför att extra kostnader tillkommer för att få ett bra bergvärmesystem.
 
Josth skrev:
:rolleyes: Alldeles fel sätt att räkna energibesparing och kWh ovan. q(;^;)p Det som främst styr om bergvärme blir lönsamt eller inte vid nyproduktion är om något garage/förråd också ska värmas eller behovet av varmvatten är mycket stort vintertid. Även hur långt norrut/klimatzon huset ligger är viktigt. Om utbyggnad planeras framöver kan också bergvärme vara lämpligt. För att avstå inkluderad bergvärme bör prisavdraget vara större. Se dock upp med vilken bergvärme som ingår i husleveransen, kanske aningen kort borrhål och underdimensionerad värmepump vilket medför att extra kostnader tillkommer för att få ett bra bergvärmesystem.
Vad är rätt sätt att räkna då?
 
Nibe 750 ger 6 kW på kompressordrift, någon som har kollat hur mycket man måste ventilera för att få ut denna effekt?
Jag har ett Eksjöhus på 140 kvm som vi först uppgraderade från en 2 kW FLVP till en 4 KW med kombinationen jordvärme & frånluft. Elpatrondrift från ca -3.
Började sedan jobba med Nibe och satte då in en 6 kW jord/bergpump och en riktig FLM. Elpatronen lyser med sin frånvaro upp till -12 grader.
Summerade ett års drift nu i helgen. 2998 drifttimmar x 1,4 (snitt av driftenergi) x 1,20 (elpriset) = 5037 :- /år för värme och varmvatten. Då värmer vi 200 kvm (140 hus och 65 garage).
Ventilerar då ut 52 liter/sekunden med FLM.
Med denna lösning sover jag gott även de kallaste nätterna :)
 
Hmm... blir inte klok på allt detta. Om det nu är värt pengarna, varför använder inte alla bergvärme?
Vad som är viktigast? Jag tror ju inte att FLVP är något dåligt skit, frågan är egentligen simpel.
Lönar det sig att välja bergvärme på ett nybyggt 140 kvm hus? Över tid antar jag, men hur lång tid i sådana fall? Pratar vi 10 år? 30 år? 50 år?
Normalförbrukning vatten, 2 vuxna och 2 barn. Värme, runt 21 grader. Inte värma garage utan endast hus.
 
Jag tror inte det lönar sig med bergvärme på 140 kvm. Enda skälet att vi kör bergvärme är att vi vill värme 200 kvm hus samt 60 kvm garage. Det gick inte med FVP och då gick vi på bergvärme istället för att köra el eller luftvärnepump i garage.
 
Hej Förstår att det blir lite konstigt men tänk lite framåt med.Det är ju inga problem att sätta in en lv-pump men förstår inte riktigt hur du tänker när när du pratar om lönsamt.Det kostar en hel del med lv-pump med och när det kryper ner mot -5 till -20 så skulle i alla fall jag föredra en berg/markvärmepump.Men är det själva borrkostnaden du tycker inte blir lönsamt? Om det är problemet så kör på lv-pump.För min egen del så gjorde jag av med 26000kwh/år innan jag satte in bergvärme och är nu nere på 11000kwh/år(varav 6400kwh från pumpen) och visst det kostar en del i investering och ångrar mig inte eftersom jag kan köra ner mot -20 till-22 utan att eltillskottet går in.Självklart inte en rättvis jämförelse om man ser till ditt nybygge men jag tycker inte du ska räkna bort bergvärme helt bara för du har 140m2 med tanke på att du skulle säkert klara dig med en 6kw och en borra på 140m.
 
Trivselhus har berg/jordvärme som standard, det var någon som undrade.
Kan också tänka mig att de strängare byggreglerna gällande bl.a. energiåtgång som infördes 2010 påverkar valet av VP.

"Energihushållningen är det område där byggreglerna (BBR) innehåller flest nyheter. Det finns bland annat en gräns för hur stor elvärmekapacitet som får finnas i ett hus.

Några av nyheterna i BBR är:

Huset får en hårdare begränsning i förbrukning per kvadratmeter
En max effekt på elvärmen införs
Värmeapparaten måste kunna effektspärras så att max installerad effekt inte överskrids.
Landet delas upp i tre klimatzoner
De tre klimatzonerna

Här kan du se de tre olika zonerna som avgör hur stor installerad effekt du får ha, samt hur mycket energi som får förbrukas.

Klimat zon I

Max tillåten energiförbrukning för ej eluppvärmda hus:
150 kWh/m²/år

Max tillåten energiförbrukning för eluppvärmda* hus:
95 kWh/m²/år

Max tillåten installerad effekt:
5,5 kW (+35 W/m² om huset är större än 130 m²,
gäller de m² utöver 130 m²)

Område:
Norrbottens, Västerbottens, och Jämtlands län.

Klimat zon II

Max tillåten energiförbrukning för ej eluppvärmda hus:
130 kWh/m²/år

Max tillåten energiförbrukning för eluppvärmda* hus:
75 kWh/m²/år

Max tillåten installerad effekt:
5 kW (+30 W/m² om huset är större än 130 m²,
gäller de m² utöver 130 m²)

Område:
Västernorrlands, Gävleborgs, Dalarnas och Värmlands län.

Klimat zon III

Max tillåten energiförbrukning för ej eluppvärmda hus:
110 kWh/m²/år

Max tillåten energiförbrukning för eluppvärmda* hus:
55 kWh/m²/år

Max tillåten installerad effekt:
4,5 kW (+25 W/m² om huset är större än 130 m²,
gäller de m² utöver 130 m²)

Område: Västra Götalands, Jönköpings, Kronobergs, Kalmar, Östergötlands, Södermanlands, Örebro, Västmanlands, Stockholms, Uppsala, Skåne, Blekinge Hallands och Gotlands län."


(källa http://www.nibe.se/Villaguiden/Om-BBR-16/)
 
vectrex skrev:
Det där var det dummaste jag har hört. Ja, den orkar säkert med 200 m2, om det är plusgrader ute typ! En FLVP är inget annat än smart återvinning av värmeförluster som går ut via ventilationen. Det är liksom ingen evighetsmaskin. Tar man bara energi ifrån huset (som en FLVP gör) så måste energi tillföras på annat sätt.

För 60K i prisskillnad hade jag tagit bergvärme alla dagar i veckan! Lite beroende på var huset ligger och hur välisolerat det är, men om vi räknar lågt så har du tjänat in dom 60000 på ca 5 år.
Återgav endast vad säljaren sa till mig, men poängen var att en Nibe 750 inte lämpade sig för stora hus, dvs precis det du också säger. Sen är inte en jord/bergvärmepump nån evighetsmaskin heller, utan även där förbrukas energi.
 
Redigerat:
emde skrev:
Hmm... blir inte klok på allt detta. Om det nu är värt pengarna, varför använder inte alla bergvärme?
Vad som är viktigast? Jag tror ju inte att FLVP är något dåligt skit, frågan är egentligen simpel.
Lönar det sig att välja bergvärme på ett nybyggt 140 kvm hus? Över tid antar jag, men hur lång tid i sådana fall? Pratar vi 10 år? 30 år? 50 år?
Normalförbrukning vatten, 2 vuxna och 2 barn. Värme, runt 21 grader. Inte värma garage utan endast hus.
Det finns sätt att räkna på detta, men det beror på många faktorer, varav klimatzon nog är en av de viktigaste. Kolla CTC eller Nibes hemsidor, de har säkert formulär att fylla i (storlek på hus, klimatzon, antal pers i hushållet, huskonstruktion etc) och så får du ett förslag vad du bör satsa på.
 
Frånluftvärmepump=elpatron/elvarmvattenberedare med återvinning av värmen i frånluften.
På sommaren räcker troligen sommarvärmen till att göra varmvatten, på vintern måste man tillföra värme, ju effektivare och elsnålare belysning och annat blir ju mindre överskottsvärme finns det och elpatronen måste gå in tidigare när det blir kallt.
Gillar du att elda kan man sätta in en kamin eller liknande så att frånluftpumpen får lite extravärme att jobba med men det krävs ju att man har eldandet och vedhanteringen som hobby.
Annars kommer all värme i huset från el.
Byggde jag nytt skulle jag ha berg- eller jordvärme, eller möjligen fjärrvärme, aldrig elpanna.
Samt då någon eldstad eftersom jag gillar att elda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.