Mellan 0,5 och 0,75kW handlar det om.
 
Industriskrot eller el/elektronik-återvinning (finns det såna firmor?)
måste ju gå att hitta en bra beg.
 
Kolla upp vad en tvåhastighetsmotor kostar. Borde finnas med 0,75kW på högvarv och runt 0,2 kW på lågvarv.
 
Hur långt ner i varv tänkte du gå? En frekvensomriktare minskar även spänningen när frekvensen sjunker. Om du använder en 230 volts frekvensstyrning så kan den ge fullt moment på en 400 volts motor vid 29 Hz. Eftersom även pumpens moment sjunker vid sänkt varvtal så kan du säkerligen gå lite högre i frekvens. Sedan kan du ha en kontaktor som kopplar motorn direkt på nätet då du vill ha fullvarv på det hela. Eftersom frekvensstyrningen i det fallet inte skall driva motorn vid fullast så räcker det med en lite mindre variant.

Erik
 
Blir både billigare och enklare att köpa rätt riktare från början, minst 2 kontaktorer plus en del annat springer lätt iväg uppemot en 1000-lapp.
 
Som sagt om man går på en sån lösning får man välja grejer som funkar direkt och utan extra kopplingar. Det är ju heller inget problem att använda enfasomformare som snaggletooth visade tidigare. Utgången är alltid trefasig så kan man bara D-koppla motorn funkar det lika bra frånsett lite snedlast.

Exempel på omformare med ofta bra priser kan vara: Bonfiglioli, Lenze, AllenBradley, Rockwell.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Sedan kan man ju resonera så att större delen av de 750 Watten bidrar till att värma poolen via pumpen.

Det är ju inte en ren förlust. :)
 
Spontant så skulle jag sätta en timer på den. Kör en kvart, stilla en kvart. Enkelt och okomplicerat.

När det gäller åska, så ser jag inte varför en pool skulle vara speciellt utsatt.
 
mycke_nu skrev:
Sedan kan man ju resonera så att större delen av de 750 Watten bidrar till att värma poolen via pumpen.

Det är ju inte en ren förlust. :)
Nja, det är ju motorn som är varm och den värmer bara vatten via impelleraxeln....dvs inte alls...:) Däremot blir det ju lite varmare i förrådet där pumpen står....!
 
Tänk efter en gång till. Energi överförs till vattnet via impelleraxeln, men inte i form av värme. Däremot omvandlas det till värme genom vattnets friktion mot slangar mm. Merparten av pumparbetet slutar som värme i vattnet.

Erik
 
Pr95: 106USD är ju lite mer lagom.....
 
Troberg skrev:
När det gäller åska, så ser jag inte varför en pool skulle vara speciellt utsatt.
Poolen är ett rätt hyggligt jordtag och smäller det så blir det i första hand spänningsfall i skyddsjordsledaren, när spänningsfallet i den ledaren blir högt nog så blir det överslag mellan faserna i pumpen och pumpens skyddsjord (eller överslag var som helst i plintar, kablar o.s.v. längs vägen) och då börjar åskströmmen även gå genom frekvensriktaren.

Om matningen till huset är nedgrävd i marken och det ligger i ett större bebyggt område så är åskrisken nog rätt liten. Om huset ligger på landet långt från andra hus och det är luftledning så är risken nog rätt stor.
 
Eller tvärt om.

Jag har sett exempel på hur blixen slagit i ett träd i en villaträdgård och sedan tagit med sig allt i 5-6 villor på väg fram till jordpunkten (som i det fallet var elskåpet).

Det är nog ganska svårförutsägbart.

Men jag skulle i alla fall passa på att ordna ett eget jordtag när det ändå grävs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.