Har en liten toalett samt en liten hall utanför om totalt 2m2.
På toaletten finns ett litet element, och ingen uppvärmning alls i hallen.
Det är en gammal, liten tillbyggnad som är dåligt isolerad.
Ska kakla toaletten samt lägga klinkers i båda utrymmena.
Har köpt en sats T2 Blå-10, 1,5m, det bör räcka.
Kommer att göra allt arbete med kakel/klinker själv.

Kan lite el, men är osäker på golvvärmen. Killen på Bauhaus (där jag köpte det) sa att jag kunde lägga slingan själv, men att en elektriker bör koppla in det.

Är det bara för garantins skull en elektriker ska göra det eller kan det uppstå komplikationer?

Jag tänkte nämligen lägga slingan, sen på med flytsp. och sen klinker, och endast låta en elektriker komma förbi och koppla ihop elen.

Hur har ni andra gjort?
 
Han vet inte vad han snackar om. Även läggningen är behörighetskrävande samt att slingan ska mätas av före utläggning, efter utläggning och efter det att golvet lagts samt dokumenteras i medföljande handlingar, skickas till fabrik signerat av behörig elektriker och så har du sen 20 års garanti på slingan.

Det finns inte många elektriker som vill koppla in då någon annan lagt slingan.
Jag kopplar aldrig in en slinga någon annan lagt.
 
Om du nu skulle få för dig att ge dig på det här själv (det är alltså olagligt) så tänk på att du måste ha jordfelsbrytare.
 
Ok.
Om jag gör förarbete med golvgips (toaletten ska inte fuktspärras då den endast innehåller en toalettstol & handfat), etc så allt är klart, hur lång tid kan det då ta för en elektriker att dra ut 15m slinga och mäta av den?
Jag lägger ju själv klinker och sen måste ju elektrikern komma igen och mäta av och koppla in.
Det blir ju inet många timmar för en elektriker. Hittar jag ens en elektriker som vill komma och göra detta lilla jobb a 2ggr x1h?

hempularen skrev:
Om du nu skulle få för dig att ge dig på det här själv (det är alltså olagligt) så tänk på att du måste ha jordfelsbrytare.
Jag har jordfelsbrytare i kåken redan :)
Det behövs väl ingen extra bara för golvvärmen?
 
Fick du informationen om fuktspärren från Bauhauskillen också? Kan ju tyvärr informera dig om att du faktiskt skall fuktspärra golv + 50 mm upp på väggen även i toalettutrymme och tvättstuga för att uppfylla kraven

När det gäller elektrikern, ett tips kan vara att hitta något annat eljobb som du gått och dragit ut på, säg att du lägger några timmar extra, då kan det vara enklare att få ut elektrikern och då slår ut dvs körkostnader och annat på fler timmar. Kan du sen få lite rot-avdrag på det så behöver det inte bli så illa.
 
MMR skrev:
Fick du informationen om fuktspärren från Bauhauskillen också? Kan ju tyvärr informera dig om att du faktiskt skall fuktspärra golv + 50 mm upp på väggen även i toalettutrymme och tvättstuga för att uppfylla kraven
Vad händer om man inte följer kraven då?

Jag har en gammal kåk, i dagsläget så är det gammalt trägolv med plastmatta på i toaletten.
 
Nja, vad som händer är att man kan nog glömma stora (alla) delar av en ersättning på skada från försäkringsbolaget, då skall man inte räkna själva utrymmet utan även följdskador på andra delar av huset. Sen kan man ju ifrågasätta hur mycket det är värt, det finns ju historier på folk som ändå knappt fått en krona efter avskrivningar, självrisker etc.

En annan aspekt är att man måste upplysa om detta vid en eventuell försäljning och då kan det eventuellt vara underlag för en lägre värde.

Men det får ju vara upp till var och en om man tycker det är värt tid/pengar för att följa regelverket. Söker du runt i forumet så har detta diskuterats förr.
 
Lite OT, men går dett att fuktspärra direkt på flytspacklet som klinkern kommer på? Och 50mm direkt på gamla väggen som är målad gips? Följer det reglementet?
 
Leaff skrev:
Ok.
Om jag gör förarbete med golvgips (toaletten ska inte fuktspärras då den endast innehåller en toalettstol & handfat), etc så allt är klart, hur lång tid kan det då ta för en elektriker att dra ut 15m slinga och mäta av den?
Jag lägger ju själv klinker och sen måste ju elektrikern komma igen och mäta av och koppla in.
Det blir ju inet många timmar för en elektriker. Hittar jag ens en elektriker som vill komma och göra detta lilla jobb a 2ggr x1h?



Jag har jordfelsbrytare i kåken redan :)
Det behövs väl ingen extra bara för golvvärmen?
Ja, tiden som man lägger ner på kund brukar ligga på 2 X 1h. Någon finns det alltid som kan ställa upp om du inte bor helt i obygden.
Inget extra om JFB finns....om du inte ska passa på att byta brytare och armatur där inne på samma gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.