Hej!

Är det någon som har något tips när det gäller att beräkna energibehovet för sitt hus?
Finns det någon bra hemsida eller bra gratisprogram som kan uppskatta detta?

Vi bygger ett nytt hus på totalt 260m2 med garage, förråd osv., kommer ha 30cm isol. i väggarna, 45cm isol. i tak, 20cm isol. under plattan, fönster med U-värde 1.2 och har ritat huset för att få in mycket solljus och värme.

Vi behöver veta vilket värmesystem som är värt att satsa på.

/Peter
 
om du har köpt huset av en hustillverkare tycker jag att du ska kräva dem på detta. undrar om det inte är deras skyldighet att kunna presentera ett sådant, inte minst vid valet av panna..

det är andra faktorer som också spelar in, t.ex mängden fönsteryta samt om du kommer att ha mekanisk frånluft etc som du inte anger..

 
OM du inte köpt huset via en husfirma så måste du anlita en konstruktör för att rita produktionsritningarna. De allra flesta konstruktörer har dataprogram för energibehovsberäkningar. Be dem göra en sådan åt dig.
 
Huset är av lösvirke och kommer att byggas med delad entrepenad så någon direkt husleverantör har vi inte.

VVS-installatören har visserligen räknat grovt på huset men har uppskattat behovet till 33.000kWh/år, värme+vatten, vilket jag tror är alldeles för högt.

En konstruktör har vi dock så honom kan jag kolla med. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.