Det är väl inte en så komplicerad idé på kök men är det någon som har några synpunkter eller idéer på bättringar får ni gärna skriva det.

Vad jag är lite osäker på är placeringen av diskhon.
Varför den är placerad just där är för att det ska vara enkelt att dumpa tallrikar in burna från vardagsrummet, skölja av och in i diskmaskinen.
Jag har bara 1 meter golvutrymme från bänkskåpen till väggen som här inte syns. Det medför att man inte helt lätt springer runt i köket när diskluckan är nedfälld.
udden-arbetsbank__17025_PE101352_S4.jpg
Längst in till fönstret har jag i ritningen satt in ett skåp men funderar på att strunta i det och istället ställa en liknande rostfri fristående bänk framför fönstret. En förlängning på arbetsbänken alltså. Det blir ett "löst" L-format kök. Jag tror det kan bli bra.
Där funderar jag på hur det blir när man står o steker mat. Att ha en bänk precis bredvid sig kanske stör en i arbetet. Vad tror ni?
 
  • Ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi håller på att rita ett kök just nu och jag har ett par kommentarer:

* Det är inte helt optimalt att placera kyl/frys så tätt mot en vägg- dörren måste gå att öppna (håller själv på att ta reda på hur nära väggen kyl/frys kan placeras men jag tror att det kanske rör sig om runt 20 cm- någon annan som vet?)
* Skall du ha plats för ett diskställ så känns det som om det hamnar på fel sida av diskhon
* Tror det blir ganska trångt om du skall ha bänken under fönstret- kan du inte flytta spisen till vänster och bygga ut köket så att du får diskhon framför fönstret?
 
tror inte du får så mycket nytta av din lösa arbetsbänk. Du har gott om bänkyta mellan vask och spis och där kommer all förberedning /matlagning att ske.
Du har för stor avställningsyta vid spis till höger som blir en "ställa undan det som ej behövs" plats som man kan leva utan. Minska den till 30-40 cm och i stället skaffa en avställning till vänster om diskho där du får mer nytta av - avrinningsplats, kaffekokare? Jag skulle välja rostfritt diskbänk till köket som tål det mesta.
det blir en funktionell kök :)
gaia
 
Misse skrev:
Vi håller på att rita ett kök just nu och jag har ett par kommentarer:

så att du får diskhon framför fönstret?
ser ingen fördel att ha diskhon där. För i tiden då man diskade ofta och länge var det kanske viktigt att utnyttja dagsljuset. Nu har man diskmaskiner och spenderar inga långa stunder vid diskhon så man kan roas av utsikten medan man håller på med den tråkiga sysslan :). Hade det varit arbetsyta så skulle jag se nytta av att ha det vid fönster :)
gaia
 
gaia skrev:
ser ingen fördel att ha diskhon där. För i tiden då man diskade ofta och länge var det kanske viktigt att utnyttja dagsljuset. Nu har man diskmaskiner och spenderar inga långa stunder vid diskhon så man kan roas av utsikten medan man håller på med den tråkiga sysslan :). Hade det varit arbetsyta så skulle jag se nytta av att ha det vid fönster :)
gaia
Jag tänkte nog snarare på att det var ett bättre alternativ att fortsätta köket än att ha den där bänken och jag tycker att diskhon inte känns så värst bra placerad där den är nu.
 
Det blir väldigt varmt ovanför kyl/frys, det är inget bra ställe att förvara vin på...
 
Jag tycker inte man ska diskmaskinen mellan spis och ho, det är där man lagar mat mest och då kommer luckan vara ivägen. Diskmaskinen brukar man ha på andra sidan hon.
 
Jag håller inte med Anna-Viktoria där. Vi har HO-DM-HÄLL och det fungerar utmärkt. Att ha DM till höger om HO är väl det optimala om man är högerhänt.
 
Mikael_L
Det där köket är så litet att jag troligen inte skulle kosta på mig den där ugn/micro-kombon.
En vanlig spis med ugn i eller infälld ugn under hällen + en låda bleve nog mitt val. Och micron antingen på hylla till höger om hällen och vänster om fönstret, eller någon annanstans där det passar in.
 
Vad har storleken på köket att göra med hur mycket man vill kosta på det?
Jag tycker också att man i alla fall borde fortsätta med bänkskåp under fönstret.
 
Mikael_L
Ja med kostnad tänkte jag närmast kostnad i utrymme, inte kostnad i pengar. :)
 
Kanske kan du sätta häll/ev ugn i hörnet och sedan fortsätta med bänk under fönstret.

Tycker också att du ska ha avställningsyta bredvid hon för disk; annars blir bänkytan mellan ho och spis lätt upptagen av disk (om du inte är väldigt duktig med att plocka undan allt direkt.) Diskmaskinen kan då vara under avställningsyta, tv om hon.
 
Dessutom slipper du vattenskvätt på högskåpet (om det ska finnas); eller hade du tänkt ha stänkskydd på den sidan?
 
Ytterligare en kommentar från mig; jag hade haft ett överskåp ovanför kyl/frys och låtit överskåpen gå upp till taket (vill du inte ha hyllor så högt så kanske du kan låta bygga vinförvaring ovanför överskåpen?).
 
har inte hunnit kolla in här i veckan men ser nu att det dykt upp en del synpunkter.

I ritningen finns inte det vattendrivna elementet med under fönstret med i bild. + att att jag inte får plats med normalt bänkskåp under fönstret. bara 85cm golv-fönsterbräda. Därför min tanke på fristående bänk. Dock blir det kanske som gaia säger; yta för att förvara massa skit på. Något som kan mogna fram under tiden egentligen då den är fristående.

Eftersom jag har ett smaltkök och dörren till köket på vänstersida sett är det ju enligt mig enklast att ha diskmaskinen till höger om diskhon. Skölja av tallrikarna man burit in från vardagsrummet och in i diskmaskinen. Annars måste jag ju hoppa över luckan varje gång. Inte så smidigt... + att jag är högerhänt :)

Det luriga är var jag ska ställa disken? Har ju diskmaskin så blir ju inte jättemycket men endel givetvis.

Måste ha plats för kaffebryggare/espressobryggare osv. vill helst inte ha det på arbetsytan mellan ho och häll då det måste finnas yta för skärbrädor osv utan att jag ska behöva stuva om allt för mycket. Sådant hade jag tänkt förvara på den fristående bänken..

Jag ska fundera på om det kan vara smartare att skippa högskåpet och istället få mer yta för diskställ. återkommer med en ny ritning om jag får till det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.