Behöver veta hur man bygger ett ryggåstak ,kom gärna med alla tips ni har.Vill veta hur det skall se ut innifrån och ut till plåten.Tex råspont,gles,ångspårr,mm,mm.
Taklutning 27grader och plåtlängderna är 8,55 per sida.
Orsaken till att jag vill veta hur ni skulle ha gjort är att vi har ett ryggåstak idag som det droppar vatten ifrån.Skall riva ner det till sommaren och göra om det utifrån,panelen på insidan skall få vara kvar.
 
S
har du många genomförningar?
 
Inga genomföringar,kör köksfläkt och ventilation genom vägg.Var upp på taket idag och tog bort nockplåten och det var frost på isoleringen.
 
S
strange.
jag gillar ju inte att plåttäcknin slutar i i vinkel.
utan cirka 10cm från topp vill jag lodrätt på bägge sidor och sen nockplåt på det lilla "huset"
 
vad har du för isolering?

funderade på vad effekten skulle bli av att isolering inte ligger hela vägen upp, exempelvis isolering som blåsts på plats och sedan packats ihop... bara ett långskott...
 
Har själv precis suttit med en konstruktör ang ryggåstak sen är det ju inga garantier för att det är "rätt".
Hans lösning var inifrån och ut:
Innertak/70 MU/PE-folie/70+220MU/vindduk/luftspalt/råspont/takduk/yttertak.

Såg i din andra tråd att du hade en limträbalk i taket, det är inte så att den sticker ut utanför fasaden, dvs utanför isolerat utrymme? Då kan den dra in fukt i konstruktionen vilket min konstruktör varit med om i en balkongkonstruktion där man relativt snart fick in mycket fukt vilket förstörde en hel del.
 
I vårt fall är det en utbyggnad på fritidshus och är enligt följande:
Panel/45+195 isolering/masonit/läkt+luftspalt/råspont/underlagspapp. (plast utesluten invändigt utifrån att det är äldre hus och ska kunna stå ouppvärmt).
 
Mitt är innifrån och ut (lutning 27 grader):
- innertak
- 28x70 regel tvärs takstolarna
- vindväv (T-vind super)
- 30cm ekofiber (30 com takstolar)
- oljehärdad masaonit
- 28x45 för att skapa luftspalt (28mm)
- Råspont
- Takpapp
- Clixplåt

Ingen luftning i nock och ganska sparsam luftning i takfot.

Taket "läcker" inte vad jag märkt, men har ingen aning om hur det ser ut i luftspalten.

Men har noterat att vissa lägger rejäla luftspalter upp till 70mm, kanske detta kan ge problem?
 
Har isoleringsskivor inte lösull.Var förbi och pratade med flera som vet om tak och många av dom tror att det kan vara fläktarna på taket som är boven i dramat.Skall ta bort dom imorgon och tillverka och ersätta dom med en "mössa" så att det ej kan yra in snö eller regn i isoleringen.Har ju inte så mycket att förlora nu när det redan börjat med kondenseringen,så jag provar detta så får vi se.
Många tror oxå att det trycker varm luft genom isoleringen på nått ställe,visst ,nog kan det vara så oxå,men vi har då försökt att få ångspärren så tät som möjligt.En annan trodde att det kunde vara öppet i ångspärren bakom ett eluttag i taket,men eftersom det är hela taket som kondenserar så tror jag inte att problemet ligger i ångspärren,då borde det vara borta flera kvm ångspärr tycker jag.
Återstår ju att se till sommaren då vi river taket hur ångspärren ser ut.
 
Tag gärna bilder på hus det ser ut, detta är ett område man gärna vill lära sig mer om.
Tråkigt att det blivit dåligt med ditt tak, hoppas att det löser sig.
Oavsett om det kommer fukt i luftspalten skall vattnet aldrig komma ned i isoleringen, det låter felkonstruerat.
 
Det är ju inte i luftspalten som det kommer fukt,det är under luftspalten.Skall försöka ta kort på konstruktionen och lägga upp här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.