Hej !
Vi har ett Älvsbyhus från1988 som har direkt utsug på taket, det finns ingen reglering
av fläkthastighet. Den gamla ägaren har installerat fläktkåpa med inbyggd fläkt (vilken inte går att använda då det blåser in i badrummet om inte takfläkten är på)

Kan man reglera takfläkten så att den snurrar långsammare?
Problemet är ju ventilation när det är -20 ute, då vill man ju inte att takfläkten ska stå på med fulla varv, så vi slår av den det i sin tur gör att det isar på insidan rutorna.

På spiskåpan har jag 2 reglage.
1 är på/av till lampor och takfläkt
Det andra reglaget styr fläktmotorn i kåpan med 3 steg.
Sjäva motorstyrningen till fläktmotorn i kåpan sitter inbyggd i kapslingen till kåpfläkten.

Kan jag på något vi koppla ur fläkten i kåpan och komma åt/ använda kåpfläktens styrning till takfläkten?
Takfläkten drar ut tillräcligt med luft så det osar inte när bara den är på, alltså jag använder inte själva kåpfläkten när jag lagar mat.
MVH
Fredrik
 
Det verkar som om föra ägaren har bytt ut den gamla spisfläktkåpan med styrning av takfläkten till spisfläkt med inbyggd motor. Takfläkten brukar kunna regleras i två till fyra steg, lägstasteget ger allmänventilation. Antagligen har tidigare ägaren byglat takfläkten så att den separata spisfläkten inte trycker in matoset i andra delar av huset.

Gå upp på vinden och ta kort på fläktmotorn och alla dess anslutningar mm så kanske någon kan hjälpa dig hur den ska byglas om så att det blir lägre hastighet.

Jag skulle även försöka dra ett nyy spirorör från köksfläten upp genom taket till en ny takhuv som bara är för köksfläkten. Styrning för almenventilationen kan man dra ner till lämpligt ställe.
 
Jag ska bort i veckan så det blir inte ngn uppdatering förrän slutet av veckan/helgen.
 
Det blev inga bilder då det inte fanns så mkt att ta kort på ...
Men jag gick på Classes och köpte en varvtalsregulator 0,5Aför 399:- . Monterade in och voila nu kan jag justera fläktjäveln som det var tänkt :)
Förresten så ser den identisk ut mot den jag såg på K-rauta för 679:-
Det enda som jag kan klaga på är att på lågfart "kvider" regulatorn lite, det försvinner när varvtalet ökas.
Det är inte så att det stör men det är ändå lite irriterande.
 
Har samma problem. Men löser det genom en ny spiskåpa med inbyggd 5-stegstrafo och en ny fläkt i huven på taket.
Förra ägaren kopplade bort takfläkten när den sluta fungera och köpte spisfläkt... Allmänventilation försvann med det.
Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
 
Så var det för mig också. Förra ägaren monterade in en ny spisfläkt och kopplade bort centralfläkten. Huset hade varit utan allmänventilation i 8 år. Säljaren fick givetvis stå för halva kostnaden för en ny fläktmotor. Jag tror att det är väldigt många som inte förstår dess egentliga syfte utan ser det endast som en "spisfläkt".

surf_fredde skrev:
...Men jag gick på Classes och köpte en varvtalsregulator 0,5Aför 399:- . Monterade in och voila nu kan jag justera fläktjäveln som det var tänkt :)...
Visst hade du en knapp på spiskåpan avsedd för takfläkten? Då kan du ju "gå hela vägen" och låta den knappen dra ett relä som växlar mellan varvtalsregulatorn och fullfart. Då kan fläkten gå på lågfart i normalfallet och det är lätt att växla till fullfart vid matlagning utan att hålla på att vrida på en regulator. Oftast är det ju bara två hastigheter man växlar mellan ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.